Eastward

Eastward - recenze
Eastward - recenze
08:05, 10.06.2022

V nasledujúcom texte sa spoločne pozrieme na indie hru od spoločnosti Pixpil, ktorá má sídlo v Šanghaji. V druhej polovičke minulého roka im na PC scéne vyšla zaujímavá akčná adventúra s názvom Eastward, ktorá sa neskôr dočkala aj portu pre systém hybridný Nintendo Switch. Práve túto oveľa prenosnejšiu verziu som nedávno obdržal na test a tak sa teraz pozrieme na jej kvality.

Inšpirované mnohými...

Klik pro zvětšení (Eastward - recenze)

Uvedený autorský tím sa už pred vydaním svojho debutu vôbec netajil faktom, že ich cieľom je priniesť remeselne vyzreté dielo so silnou inšpiráciou prameniacou z rôznych legendárnych značiek. Ostatne stačí aby ste sa pozreli na pár obrázkov z Eastward a okamžite vám na myseľ príde hneď niekoľko potencionálnych spodobnení. Čo všetko som z tej krásne štylizovanej spleti pixelart grafiky a herných mechaník vyveštil ja osobne? Našiel som tu trocha zo série The Legend of Zelda, trocha z ikonického Illusion of Gaia a dokonca je možné vycítiť aj rovnako legendárny EarthBound.

Komplexný príbeh s nestálym tempom

Klik pro zvětšení (Eastward - recenze)

Keď hráte akúkoľvek už navonok nádejnú nezávislú produkciu, behom niekoľkých minút viete zistiť, do akej miery sa autori snažili jednotlivé aspekty ich diela vyšperkovať a čomu naopak nevenovali veľa času. U Eastward je v tomto smere rozhodne prepracovaná predovšetkým dejová linka, kde vás už od úvodu výprava bombarduje zaujímavými NPC postavami a predkladá vám ich spletité osudy. Tie sa postupom času (hlavný príbeh vám zaberie cca 20 hodín) preplietajú a aj keď scenár sám o sebe zaujme, nájdu sa tu nedokončené party a nevyváženosť tempa samotného. Dosť mňa mrzelo, že sa zopár mnou obľúbených postáv nedočkalo finálneho rozuzlenia svojich problémov a že ich autori tak trocha odsunuli bokom a to na úkor iných.

Osudová slečna

Klik pro zvětšení (Eastward - recenze)

Príbeh začína v podzemnom meste v Potcrock Isle plnom zatuchnutých jaskýň. V jednej z takýchto jaskýň bola nájdená tajomná slečna, ktorej záchrancom sa stal ostrieľaný veterán John. Daná dvojka si k sebe už zakrátko vytvorí isté puto a keďže sám bývalý baník John už nechce žiť v problémovej komunite pod povrchom zeme, rozhodne sa zobrať svoju novú priateľku s cieľom vyraziť na čerstvý vzduch a začať tam nový život. Ako to už ale býva, nič nie je také aké sme si to vysnívali a aj sám John razom zisťuje, že povrch je pohltený zlou a temnou aurou. Čím ďalej ústredná dvojka putuje o to viac záhadných situácií zažíva a tu je práve pomerne slušne uchytený onen dobrodružný aspekt hry Eastward. Hráči tak aj po boku Johna zisťujú, čo všetko sa s jeho krajinou vlastne deje - spestrenie v podobe neustáleho pomáhania slabším je už len na bonus.

Humor

Klik pro zvětšení (Eastward - recenze)

Eastward využíva príjemnú kombináciu humoru založenom na monológoch Sam s drsnejším aspektom prehľadávania na obsah pestrých dungeónov. Bude vám síce nejaký čas trvať než pochytíte nie zrovna vyvážené tempo, ale akonáhle ochutnáte z toho sladkého nektáru skrytého v jadre hry samotnej, stanete sa na Eastward závislými. Kapitolou samou o sebe sú skvelo vyvážené súboje a dobrodružný aspekt pátrania po rôznych bonusoch - toto všetko podporené prepracovanými animáciami, ktoré vás ani po hodinách neprestanú udivovať svojou pestrosťou. Ústredné duo zo seba neustále chrlí niečo nové a nevidené. Ak náhodou len tak postávajú, nikdy reálne nepôsobia ako počítačové postavy ale skôr navodzujú dojem živých bytostí - je radosť na to celé pozerať. Oku lahodiaci pixelart krásne dopĺňa aj prepracovaný soundtrack plný minimalizmu s puncom správne trafenej atmosféry.

Pestrý arzenál

Klik pro zvětšení (Eastward - recenze)

Cez to všetko, že základné princípy súbojov sú v tomto spracovaní podobné s klasickými akčnými adventúrami z éry 90 rokov, kedy sme na Super Nintende sekali trávu mečom len aby sme si zarobili na luk, v spojení s vyššie opisovanými prednosťami to celé vo finále dáva zmysel. Hlavný hrdina sa navyše postupom času vybavuje novým a novým arzenálom čím rozširuje pestrosť súbojového partu (začínate s panvicou a končíte s guľometom). Tam kde John zastupuje akúsi rýdzu a surovú agresiu sa jeho kolegyňa Sam stará o magické prvky - je schopná znehybniť protivníkov alebo vytvárať ochranné štíti. Zdolať bežných súperov by vám v zásade nemalo robiť žiadne problémy ale ku koncu hry sa náročnosť trocha navýši, kde samostatnou kapitolou ostanú stretnutia s bossmi. Čím viac predmetov však bolo na obrazovke Switchu, o to viac bolo cítiť, že autorom sa nepodarilo priniesť tak úplne vyladený port. Aby ste tomu rozumeli, tak boje s bossmi sú v tejto hre priam epické a pri ich snahe vás zničiť je v zábere obrovské množstvo interakcie a efektov a to prináša FPS drop a nemalé problémy.

Jednoduchšie hádanky

Schopnosti oboch hrateľných postáv sú alfou a omegou aj na rozlúsknutie nie zrovna náročných puzzle častí. Hádanky, akokoľvek vás nepotrápia, sú však cez to všetko navrhnuté s láskou a dávajú vám chuť ich riešiť - to sa tiež dnes nestáva úplne bežne. Suma sumárom sa Eastward ako debut malého a nie zrovna skúseného tímu dá považovať za obrovský úspech, aj keď hra má svoje technické problémy a aj keď je vyvrcholenie dejového partu pre mňa skôr menším sklamaním. Rád si to však nechám celé vysvetliť v prípadnom pokračovaní, ktoré by mohlo v tejto recenzii už vymenované pozitíva zobrať a vypilovať do tvaru diamantu.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Pixpil

Klik pro zvětšení (Eastward - recenze)

83%