The Turing Test

The Turing Test - recenze
The Turing Test - recenze
09:30, 09.09.2016

Skutečný Turingův test byl v 1950 vytvořen anglickým vědcem Alanem Turingem. Jeho cílem bylo zjistit, zda jsou počítače schopny myslet jako člověk. Test probíhal tak, že v jedné místnosti seděl člověk, kterému byly nahodile posílány zprávy jak od počítače, tak od druhého člověka. Pokud testovaný člověk nerozpoznal, zda si píše se strojem nebo člověkem, byl test považován za úspěšný. Proč o tom píši? Protože velice podobným způsobem vás testuje také stejnojmenná hra.

Někdo se ztratil

Příběh začíná tím, že se probudíte na vesmírné stanici nedaleko Jupiteru. Bezprostředně po probuzení vás uvítá TOM, váš robotický pomocník, který hraje velice důležitou roli jak v příběhu, tak v samotné hratelnosti. TOM vám totiž oznámí, že posádka sídlící na měsíci Europa zmizela a vy se jí společně s ním pokusíte vypátrat. Nasedáte tedy do malé vesmírné lodi a přesouváte se na Europu.

Tady něco nehraje

Po přistání ale zjistíte, že něco není v pořádku a v cestě vám stojí celá řada hádanek, které se pokusíte prolomit. Pomáhat vám s nimi bude nejen robot TOM, do kterého se můžete pomocí kamer převtělovat a ovládat ho, ale také světelná pistole EMT, která vám umožní přesouvat elektrizující orby. Ty fungují jako zdroj energie a mají dva základní druhy. První druh můžete přesouvat z dálky pomocí EMT, druhý musíte vzít ručně a vložit ho na požadované místo.

Hra totiž ani tak netestuje vaše logické myšlení, snaží se spíše prověřit vaši kreativitu.

Liší se také barvou, která označuje jejich sílu nebo čas působení. Orby poté vkládáte do zvedacích plošin, mostů, dveří nebo velkých magnetů. Tento princip se může zdát na první pohled primitivní, tak tomu ale není. Hádanky sice jsou zvláště na začátku vcelku snadné a po chvíli na ně přijdete, jejich síla se ale skrývá v různorodosti a napojení na samotný Turingův test.

Klik pro zvětšení (The Turing Test - recenze)

Nic pro roboty

Některé hádanky testují vaše logické myšlení, v jiných musíte vyzkoušet nespočet různých kombinací. Všechny ale mají jedno společné. Vyžadují po vás, abyste mysleli jako člověk a především zúročili zkušenosti získané během hraní. Hra totiž ani tak netestuje vaše logické myšlení, snaží se spíše prověřit vaši kreativitu. Při řešení hádanek máte často pocit, že správné řešení obcházíte, ve skutečnosti je ale to nejjednodušší a na první pohled nepravděpodobné řešení to správné.

Na začátku hry si navíc užijete několik krásných výhledů na vesmír.

Po vyřešení hádanky se vám otevřou dveře do další lokace. Těch je ve hře celkem 70 a jsou rozděleny do sedmi kapitol. Na začátku každé lokace vám bude odvyprávěna část příběhu a to formou dialogu s Tomem. Jedná se o příjemný oddych před řešením další hádanky, v jejímž průběhu vás už nic nebude vyrušovat.

Krásné ale pořád stejné

Rozptylovat vás nebude ani prostředí. To je totiž až na výjimky jednotvárné a stereotypní. Až na počáteční fázi se celá hra odehrává uvnitř vesmírné stanice. Je to škoda, protože pestřejší prostředí by hře určitě slušelo. Jinak ale nejde grafickému zpracování co vytknout. Hra velmi pěkně pracuje se světlem a odlesky. Na začátku hry si navíc užijete několik krásných výhledů na vesmír. Celkově povedenou atmosféru navíc dotváří výborný dabing postav a skvělý soundtrack. Ať už to jsou krátké ambientní melodie nebo delší klavírní sóla, skvěle se k celé hře hodí.

Hodně krátký zážitek

Jako jeden z největších problémů hry tak vidím její herní dobu. Ta se pohybuje okolo 5 hodin v závislosti na tom, jak jste úspěšní při plnění hádanek. A to je v porovnání s jinými logickými hrami prostě málo. V průběhu každé kapitoly sice máte možnost objevit jednu uzavřenou lokaci, která je skryta nějakou netradiční hádankou, i tak ale herní doba nepřesáhne 6 hodin. Vývojáři naštěstí při vydání hře nastavili příjemnou cenu, která tento fakt alespoň trochu zmírňuje.

Za poskytnutí hry děkujeme společnosti Kartridge

70%
The Turing Test je hra s poutavým příběhem, zajímavými hádankami, ale také s repetitivním prostředím a velice krátkou herní dobou. I tak se jedná o dobrou logickou hru, kterou byste neměli minout.