Malí světobežníci

Malí světobežníci - recenze
Malí světobežníci - recenze
08:00, 28.05.2022

Ten z vás, kto pravidelne číta moje recenzie na stolové hry, dobre vie, že značnú časť z nich skúšam testovať aj na vlastnej dcérke. Keďže má však Nelka v úvodzovkách stále len päť rokov, drvivú väčšinu spoločenských hier určených pre dospelejšie publikum jej logicky nemôžem podsúvať pod ten jej malý a roztomilý noštek. Aj preto mňa nedávno potešila novinka z dielne spoločnosti Blackfire, ktorá sa rozhodla lokalizovať severskú kooperačnú a fakticky vyložene detskú hru s názvom Malí světoběžníci, ktorá je priam určená pre naše ratolesti.

Zvedavosť

Klik pro zvětšení (Malí světobežníci - recenze)

Fínske dielo Malí světoběžníci je určené pre deti od piatich do desiatich rokov s tým, že všetok text v hre pochopiteľne musí čítať niekto dospelejší. Dobre viete, že deti sú už od prírody zvedavé tvory a na jednu našu odpoveď pripadne stovka ďalších zdanlivo nesúvisiacich otázok. Dobrodružná hra Malí světoběžníci je presne tým pravým lákadlom na podnietenie zvedavých otázok, avšak s tým rozdielom, že odpoveďou sú tu čiastočne aj krásne ilustrované obrázky znázorňujúce ikonické miesta po celom našom svete. V našom rodinnom prostredí sa obsah a koncept tejto spoločenskej zábavy stal o niečo viac zaujímavejším, keďže samy nemôžeme spoločne lietať po celom svete (nemyslím teraz kvôli financiám, ale skôr kvôli zdravotným problémom), a preto sme prijali možnosť navštíviť známe krajiny takouto hravou formou a dozvedieť sa niečo viac, respektíve odovzdať vedomosti z daných miest svojej po faktoch bažiacej dcérke.

Pečiatky v pase

Keď som bol malé decko, často som s mojím otcom chodieval autom do susedného Rakúska a vždy som dychtivo očakával, až mi na hraniciach ten pán v zelenom opečiatkuje môj detský pas. Bolo mi úplne jedno, že sa tam dookola objavoval ten istý názov hraničného prechodu, bavilo ma zbierať tie atramentové stopy minulosti a svojím spôsobom som to bral ako svoj koníček - mimo zbierania videohier samozrejme. Tento princíp zbierania pečiatok je aj ústrednou témou hlavných cieľov v kooperačnej hre Malí světoběžníci. Vyhráva totižto ten, kto dokáže zaplniť cestovný pas čo najväčším počtom pečiatok, a to ešte skôr, než sa mu minú cestovné lístky. Pečiatka sa získava za správne zodpovedanú otázku a práve pointa otázok tkvie v oblasti, v ktorej sa práve nachádza každý účastník partie. Celkovo sú Malí světoběžníci určení pre dvoch až šiestich hráčov s tým, že tempo krásne odsýpa a po úvodnom zoznamovacom kole ste schopní každé ďalšie absolvovať behom pätnástich minúť.

Zaujímavosti určené pre každého

Musím sa vám priznať, že aj keď som drvivú väčšinu otázok (je ich tu celkovo sto) vedel s prehľadom vyriešiť, niekoľko z nich mňa, pomaly tridsaťosemročného capa, skutočne prekvapilo. Toto je dôkaz skutočnosti, že sa učíme celý svoj život a aj účasť v zdanlivo rýdzo detskej kooperačnej hre pre vás môže mať svoj osobitý prínos. Otázky sú naozaj pestré a dieťa si pri nich zaplní hlavičku zaujímavosťami z rôznych svetových kultúr, ktoré sa dotýkajú tamojších zvykov, prípravy jedál alebo si len zopakujú to, čo už vedia o zvieratkách z jednotlivých kontinentov. Zábavu v tomto prevedení nekazí fakticky vôbec nič a keďže sú pravidlá jednoduché, pustiť sa do ďalšej partie môžete kedykoľvek vás prepadne nečakaná detská návšteva. Záverom snáď už len stručné hodnotenie kvality spracovania. Hracia plocha je vyrobená z tvrdého papiera, tak ako aj veľkostne dostačujúci cestovný pas - tu sa časom ale môžu, pri neustálom vyberaní a zasúvaní, samotné pečiatky opotrebovať. Súčasťou balenia je textilné vrecúško, do ktorého patrí drevená hracia kocka a papierové postavičky s plastovým stojanom, reprezentujúce našich malých veľkých cestovateľov. Karty ako také sú v lesklom prevedení a nemali by sa z dlhodobého pohľadu nejako poničiť.

Edukačných hier nie je nikdy dosť

Spoločenská hra z Fínska s názvom Malí světobežníci vniesla do našej rodiny svieži vietor poznania a Nelka si hru užívala ako nič iné v poslednej dobe. Edukačné nástroje schopné sa uplatniť vyložene zábavnou formou, to je niečo, do čoho by sa rodičia nemali báť investovať svoje peniaze, nech už je pre nich suma cca 20 Eur akokoľvek problematickou položkou. Vedomosti, aké naše ratolesti pojmú počas svojho vývoja, sa im v budúcnosti môžu značne zúročiť a kto vie, možno práve vďaka tejto krásne spracovanej stolovej zábave sa z nich stanú ďalší legendárni cestovatelia.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Blackfire

90%
Edukačná kooperačná zábava pre malých, ale aj veľkých