The Evil Within - PS3 recenze

The Evil Within - PS3 recenze
The Evil Within - PS3 recenze
15:34, 21.10.2014

Je to už nejaký ten piatok, čo nás naposledy desili videoherné potvory z videohier Resident Evil, Silent Hill, Alone in the Dark alebo Clock Tower. Všetky tieto hry majú jedno spoločné - stali sa legendami svojho žánru, ktoré podľa mnohích ľudí už ani nikto neprekoná. Posledné roky videoherný horor začal inklinovať skôr k akčnému žánru. Trend akčného hororu započal štvrtým pokračovaním zombie série Resident Evil 4, ktorý bol prijatý verejnosťou mimoriadne pozitívne. Hráči ale v tú dobu netušili, že nadšením z tohto dielu série Resident Evil pochovajú klasický survival horor a to pomerne hlboko.

Klik pro zvětšení (The Evil Within - PS3 recenze)

Presuňme sa ale o niekoľko rokov dopredu, do súčasnosti, kedy survival horor prežíva obdobie renesancie a z každej strany sa na nás rúti nový a nový horor, ktorý hlása slogany, ako návrat ku koreňom, oživenie survival hororu a podobne.

Jednou z týchto renesančných hier je práve titul The Evil Within., ktorý podľa slov vývojárov má plný potenciál zaradiť sa medzi legendy žánru a minimálne splňuje všetky predpoklady aby tomu tak naozaj bolo. Shinji Mikami – áno, práve toto meno je hlavnou nádejou hry The Evil Within. Shinji je človek zodpovedný za titul Resident Evil a spolupravoval na množstve ďalších špičkových titulov, ako napríklad Devil May Cry, Dino Crisis, Vanquish. Aktuálne sa vrátil do žánru survival hororu a nieje vôbec zvlášte, že od tohoto pána očakávame veľké veci.

The Evil Within je zvláštna kombinácia viacerích známich sérií survival žánru, keby som mal byť konkrétny a vybrať dva tituly, ktorím sa hra najviac podobá rozhodne by som zvolil kombináciu Resident Evil 4 a Silent Hill (zámerne uvádzam neutrálne Silent Hill bez číslovky pretože hra obsahuje prvky každého). Z Resident Evila si berie výbornú hrateľnosť z tretej osoby a Silent Hillu berie mystický nádych prostredia, druh strachu a kreatívne stvárnenie nepriateľov.

Samotný príbeh je pomerne tajomný a hráč jednoducho nevie, čo sa vlastne deje, na samotnom začiatku navštívite sanatórium v ktorom prebehol totálny masaker vašich kolegov policajtov a personálu ústavu. Po krátkom úvodnom dialógu vchádzate s ďalšími dvoma kolegami do sanatória a už pri otvorení dverí vetríte, že niečo je rozhodne veľmi špatne. V hre sa zhostíte postavy Sebastiana Catellanosa sprevádzaného kolegom menom Joshep Oda a čo by to bol za horor, keby ste sa neustále neobávali o život sexi kolegyne menom Julie Kidman.

Príchodom do sanatória sa veci dajú okamžite do pohybu a po pár minutách vysíte dole hlavou a vedľa vás radový daňový poplatník porcuje ďalších daňových poplatníkov.... a ani sa nenazdáte a bežíte míľovými krokmi a smrad benzínu vychádzajúceho z motorovej píli je ku vám stále bližšie a bližšie. Celý príbeh je proste otrepaný - ale aj sto krát videné sa dá výborne spracovať a myslím si, že hre The Evil Within sa to pomerne darí.

Bohužiaľ teraz pristúpim k smutnejšej časti recenzie, keďže sa mi do rúk dostala verzia pre Playstation 3 (digitálna verzia) nemôžem vás okradnúť o dojmy práve z tejto verzie. Sú príšerné! Osobne som po hodine hrania tejto verzie hry mal chuť vyskočiť von oknom alebo napísať šéfredaktorovi, že to proste nejde. Technické spracovanie minulo-generačnej hry tejto verzie je jednoducho katastrofálne. Už na prvý pohľad vám grafické spracovanie privodí šedý zákal a pri bližšom skúmaní grafickej stránky hry sa dostaví nevoľnosť. The Evil Within, Playstation 3 verzia je jednoducho ukážka absolútne príšerného portu Playstation 4 hry, kde vývojári jednoducho vzali hotovú PS4 verziu a sekali, skracovali, uberali a stláčali. Neustále doskakujúce textury, padajúce snímky za sekundu, tráva, ktárá ma konkurenciu v Minecrafte. Toto všetko je len vrcholná časť nedokonalostí PS3 portu.

Aby sme si ale nenechali zájsť chuť na inak vynikajúcu hororovú hru, vrátime sa opäť herným mechanikám. Rozhodne vás asi zaujíma akým arzenálom budete v hre disponovať. Je pomerne chudobný ale zato efektívny. Revolver, brokovnica, ostrelovacia puška a kuša, ktorá disponuje množstvom alternatívnej munície ako napríklad klasický šíp, výbušný šíp, elektrický šíp a zmrazovací šíp.

Celý arzenál, tak ako schopnosti postavy je možné v priebehu hry vylepšovať za pomoci akejsi mozgovej tekutiny, ktorú v hre nachádzate vo fľašiach alebo jednoducho vytečie zo zabitého nepriateľa. Úpravy postavy sa nesú v duchu vylepšenia kapacity zdravia, väčšej výdrže pri behu, zväčšenie kapacity inventára alebo rôznych vylepšení zbraní ako sú napríklad presnosť, obsah zásobníka, kritický zásah.

Vylepšovanie postavy je v hre pojaté pomerne zaujímavo. Ak si spomínate na písacie stoly v sérií Resident Evil, tak tu k tomuto účelu slúži zrkadlo, ktoré vás prenesie do bezpečia ústavu, kde nájdete ukladací bod, zozbierané zberateľské predmety z priechodu hrou a lobotomické kreslo, ktoré slúži už na vyššie zmieňované vylepšenie postavy. Keď skončíte s úpravou postavy, jednoducho opäť pristúpite k zrkadlu, ktoré vás vráti naspäť do sveta strachu a hrôzy.

Hra disponuje širokov paletov herných prostredí, chvíľku sa prechádzate cez deň po krásnych zrúcaninách hradu, bojujete o život v strašidelnom nočnom lese a behom pár minút zasa riešite hádanky v temných katakombách.

Áno je to tak, je tu návrat hádaniek tak ako ich poznáme zo starých hororových klasík. Síce vás nejako zvlášť nepotrápia ale je príjemné, že sú tu. Pomerne často vám ich nesprávne vyriešenie prinesie takmer okamžitú smrť, čo vás motivuje práve k tomu aby ste hádanky riešili obozretne. Celá hra je doslova zasypaná roznymi pascami, ktorých vyradenie vyžaduje splnenie jednoduchej minihry.

Celkový dojem z hry The Evil Within je v mojom prípade pomerne zmiešaný. Hra ako taká, výborne funguje, pomerne slušne sa hrá a pre slabšie povahy prináša aj značnú dávku napätia a strachu. Osobne si ale myslím, že The Evil Within miesto medzi legendami nezaujme a to z toho dôvodu, že aj keď hra patrí do žánru survival hororu, je to opäť akčná hra. Ba čo viac hra sa snaží pomerne trápne vykrádať jednotlivé momenty z legendárnych titulov (prvé stretnutie so zombie mutantom akoby z oka vypadlo prvému stretnutiu so zombie z pôvodného Residet Evila). Do celkového dojmu si pridajme katastofálne technické spracovanie PS3 verzie a máme tu priemernú akčnú hru, ktorá sa opäť raz sprvu tvárila ako niečo čo nieje. Spomeňme si napríklad na prvú kapitolu Resident Evil 6 za Leona, ktorá bola výborná a následne na to, hra zas a znova predadla akčnému duchu. Definitívne vám PS3 verziu hry neodporúčam kupovať, skazíte si zážitok a ak disponujete Playstation 4 konzolou siahnite radšej po tejto verzií.

Recenzovaná verze: PS3
50%
The Evil Within nieje zlá hra, ba naopak prináša výborný herný zážitok ale nadruhú stranu je mnou recenzovaná verzia príkladom chamtivosti vydavateľa, ktorý jednoducho osekal nádhernú next-genovú verziu, zabalil ju do Playstation 3 obalu a snaží sa vám ju podstrčiť za plnú cenu. Takto by to naozaj nešlo... No! No! No!