Middle-earth: Shadow of Mordor

Middle-earth: Shadow of Mordor - recenze
12:30, 16.11.2014

Každý z nás určite pozná Pána prsteňov a každý druhý, čo pozná Pána prsteňov tak mu určite hovorí niečo meno John Ronald Reuel Tolkien, áno to je presne ten borec, ktorý to celé vymyslel a hodil na papier. Príbeh sa odohráva v krajine menom Stredozem, kde proti sebe stojí dobro a zlo v nekonečnom boji. Všetko toto šialenstvo okolo prsteňov začalo príbehom o Hobbitovi a vrcholilo trilógiou Pán prsteňov ale čo sa v Stredozemi dialo vtedy keď Bilbo znásilňoval prsteň moci v hobitíne? Túto otázku sa rozhodlo zodpovedať štúdio Monolith Productions, ktoré má na svedomí tituly ako F.E.A.R., sériu Condemned alebo nie až tak populárny ale napriek tomu skvelý Gotham City Impostors.

Klik pro zvětšení (Middle-earth: Shadow of Mordor - recenze)

Predstavte si... dieru v príbehu Stredozeme, ktorú vyplníte kombináciou Arkham a Assassin´s Creed sérioe, do toho namixujete trošku brutality, tak primerane open worldu a poriadne zamiešajte. Výsledok? Middle-earth: Shadow of Mordor! Hra ktorá od prvého dňa svojho oznámenia znášala masívny hate, ba dokonca sa špekulovalo o žalobe zo strany Ubisoftu, je vonku a dnes si ju spoločne zrecenzujeme. Aká je? To sa dočítate v nasledujúcich riadkoch...

Základné herné prvky naozaj pripomínajú slávneho assasína a Batmana, každopádne to nieje na škodu. Assasínske prvky boli využité šikovne a niesú čistým kopírovaním. Aj keď ruku na srdce pár takých sa tu nájde, hlavne drop kill, tiché vraždenie z kríkov a už tak trošku ošúchané ( ako moje staré nohavice) odhaľovanie mapy. V Shadow of Mordor občas budeme musieť aj na niečo vyliezť a to tiež pripomína našu vyššie zmieňovanú sériu od Ubisoftu. Každopádne lezenie bol jeden z aspektov hry, ktorý mi pomerne vadil, vôbec nefungoval tak ladne ako v Assasin´s Creed a občas sa mi stalo, že som proste skákal kam som nechcel, nehľadne na to, že keď dosiahnete okraja steny pre dokončenie šplhania musíte stlačiť tlačítko X. WHY?!

Potom je tu druhá stránka hry, tá čo si berie príklad zo série Arkham a tu musím povedať, že autori rozhodne nešliapli vedľa a vytvorili tak jednu z najzábavnejších zložiek. Boje sú intenzívne, brutálne a zo začiatku pomerne náročné na zvládnutie. Nepotrvá to ale dlho a hordy Urukov budú pred vašou čepeľov utekať na míle ďaleko. Princím boja je jednoduchý - útok, protiútok a omráčenie. Nič viac na to, aby ste vytvorili dokonalé kombo nepotrebujete. Princípom boja je vychytávať ikonky nad hlavami nepriateľov a zachovať sa podľa potreby. Napríklad, keď sa nepriateľovy zobrazí nad hlavou znak tlačítka X, viete, že máte za pomoci tlačítka X uskočiť, v opačnom prípade dostanete po tlame. Jednoduché ale efektívne. Animácie, ktoré dopĺňajú celkovú atmosféru boja sú dotiahnuté do maximálnej dokonalosti a boj preto vypadá plynule a brutálne. Useknuté hlavy alebo rôzne končatiny niesú nič, čo by Shadow of Mordor neponúkal.

Trošku ma mrzí zbraňový arzenál, osobne som čakal viac druhov zbraní, hra mi ponúkla a nútila ma hrať len s mečom, dýkou a lukom. Viac toho proste nieje. Faktom je, že časom sa zbrane vylepšujú ale občas by som si rád zasekal sekerou alebo zabúchal palcátom, luk by som kľudne rád vymenil za kušu a dýka? Ok tam človek toho asi moc nevymyslí...

Herná zložka o ktorej som sa tešil že vám niečo poviem už od začiatku, je asi tou najlepšou vecou čo som zatial vo videohrách videl. Autori tento systém nazvali The Nemesis a vo svojej podstate sa jedná o vdýchnutie života inak bezvýznamným Urukom - NPCčkam. Vo svojej podstate hra, žije vlastným životom, sauronove armády majú vlastných generálov a kapitánov a ako už z filmov a kníh vieme, Urukovia sú stvorenia zákerné a prahnú po moci. To má za následok to, že medzi sebou bojujú o pozíciu v armáde aby sa dostali až na svoj vysnený post Warchiefa, čo je najvyššia Urukská hodnosť. Do tohoto súboja o moc sa priplietate vy so svojou postavou, buďto ako nestranný pozorovateľ alebo jednoducho manipulujete s nitkami politiky mordorských armád.

Ako napríklad? Povedzme, že jeden z Warchiefov vás zabil. Okamžite po vašej vražde sa mu zvýši celková sila a stane sa mocnejším a postúpy na vyššiu pozíciu v armáde. V ten moment usporiada oslavu na svoju počesť a tu nastupujete opäť vy. Jednou z možností je ho otráviť na jeho vlastnej oslave a oslabiť ho. Túto príležitosť si určite nenechá újsť jeho protivník, ktorý túži po jeho moci a zorganizuje na neho atentát. Takýchto príkladov môžem uviesť hromady, jednoducho Nemesis systém je neuveriteľná vychytávka, ktorá sa podarila a je jednoznačne najlepším aspektom hry a teším sa na budúce využitie podobného systému aj v iných hrách. Mnohokrát som sa pristihol, že ma nezaujímala dejová linka hry, len som jednoducho lovil lídrov Urukov a nesmierne som sa bavil.

V neskoršej časti hry sa vám dostane do rúk moc, ktorou budete schopný ovládať Urukských lídrov a v ten moment hra naozaj vygraduje. Funguje to nasledovne - za pomoci vášho elfského priateľa ovládnete lídra Urukov a ten samozrejme ako vodca vládne svojim poddaným... no a už je to jasné... jediné čo vám stači spraviť je ukázať smer a bitva môže započať. Úžasná vychytávka hry.

Herné prostredie, tak ako už názov hry napovedá sa odohráva v temnom a skalistom Mordore. Plynie z toho jediné, prostredie je fádne, stereotypné a nudné. Približne v druhej polovici hry sa vám sprístupní druhá časť mapy, ktorá síce pocítila malú zmenu ale iba v tom, že namiesto kameňov pod nohami máte hustú trávu a namiesto šedej vidíte zelenú. Herné prostredie rozhodne nepatrí medzi silné stránky hry. Osobne chápem, že je to Mordor ale trúfam si tvrdiť, že šiel stvárniť lepšie a zábavnejšie.

Fádne prostredie ale zachraňuje nepovinný obsah, ktorého je v hre neúrekom. Od rôznych výziev, ktoré sú orientované na jednu z vaších zbraní (napr. zabiť 50 Urukov za určitý čas mečom) po zbieranie tajomných predmetov z minulosti, luštenie starého elfského jazyka alebo dokonca zbierania byliniek a lov rôznych zvierat po krajine. V tom najhoršom prípade si vystačíte s oslobodzovaním ľudských otrokov zo zajatia Urukov.

Tak ako každé správne RPG aj Shadow of Mordor disponuje získavaním XP bodov za, ktoré si nakupujete nové schopnosti pre vašu postavu. Celý tento systém je vyvážený tak, že sa ku nemu dostávate pekne postupom hry. Každý pridaný bod do schopnosti vás posilní a spravý z vás ultimátnejšieho likvidátora Urukov a veškerej okolnej hávede. 7

Zbrane je samozrejme tiež možné vylepšiť, a to otvorením rún, do ktorých zasadíte rôzne vylepšenie. Tieto vylepšenie padajú náhodne zo zlikvidovaných Urukských lídrov, niektoré sú slabšie, niektoré silnejšie záleži na štastí. Ich sila sa dá rozpoznať podľa levelu, ktorým sú označené alebo najsilnejší druh rún poskytujú zavraždený Warchiefovia – epické runy.

Takže čo viac vám o hre Shadow of Mordor môžem prezradiť? Snáď už iba toľko, že ak ste milovník akčných hier a sveta Pána prsteňov rozhodne kúpu tohoto titulu neoľutujete. Hra má len dve slabšie stránky a tou je príbeh, na ktorý by asi pán J.R.R. Tolkien moc hrdý nebol a tou druhou je celkom fádne prostredie, ktoré ale zasa ponúka širokú paletu vedľajších činností.

To čo by som chcel na hre rozhodne vyzdvihnúť je Nemesis systém, ktorý nemá konkurenciu a to myslím smrteľne vážne a súboje. Tie sú brutálne, efektné a neomrzia.

Po grafickej stránke hra rozhodne neurazí aj keď si viem predstaviť aj krajšie spracovanie, každopádne to nieje vec, ktorá by vás mala od kúpy odradiť. Ak sa bojíte toho, že si domov donesiete len obyčajný klon série Arkham alebo Assasin´s Creed bez obáv, Shadow of Mordor si berie z oboch len to najlepšie a snaží sa vám to podať originálne.

Za zapůjčení hry na recenzi děkujeme webu Doupě.cz

85%
Hra z prostredia, ktoré dobre poznáte ale rozhodne nie takto. Keby Talion - hlavný hrdina Shadow of Mordor vlastnil prsteň moci, tak ako Frodo v trilógií Pán Prsteňov, nebola by to trilógia...