King of Fighters XV

King of Fighters XV - recenze
King of Fighters XV - recenze
12:01, 18.03.2022

Tekken, Mortal Kombat nebo Street Fighter, tyto franšízy zná drtivá většina hráčů a když se řekne bojovka, tak si nejspíš představíte jednu z nich. Existují však i další, trochu méně známe série, ale často stejně skvělé, ne-li lepší, a King of Fighters je jednou z nich.

Kořeny značky sahají do devadesátek (původně vychází ze sérky Fatal Fury z roku 1990) a jak už to bývá, svou premiéru si KoF odbojoval na arkádových mašinách od NeoGeo. Já sám mám v hlavě živé vzpomínky, jak jsme se ségrou a kamarádkou chodili pařit King of Fighters 98 na automaty v hospodě u fotbalového hřiště, kde jsme do něj nasypali všechny poctivě vyžebrané desetikoruny od rodičů, babiček a někdy i štamgastů, jež se kolem nás valili na záchody. Jop, tuhle hru budu mít vždy spojenou s kombinací vůní kofoly, sava a zelených osvěžovačů do pisoárů.

Ale přesuňme se o pár let dopředu, konkrétně do roku 2022, kdy vychází King of Fighters XV, což je návrat po dlouhých šesti letech a logicky se jedná první díl, který se objevuje na PS5 a XBX/S. A také na PC (ale tam už vyšla čtrnáctka, takže nic nového pod sluncem). Příchod na novou generací konzolí není žádným překvapením, však dobrých bojovek je na PS5 zatím pomálu.

Klik pro zvětšení (King of Fighters XV - recenze)

Už předchozí díl přinesl dlouho očekávanou změnu vizuálů, kdy jsme se ze sprite-based 2D grafického kabátku převlékli do plně 3D modelů. Musím říct, že ač je vidět, že se grafici snažili udržet jakousi vizuální kontinuitu celé série, stejně se mi víc líbily starší díly s poctivě nakreslenými sprity pro každý frame. Ale to je veskrze osobní preference. Lehce zamrzí, že většina animací byla převzata z KOF14, jen byla jemně vyladěna, aby vypadala lépe ve 4K a HDR. Možná i proto jsou modely postav i prostředí křiklavější a výraznější, než jak tomu bývalo.

Důležité ale je, že KOF15 na PS5 dokáže udržet konstantní framerate nehledě na to, jak velká mela se na obrazovce před vámi odehrává. A že se toho může dít habaděj! Herní mechaniky, jež série řadu let postupně ladí zůstávají takřka stejné, a změny jsou spíše kosmetické. Stále máme 4 typy základních úderů, ale především plejádu character-specific útoků, které se dají zřetězit do komplexních smrtonosných kombíček, z kterých se vám nejednou zapletou prsty na gamepadu. Já sám si léta letoucí říkám, že bych si měl pořídit arkádový stick, aby se mi hrálo lépe a doporučil bych to i vám. Jenže pak už bych nemohl svou neschopnost svádět na gamepad.

Souboje (až na výjimky) probíhají mezi týmy třech bojovníků. Ty si v rámci kola nemůžete měnit jako je tomu například u Tekken Tag Tournament a musíte tedy celý zápas odehrát v pořadí, jež jste si zpočátku určili, ale i přesto je tu spousta prostoru pro taktiku. Některé postavy dokážou v rámci jediného komba sebrat celý protivníkův healthbar, jen jim k tomu musíte nasbírat dostatek prostředků, tedy co největší počet naplněných power gauges. A také mít hbité prsty jako Bruce Lee, hodně natrénováno a občas i štěstí, aby vám soupeř hned první cancel nevykryl.

Naučit se údery spojovat ve smysluplná komba je výzva. Bude vám to trvat, budete se vztekat a budete proklínat ovladač i vývojáře, ale jakmile to vyjde, je to setsakra velké uspokojení, na které nemá ani match se supermodelkou na Tinderu. Jen je škoda, že celý učící proces je v případě tohoto titulu nudný až hanba. Ano máte tu tréninkový režim, který si můžete pustit i před čekáním na online zápas a „mise“ což je lehce řízené učení komb. And that is it. Jasně i v takhle se to dá naučit, ale není to úplně nejzábavnější.

Obecně singleplayer v KOF15 je jedna velká bída, ostatně stejně jako v minulosti. Historie série, vedoucí k arkádovým automatům je tu vidět na míle daleko, protože tenkrát si s tímhle nikdo hlavu nelámal. Příběhový mód tu tak sice máme, jenže jeho obsah je plytký jako čtení slevového letáku z Kaufáče. Zatímco singleplayerová kampaň je v případě Mortal Kombat lehce úsměvné guilty pleasure, v případě KOF nemůžeme o pleasure mluvit vůbec. Vyberete si svojí údernou trojici, probijete se do finále turnaje King of Fighers a následně nakopete astrální zadek nesmyslně silnému démonovi z jiné dimenze. Tahle velká paráda je pospojována několika cutscénami a závěrečnou animací.

Celé to trvá asi hodinu a jediná replaybilita spočívá v tom, že si můžete zvýšit obtížnost nebo dohrát příběh s jinými postavami a vidět jinou koncovou scénku. Nevím, co by mě donutilo k tomu, abych si to zahrál víc než jednou, ale budu věřit, že pár nadšenců se najde. V SNK však dobře vědí, že kvůli singlu si tuhle hru nikdo nekoupí a možná proto na něj pečou.

Multiplayer je na druhou stranu výborný, ačkoliv nenabízí nic převratného nebo inovativního. Většinu času jsem hrál ranked zápasy, u kterých jsem měl velmi dobrý pocit z matchmakingu. Jen málokdy se mi stalo, že můj protivník byl na mě moc dobrý nebo špatný, takže valná většina soubojů byla adrenalinová jízda s někým, kdo je na mé nuzné úrovni. Ve spojení s dobrým síťovým kódem a minimem lagů je to vlastně to jediné, co mě na podobné hře zajímá.

Protože i přesto, že mám s celou IP slušné zkušenosti, seznámit se se všemi 39 postavami, jež jsou momentálně k mání, trvá dlouho a každý hráč má jiné preference a nápady, takže variabilita je zaručena. V seznamu bojovníků nechybí staří známí jako Kyo, Terry Bogard, Ralph (který si jen tak mimochodem střihnul roli i v Ikari Warriors nebo Metal Slug), přibylo pár nových tváří a některé oblíbence, jako třeba Billy, vykopli. Ačkoliv kdoví, co přijde v DLCčkách. A musím pochválit vývojáře za to, že v dnešní hyperkorektní době se nebojí do hry nasadit spoře oděné holky s přednostmi, za které by se nestyděli anipornohvězdy z devadesátek. Zkrátka Japonci si z toho hlavu nedělají.

King of Fighters rozhodně není hra pro masy a necílí na mianstreamové zákazníky. Ačkoliv by někteří hardcore fanoušci oponovali, že přidáním rush komb (tedy komba, která se dají vyvolat mačkáním jednoho tlačítka) se autoři snažili udělat KOF přístupnější pro nováčky, kteří nezvládají nelítostné ovládání, osobně s tím úplně nesouhlasím. Patnáctý díl je hezčí, stabilnější a vychytanější než kdy dříve, ale nepřináší žádnou inovaci, a hlavně stále nenabízí žádný smysluplný obsah pro jednoho hráče, což osobně beru jako největší mínus. Naopak v multiplayeru září a pokud je online zápasení něco, co vás láká, dejte KOF15 šanci.

78%
Výborná a náročná bojovka, která vás zabaví na dlouhou dobu, pakliže vás primárně zajímá multiplayer. Jestli hledáte něco pro jednoho a online zápasení vás nebaví, podívejte se po jiné hře.