As Dusk Falls

As Dusk Falls - recenze
As Dusk Falls - recenze
15:00, 18.07.2022

Keď sa pred viac ako dvanástimi rokmi zjavil na scéne Heavy Rain, jeho autor David Cage z Quantic Dream musel neraz na verejnosti doslova obhajovať konceptuálny žáner "Interactive drama", ktorý jeho dielo poháňal vpred. Samotný nápad priniesť akýsi film plný alternatívneho vývoja do interaktívneho softvéru sa datuje ešte do sedemdesiatych rokov dvadsiateho storočia, kedy v zámorí padali prvé návrhy na niečo takto špecifické. Idea sa postupom času posúvala súbežne s technickými možnosťami počítačov a celé to vyvrcholilo v roku 2005 vydaním prvej Interactive storytelling hry s názvom Façade. Francúzi a sám David Cage tak síce nevynašiel koleso, ale cez to všetko ho pomocou hier ako Heavy Rain dokázal dostať do masového rozmeru a dnes už sú aj vďaka nemu podobne koncipované videohry akceptované verejnosťou. Prečo vám sem píšem tento historicky ladený medailónik? Aktuálne nám totižto na scénu prichádza ďalší nádejný zástupca vyššie opisovanej koncepcie, a to As Dusk Falls od anglickej spoločnosti Interior Night. A v duchu skutočnosti, že nič, čo sa okolo nás deje, nepodlieha len tak nejakej náhode, k tomu celému dodám, že uvedenú firmu založila Caroline Marchal, jedna z hlavných dizajnérok pracujúcich na Heavy Rain a Beyond: Two Souls.

Osud je vrtkavý

Klik pro zvětšení (As Dusk Falls - recenze)

As Dusk Falls je pôvodnou interaktívnou drámou využívajúcou spletité osudy dvoch rodín na ploche tridsiatich rokov. Tu sa mi priam tlačí do klávesnice veta: nikdy nepodceňujte svoje vlastné rozhodnutia, nech už sa vám zdajú byť akokoľvek banálne. Presne toto som si totižto neraz v duchu zopakoval po tom, ako sa mi počas hrania As Dusk Falls na sekundu zastavilo srdce. Nie, nemôže za to v poslednej dobe priam nadmerná konzumácia smažených jedál, ale skôr výborná práca scenáristov z Interior Night, ktorým sa podarilo si mňa svojím dielom doslova pripútať k sebe. Začnime trocha netradične, ešte než sa prepracujeme ku komplexnosti v skutočnosti sotva náročnej hrateľnosti, samotným vizuálnym štýlom. Vývojári sa v tomto prípade rozhodli využiť efekt grafického románu so selektívnym popohybovaním kreslených obrázkov, ktoré znázorňujú jednotlivé postavy. Pozadie ostáva v tradičnej 3D rovine a aj keď sa tu nerozprávame o nejakej oku lahodiacej scenérii, miestami to celé evokovalo kulisy prvej série Life Is Strange, to podstatné aj tak ostáva na samotných hercoch. Áno, herecké predstavenie v podaní ručne kreslených obrázkov vám teraz možno bude znieť trocha podivne, avšak autorom sa v tomto prípade podarilo zobrať reálnych hercov a prekresliť ich do dramatických udalostí tak, ako keby skutočne žili a rozhodovali o svojom osude. Síce mi to nejaký ten čas trvalo, než som si zvykol na trhaný pohyb všetkých hrdinov v As Dusk Falls, ale akonáhle sa mi celý štýl grafiky dostal pod kožu, začal som ho hltať ako ten smažák.

Osem hráčov rozhoduje

Jednu z významných postáv v tejto hre stvárnil aj anglický herec Sam Douglas, ktorého si môžete spojiť s detektívom menom Scott Shelby - toľko taká malá osudová slučka s už vyššie spomínanou hrou Heavy Rain. Herecké výkony sú, ako už uvádzam, jednoducho bezkonkurenčné a pomáhajú budovať autentickú atmosféru divokých udalostí vo vnútri dvoch rodín, ktoré sa udiali počas troch dekád. As Dusk Falls je hrateľný v rýdzo sólovom režime a rovnako tak aj pomocou kooperácie. Autori sa tu rozhodli prepnúť na model známy z diel ako Hidden Agenda a The Quarry od Supermassive Games, čím umožnili vytvoriť skupinku až ôsmich hráčov sledujúcich a rozhodujúcich o osudoch spomínaných rodín. Je však pochopiteľné, že doma v obývačke budete len sotva schopní vytiahnuť osem gamepadov, a preto sa pri vydaní As Dusk Falls bude dať stiahnuť špeciálna aplikácia pre telefóny a tablety, ktorou hru môže ovládať až osmička zúčastnených súčasne. V čase, kedy som recenzoval novinársku verziu As Dusk Falls, nebola aplikácia ešte k dispozícii, a preto vám teraz o nej nemôžem povedať nič viac než len to, že doplní ovládaciu schému hry samotnej. Kooperácia v tomto prípade funguje nielen lokálne, ale rovnako aj v online forme s tým, že je možné oba tieto modusy medzi sebou skombinovať. Je tu ešte v tejto súvislosti jedna zaujímavosť - hráči na streame budú môcť využiť aj ovládanie pomocou masového hlasovania vo svojom vysielaní, čo môže túto hru dostať na popredné priečky ostro sledovaných kanálov ako Twitch a YT. A ako sa vlastne As Dusk Falls ovláda? V prípade, ak už ste niekedy hrali diela ako Hidden Agenda a The Quarry, budete aj v tomto prevedení ako doma. Účastníci pomocou dotyku (mobil/tablet) alebo navádzaním smerového bodu (gamepad) vyberajú medzi rôznymi možnosťami interakcie a pri akčných sekvenciách musia riešiť tradičné QTE, čiže quick time eventy.

Perfektná česká lokalizácia formou textu

Osobne nemám QTE spôsob interakcie nejako v obľube, ale dnes vývojári, obzvlášť v takto špecifickom koncepte, môžu len sotva nájsť nejakú náhradu. Užívateľ, respektíve účastník dramatických a často vypätých momentov v As Dusk Falls, musí v krátkom čase splniť postupnosť ovládania a ak sa pomýli, môže to mať dopad na vývoj scenára. Oveľa zásadnejšie vetvenie príbehu sa však logicky deje až pri rozhodnutiach, kedy si vyberáte z niekoľkých možností a tým možnostiam predchádzali iné, na oko menej dôležité, situácie. Autorom sa v tomto prípade podarilo namiešať krásne komplexnú drámu plnú zvratov, ktorú si budete chcieť prejsť viackrát po sebe a doviesť tak svojich obľúbencov k lepšiemu, alebo prípadne horšiemu záveru. Pozor, hra je fakticky rozdelená do dvoch kníh a po prvej knihe prídu záverečné titulky, ktoré by vás mohli jemne zmiasť. V skutočnosti sa však všetko zaujímavé udeje práve až otvorením druhej kroniky osudov zúčastnených rodín. V závere prvej knihy, kedy môj obľúbenec Jay Holt stál pred zásadným osudovým rozhodnutím, som neveriacky pozeral na pomaly ubiehajúce titulky a v duchu preklínal autorov, že to celé uzavreli takýmto nešťastným spôsobom. To som však ešte netušil, že som vlastne len v polovičke celého rozprávania a to najlepšie mám stále pred sebou. As Dusk Falls je esom na stole pre každého, kto miluje prepracované kriminálne a dramatické príbehy a ak patríte medzi danú sortu hráčov, plne vám toto dielo odporúčam (vychádza na PC, ako aj Xbox strojoch ako súčasť Game Pass ponuky). Apropo, rovnako dávam palec hore za kvalitnú CZ lokalizáciu formou textu, ktorá by mala pomôcť všetkým, čo nevládnu anglickému jazyku.

Štatistika

Snažil som sa, snažil, nájsť v scenári nejaké vyložene hluché a nelogické miesta, avšak s radosťou konštatujem, že sa mi to nepodarilo. Očakávam, že As Dusk Falls sa skôr či neskôr dočká ohlásenia nejakej filmovej alebo seriálovej adaptácie, ale ešte než sa tak stane, uzavrime si tento text. Predmetné dielo nám opäť dokazuje, že žáner interaktívnych príbehov si plne zaslúži svoje miesto na výslní a aj keď má As Dusk Falls pre niekoho možno neakceptovateľný grafická ráz, ten vo finále len pomáha aspoň trocha zjemniť niektoré vyložene drsné scény, pri ktorých sa aj mne varila krv v tele. Na konci každej kapitoly si môžete prezrieť štatistický priemer rozhodnutí v rámci online sledovania a pri opätovnom hraní tak skúsiť zvoliť inú cestu, čiže rozpliesť to scenáristické klbko iným spôsobom. V tomto prípade je skutočne prítomný vysoký stupeň znovuhrateľnosti, kde vám ani tri plné turnusy nebudú dostačovať na kompletné odkrytie jednotlivých liniek. A tu to vlastne môžeme definitívne celé ukončiť. Pretože rozprávať sa o nepopierateľných kvalitách hry As Dusk Falls je dvojsečná zbraň a ja nechcem prezradiť viac, než by bolo príhodné.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Microsoft s.r.o.

Recenzovaná verze: Xbox Series X
90%