Alan Wake's American Nightmare

Alan Wake's American Nightmare - recenze
20:15, 06.03.2012

Inu, proč se o tom nezmínit rovnou na začátku mé nejnovější recenze: pro Alana Wakea, hlavního hrdiny stejnojmenné série, mám určitou slabost. Nevím, zde je to způsobeno jeho povoláním (pro neznalé dodávám, že jde o spisovatele) nebo tím, že jej stvořili pánové z finských Remedy, faktem je, že mu držím palce. Už když vyšel před těmi více než dvěma lety na Xboxu 360, říkal jsem si – páni, tahle hra vypadá vážně skvěle. A i když jsem to dříve nechtěl přiznat, třeba kvůli ní bych byl ochoten si tuto konzoli od Microsoftu pořídit.

Štěstěna tomu však chtěla jinak a tak dříve, než mi poštou dorazil redakční Xbox 360, vývojáři slavnostně oznámili, že plánují vydat původní díl také na počítačích. Proto jsem neváhal, v den vydání titul na Steamu zakoupil a obratem zrecenzoval (už jste viděli moji videorecenzi?). Ona vlastně celá značka Alan Wake prožívá určitou renesanci. Počítačová verze jedničky se zaplatila během prvních osmačtyřiceti hodin, na službě Xbox Live Arcade se navíc o několik dní později objevilo i jakési nepřímé pokračování pojmenované Alan Wake's American Nightmare. A já tak z jedné hry (a vlastně i platformy) plynule přecházím do druhé a společně s vámi se ptám – dopadlo to stejně dobře?

Šampion světla

Postava hlavního hrdiny vás zřejmě ničím nepřekvapí. Podobně jako minule je jím Alan Wake, jenže je i dva roky od událostí původní hry (a dvou následujících stažitelných balíčcích) uvězněn kdesi v temnotě. Po této dlouhé době, strávené především útěkem před neustále dotírajícími nepřáteli, však svitne americkému spisovateli naděje na záchranu – podaří se mu dostat do jedné z epizod hororového seriálu Night Spings. Neptejte se mě, jak to dokázal, sám dost dobře na tuto otázku neumím odpovědět, nicméně faktem je, že pro Night Springs ze začátku své kariéry sepsal pár dílů a vy se ocitnete zrovna v jednom z nich, takže... Zkrátka se ocitnete v jednom díle Night Springs, tečka.

Klik pro zvětšení (Alan Wake's American Nightmare - recenze)Klik pro zvětšení (Alan Wake's American Nightmare - recenze)

Zde musí jako „šampion světla“ překonat nejenom další hordy temnotou chráněných protivníků, ale především Mr. Scratche, velice silného protivníka. Mr. Scratch totiž není nikdo jiný než samotný Alan Wake v reálném světě, kterého tam dosadila samotná temnota. Jako předloha jí posloužily všemožné pomluvy a spekulace, které si za ta léta na Alana vymyslel bulvár. Jednoduše řečeno – Mr. Scratch je vraždící psychopat schopný čehokoliv, o čemž se během hraní koneckonců několikrát přesvědčíte; dalším důkazem byl jeden z trailerů. Alan má tak o problém víc – krom úniku ze spárů temnoty musí zastavit i své šílené alter-ego, které chce zničit jeho kariéru, život a zabít jeho nejmilovanější.

Obecně vzato však neočekávejte takový příběhový spletenec jako v případě prvního dílu. American Nightmare je v tomto směru daleko přímočařejší a jednodušší, což se také odráží na délce samotné kampaně, která čítá maximálně nějaké ty čtyři hodiny. Ani prostředí není příliš variabilní – podíváte se všeho všudy do tří rozdílných lokací (motorest, hvězdárna a automobilové kino), každou z nich navíc navštívíte celkem třikrát. Mr. Scratch totiž krom jiného dokáže vracet čas a tak vás několikrát uvrhne zase hezky na začátek. Na druhou stranu je pozitivní, že vás autoři nenutí opakovat ty stejné úkony jako přes kopírák a sami vám opakovaný průchod o něco ulehčí (například při druhé návštěvě planetária už Alan ví, že bude z doktorčina auta něco potřebovat).

Baterka a zbraň, smrtelná kombinace

Hratelnostně neočekávejte žádné zásadní veletoče. Autoři z Remedy nijak zásadnějším způsobem neexperimentovali a tak základ hratelnosti zůstal naprosto stejný. Opět tak budete v jedné ruce třímat baterku a v druhé jednu z maximálně tří zbraní, které s sebou Alan unese (dvě volitelné + pistole střílející světlice), proti vám se postaví nepřátelé obalení temnotou a k jejich likvidaci je musíte této ochrany nejprve zbavit. Stejně tak svůj návrat slaví také populární příběhové stránky. Tentokráte jich můžete nalézt až padesát tři a jejich funkcí je nejenom připomenout události předcházející tomuto dílu, ale složí i jako platidlo za odemykání bedýnek s bonusovými zbraněmi.

Přesto je tu však několik novinek, které je potřeba zmínit speciálně. American Nightmare je především daleko akčnější záležitostí a postrádá tu hustou atmosféru jedničky. Proč akčnější? Jednak za celou kampaň potkáte daleko více nepřátel, dalším důvodem může být i daleko širší zbraňový arzenál. Vývojáři se totiž řádně rozmáchli a nabídli sestavičku, za níž by se nestyděla i kdejaká klasická střílečka. Vše, co znáte z prvního dílu bylo obohaceno o takové kousky, jako třeba samopal, útočná puška, karabina, „hřebíkomet“ nebo speciální kuše, jenž zvládne nepřítele zabít i bez předchozího „ozáření“.

A když už jsme se zmínit o zbraních, nesmím vynechat ani nepřátele. I zde totiž finové přinesli několik propracovanějších novinek. Stěžovali jste si, že nepřátelé v Alan Wake umí používat pouze zbraně na blízko? V American Nightmare byla vaše stížnost vyslyšena – jeden z nových typů zvládá házet speciální temné granáty. Další typy už však poctivě dodržují stanovenou tradici, jedni se při dopadu světla rozpadnou do dvou, jiní se umí proměnit v hejno ptáků a tímto způsobem utéci z dosahu vaší svítilny (samotní ptáci tentokráte chybí), předposlední novinkou jsou jacísi obři s motorovými pilami, kteří vydrží i několik zásahů světlicí. A v několika případech vás napadnou dokonce pavouci, ale nijak zvlášť nebezpeční nejsou.

Návrat do reality

Příběhová kampaň však není to jediné, co si lze v American Nightmare vyzkoušet, k dispozici máte ještě mód „Arcade“. Někoho v Remedy totiž zřejmě napadlo, že když už hru vydávají prostřednictvím Xbox Live Arcade, stálo by za to do hry zakomponovat i nějakou tu vlastní arkádovou složku. Nečekejte však od něj příliš mnoho invence, jak se stalo v posledních měsících u podobných módů obvyklé, jde o zcela klasické bránění se vlnám nepřátel. Na jedné z šesti dostupných map je vaším úkolem (opět) v kůži Alana Wakea přežít určitou dobu až do rozbřesku, které nepřátele zničí a vám zachrání život. A když ještě zmíním odemykání bedýnek za sesbírané stránky z kampaně, získávání bodů za své výkony a překonávání skóre vašich přátel, je to vlastně všechno, co se o Arcade Mode dá napsat.

Dva pohledy

Na Alan Wake's American Nightmare se dá pohlížet dvěma různými pohledy. Pokud se řadíte mezi hráče, kteří se značkou Alan Wake ještě neměli tu čest, s velkou pravděpodobností vás příběh tohoto amerického spisovatele pobaví a budete si hraní skutečně užívat. Zvlášť, když je jako většina titulů na Xbox Live Arcade dostupný za přijatelnou cenu. Jako fanoušek série jsem však lehce na pochybách. Větší důraz na akci a daleko slabší příběh totiž snižuje celkový dojem ze hry a upřímně – jednička je o několik úrovní výš. Pokud vás však zajímá, jak pokračuje příběh hlavního hrdiny tohoto akčního thrilleru, můžete titul vyzkoušet. Jelikož ovšem jde o nepřímé pokračování, nečekejte žádné zásadní rozuzlení.

75%
Jako zcela samostatný titul z Xbox Live Arcade nadprůměrné, jako (nepřímé) pokračování prvního dílu však jde o lehké zklamání.