Rare Replay

Rare Replay - recenze
Rare Replay - recenze
08:58, 09.08.2015

Keby ste sa ma opýtali o akej videohernej firme viem toho najviac, dostali by ste jasnú odpoveď: o Rareware či presnejšie Rare. Táto spoločnosť ma fascinuje od útleho veku, keďže práve bez ich produktov si samotné detstvo neviem ani len predstaviť. Britská firma, založená pred tridsiatimi rokmi v garáži bratov Tima a Chrisa Stamperovcov, sa dokázala za niekoľko dekád pretlačiť cez Japonský gigant menom Nintendo až do samotného nemenej veľkého Microsoftu. Ich rukopis je podpísaný pod úspechy konzol Super Nintendo ako aj Nintendo 64 a keby nebolo práve značky Rare, dnes by moje herné detstvo mávalo o päťdesiat percent chudobnejšie zážitky. V rokoch deväťdesiatych, kedy žáner 2D znamenal pre vývoj hier alfu a omegu, dokázalo Rare prinášať neskutočné nápady plné originálnych prvkov a aj keď každý očakával, že s prechodom na tretí rozmer nastane v ich kvalite rapídny pokles a že sa ich logo nedokáže presadiť v čoraz hutnejšej konkurencii, nakoniec to bolo presne naopak. Bez Rare by konzola Nintendo 64 nedokázala v už tak slabých predajoch zaznamenať aspoň čiastočné výhry na poli boja proti SONY a čo je dôležitejšie, herná história by bola ochudobnená o obrovskú škálu dnes už legendárnych titulov. Nebudeme sa teraz baviť o tom, ako a prečo sa z Rare v jeho zlatej ére stalo "dievča pre všetko", v súčasnosti ale naopak si ho uctíme recenziou na špeciálnu kolekciu tridsiatich titulov pod jedným názvom, a to Rare Replay.

Ak by táto kolekcia hier mohla obsiahnuť projekty bez závislosti nad právnymi dopadmi, bol by počet titulov podstatne vyšší!

Klik pro zvětšení (Rare Replay - recenze)

Replay je ako už tušíte exkluzívna vec pre Xbox One. V zásade sa jedná o prierez produkcie spoločnosti od roku 1983 až do roku 2008. Obsahuje kedysi exkluzívne značky ako Banjo-Tooie (Nintendo 64) či legendárny Perfect Dark (Nintendo 64) a to všetko v jemnej úprave pre súčasný HD trend zobrazovania na vašich TV (odfiltrovanie CRT efektu). Tridsať živých rybiek sa vám bude predvádzať v štýlovom akváriu a aby bola motivácia pre ich chytanie dostatočná, pridali autori zopár bonusov na svoj virtuálny háčik udice. Zberateľov určite dostanú na megalomanskú porciu 10 000 achievements, ktoré vám postupne sprístupnia rôzne bonusové video ukážky k jednotlivým projektom. Na moje prekvapenie sa tu jedná o akési miniatúrne dokumenty zamerané nielen na konkrétne projekty, ale aj na hry, ktoré nikdy neuzreli svetlo sveta a boli zrušené či zamietnuté producentmi. Tieto malé "koláčiky" sú pútavo podávané v jemný dávkach a slúžia ako dostatočný prvok motivácie hrať niečo, čo už dôverne poznáte alebo niečo, čo by ste za iných okolností nikdy nehrali. Tu sa preto skláňam pred Rare a jedná sa o nápad hodný razítka z čias kedy ich logo nieslo prívlastok ware.

Celé menu by sa dalo opísať ako nejaký emulátor. Spustenie akejkoľvek hry trvá pár sekúnd a následné ukladanie vašich pozícií sa dá rozdeliť do troch slotov. Aby sme sa ale cítili ako v roku 2015, autori do konceptu implementovali autosave, a tak sa vám nemôže stať, že pri hraní legendárneho projektu Jetpac (ZX Spectrum, BBC Micro, Commodore VIC-20) dostanete záchvat zúrivosti z nedokončenej misie. Mimochodom myslím, že si toho málokto vôbec všimol, ale ak by Nintendo uvoľnilo práva na hru Donkey Kong 64, dostali by sme v tejto ultimátnej zbierke príležitosť zahrať si práve Jetpac hneď dvakrát, a to jednak ako originál a potom ako automatovú verziu v spomínanom dobrodružstve z džungle a roku 1999. To už však trocha zachádzam do teórií hodných psychicky narušených fanúšikov dvoch firiem, ktoré kedysi tvorili dejiny a dnes sa k sebe nepriznávajú. Ak by to bolo naopak, samotná nádielka tridsiatich hier by z väčšej časti nemusela obsahovať až polovicu retrohier z rokov osemdesiatych, ale dokázala by nám ponúknuť napríklad legendu všetkých legiend, a to Golden Eye 64. Titul, ktorý je dodnes považovaný za najlepšie spracovanú videohru podľa filmu, a titul, ktorý obstál v skúške času do takej miery, že ho veľa z nás považuje za najlepšiu FPS všetkých čias.

Našťastie je tu ale jeho dostatočná zástupkyňa v obore, a to Joanna Dark. Jej dve jediné dobrodružstvá nesmú chýbať, a tak hráči môžu aj na Xbox One okúsiť tú jej opojnú hrateľnosť spojenú s kvalitnou zábavou. Ďalšou z chutných návnad v Rare Replay je určite modus Snapshots. V špeciálne vybraných hrách, mimochodom je ich šestnásť, môžete súperiť s celým svetom v dosiahnutí najlepšieho skóre pre danú časť v hre. Tieto prvky sú hlavne v hrách, kde majú zmysel, ako je napríklad posledná časť série Banjo pre Xbox 360 či úžasná Viva Piñata, ktorá dokáže svojou atmosférou upokojiť aj šialeného masového vraha na vrchole kariéry. Krátko sa vrátim ešte k menu hry. Po spustení si každý určite všimne, že projekty z konzole Xbox 360 sú brané ako separátne záležitosti mimo hlavného menu. Spúšťajú sa samostatne a rovnako si berú všetky informácie ako pri spätnej kompatibilite k danej platforme. Našťastie sa Rare trocha pohralo aj s týmto podivným delením, a tak sa jedným tlačítkom môže hráč kedykoľvek vrátiť späť do celého menu a vybrať si zase iný titul a tak dookola bez toho, aby musel neustále vypínať a zapínať celé Rare Replay.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Microsoft s.r.o.

Recenzovaná verze: Xbox One
90%
Hodnotím tu historickú stránku tejto zbierky. Či už ste znalí výrobkov od firmy Rare alebo je to pre vás nová pôda, vďaka tejto hre si môžete prejsť jeden krásny videoherný sen, ktorému k dokonalosti žiaľ chýba len pár mien zviazaných právnym systémom.