Endzone: A World Apart

Endzone: A World Apart - recenze
Endzone: A World Apart - recenze
07:18, 09.06.2022

Začiatok hry EndZone – A World Apart začína tak, ako si bohužiaľ v aktuálnej dobe predstavujeme katastrofický scenár, s tým rozdielom, že nám na hlavu nespadne atómová bomba ale skupina teroristov vyhodí do vzduchu množstvo jadrových elektrární a tí čo prežijú sa uchýlia do bunkrov v nádeji, že keď to všetko pominie budú mať príležitosť svet vybudovať od samotného začiatku. Svet sa však zmenil, po 150 rokoch je všade len samá neutešená pustina, rádioaktivita a nevyspytateľné búrky biblických rozmerov a aby toho nebolo málo, tak ohrozením pre vás budú aj ľudia, ktorý sa snažia uchvátiť to čo ste vybudovali.

Do tohto sveta prichádzate vy, ako hráč, ktorý sa snaží obnoviť život na planéte. Začnime však pekne od začiatku, od malej osady, ktorá sa snaží prežiť v nehostinných podmienkach nového sveta a vašou úlohou bude obyvateľom nového sveta pomôcť postaviť sa znovu na nohy.

Hra EndZone patrí do žánru post apokalyptickej budovateľskej stratégie, trúfam si tvrdiť, že tento žáner aktuálne patrí medzi veľmi obľúbené nakoľko podobných hier už zopár vyšlo a niekoľko z nich je v príprave. O čom hra je? Je to jednoduché, teda aspoň sa to zdá byť jednoduché, musíte prosto prežiť. Aj keď na prvý pohľad to nie je zase taký problém je nutné si uvedomiť, že survival aspekt hry na vás bude dýchať zo všetkých strán. Zabezpečiť pitnú vodu, jedlo, teplo a bývanie to je základný aspekt prežitia. To však nie je také jednoduché vo svete, ktorý bol značne poškodený nukleárnou katastrofou. Zdroje, ako drevo alebo železný odpad nie sú žiadnym problémom ale to sa určite nedá tvrdiť o pitnej vode, jedle alebo sofistikovanejších materiáloch potrebných k výrobe ďalších užitočných pomôcok a budov.

Klik pro zvětšení (Endzone: A World Apart - recenze)

Hra ponúka tri rozsiahle módy hrateľnosti, takže si vyberie každý, aj úplný začiatočnýk nakoľko je prítomný pomerne obsiahly tutoriál, ktorý je vlastne jedným z troch módov. Tutoriál vás prevedie bod po bode hrou a tým čo ponúka, takže nováčikom rozhodne odporúčam aby sem zavítali okamžite po spustení hry. Samotný tutoriál je pekne navrhnutý len ma mrzí, že text na obrazovke sa nedá na konzole nejak zväčšiť takže som pár krát musel zodvihnúť zadok z gauča a priblížiť sa k obrazovke. Dodám, že mám uhlopriečku 55 palcov a sedím od televízie cca 2 metre.

Čo sa týka ovládania hry tak verím tomu, že sú medzi nami taký čo si to nevedia v tomto žánre a pomocou gamepadu tak úplne predstaviť. Ja vás však upokojím, myslím si, že ovládanie strategických hier je dnes už pomerne dobre vyriešené a tak nejako všetky tieto konzolové budovateľské stratégie alebo Real-Time stratégie ťažia z podobného konceptu, ktorý sa stále zlepšuje a zlepšuje. Vôbec som si popravde v tomto ohľade nesťažoval a hra sa mi ovládala veľmi pohodlne a zvykol som si už behom hodiny hrania.

To čo ma ale zarazilo a zároveň sklamalo bol technický stav testovaného diela, nie že by sa vám vyloženie niečo trhalo alebo padalo ale hra proste a jednoducho nevyzerá dobre a oproti prezentácií na screenshotoch alebo v oficiálnych traileroch pôsobí jednoducho žalostne. Druhý aspekt je, že hra vôbec nečerpá z rýchlosti SSD nových konzol, nahrávacie časy sú dlhé a máte pocit, že ani náhodou nehráte titul, ktorý je určený na novú generáciu podporovaného hardvéru, ja som osobne hral PS5 verziu a nahrávacie časy by som prirovnal k dobám PS4.

Ak vás Endzone neodradí už v tutoriále, alebo neskôr svojou grafikou a vydržíte, odmení vás skvelou atmosférou a progresom, ktorým vaša osada prejde. Z polo rozborených chatrčí sa vďaka výskumu stanú krásne elektrifikované domy a časom dostanete dojem, že takto by to šlo a svet sa vďaka vašej neutíchajúcej chuti hrať vracia aspoň čiastočne do starých koľají.

Druhým a pravdepodobne najhranejším módom tu je takzvaný Survival, ide o akýsi skirmish, proste si nastavíte parametre mapy, pomenujete osadu a začínate od nuly. Všetky parametre sú výborne nastaviteľné a pre milovníkov nekonečného budovania a prežívania sa jedná o trefu do čierneho. Začínate samozrejme len s karavanom a pár ľuďmi a kam sa dostanete, to už záleží len a len na vás.

Tretí mód, ktorý zaujme milovníkov príbehov alebo nejakých jasne ucelených kampaní je mód Scenarios, ktorý vás vrhne do role určitej skupiny v určitej fáze vývoja osady a postaví vás pred neľahké úlohy spojené s prežitím samotnej skupiny. Ako som hovoril ide o akúsi kampaň, ktorá ma nejak zvlášť nenadchla ale pre milovníkov pripravených scenárov je to určite správna voľba.

No a čo povedať záverom? Hra EndZone – A World Apart je určite sympatická survival budovateľská stratégia, ktorá dokáže upútať na dlhé hodiny. Zaujme tu hlavne atmosféra, ktorá by sa v niektorých momentoch dala krájať nožom. Pre nováčikov žánru sa môže skutočne jednať o hru na dlhé hodiny ale pre skúsenejších hráčov je zrejmé, že titul ide len po povrchu. Slabšia grafika, nie moc lákavý vývojový strom alebo jednoducho nudné herné mechaniky v oblasti obrany osady. Ak by sa hre vývojári povenovali viac a rozvinuli niektoré svoje skvelé nápady jednalo by sa o top survival stratégiu, takto bohužiaľ môžem len konštatovať, že sa jedná o nevyužitý potenciál. Naopak čo si myslím, že je skvelé, je samotná snaha portovať hru na konzole, čo je určite správny krok ale po technickej stránke sa to moc nepodarilo.

Za poskytnutí hry na preview děkujeme společnosti Gentlymad Studios

65%
Atmosférická survival budovateľská stratégia, ktorá sa počas vývoja tak nejak zamotala v kruhu.