recenze
Tom Clancy's Rainbow Six Extraction

Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - recenze
Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - recenze
04:53, 20.01.2022

Během včerejška a dneška vychází v různých částech světa nová sesterská Rainbow Six hra s podtitulem Extraction. Jde o FPS kooperativní řežbu pro jednoho až tři hráče, ve které se obujete do bot několika operátorů z právě velké sestry Siege. Situace se má tak, že svět ovládl parazit, který prolezl kde se dalo, a vašim cílem je ho studovat, sledovat, a pokud možno zabránit jeho šíření. Toho dosáhnete buď plněním jednotlivých misí, kde aktivně odpalujete hnízda nebo prorostlá vlákna, zachraňujete uvězněné kamarády, ale taky během svých misí plníte jisté cíle bokem, abyste se o nákaze a nepřátelích dozvěděli co možná nejvíc. Konečně padá embargo a já se můžu naplno rozkecat o dojmech, které v sobě dusím už čtyři dny.

Klik pro zvětšení (Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - recenze)

Klik pro zvětšení (Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - recenze)

O čem to vůbec je?

Extraction je FPS které přesně hraje na všechny moje noty, a jenom díky hlasům rozumu, respektive dvěma kolegům, kteří toho mají nahráno v žánru daleko víc, tady nebudu pět jenom samou chválu jak neurvalá fanynka. Protože máte k dispozici 4 mapy, v každé z nich si vybíráte ze tří oblastí, a v rámci nich vás to ještě náhodně hodí do jedné ze tří zón, navštívit můžete celkem 36 míst. Misí je celkem 13 a jsou různého typu. Někde bráníte oblast před nájezdy nepřátel, jindy musíte pomaloučku polehoučku strkat sledovací čipy do neaktivních hnízd, ale taky vás může čekat epický boss fight s jedním z takzvaných Proteanů. Tak či tak, vždycky se vyberou a seřadí náhodně tři, vysadí vás a jdete na věc. Mise jsou označené jednou, dvěma a třemi symboly archæanů, značící pravděpodobně aktivitu nepřátel a četnost těch silnějších typů. Cíl jedné z misí, pokud ho plnit nechcete nebo si nemyslíte, že dokážete, je možné pokračovat do přechodné zónu, označit misi jako nesplněnou, a zkusit štěstí dál. A nebo, pokud dostanete nakládačku a utečete s holým životem, či vám oba kumpáni padli za vlast, se můžete z helipadu extrahovat pryč a zachovat si tak aspoň špetku důstojnosti, že i když jste nic nesplnili, alespoň nejedete domů ve žlutém kokonu. Za splněné i nesplněné mise získáváte zkušenosti pro jednotlivé operátory, ale pozor, když máte někoho MIA, jeho zkušenosti jsou dočasně ztracené.

Klik pro zvětšení (Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - recenze)

Klik pro zvětšení (Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - recenze)

Technické a grafické zpracování

Extraction staví technicky pochopitelně na úspěšném předchůdci série - Siege. Grafické zpracování je samozřejmě co do materiálů a textur o sedm let vepředu, ale žádné zásadní kroky mimo starý známý styl se tu nekonaly. Většina prostor „nenápadně připomíná mapy RSS, takže kdybyste si přišli jako déjà vu v garáži Banky nebo Dostojevského kavárně, není to tím, že by se vám přepnula hra. Je prostě fakt, že spoustu věcí obě hry sdílí, ale Extraction nahazuje hezčí kabátek, plus samozřejmě černý či zelený sliz a nějaké ty mimozemské prvky. Přiznám se, že jsem doufal v nové a originální mapy, klidně v podobném duchu, ale nedočkal jsem se. Všeobecně tak při běhání familiárními prostory chybí pocit exkluzivity. Plnění jednotlivých cílů misí probíhá v poměrně malých a uzavřených oblastech, díky čemuž není potřeba se strachovat o frame-rate. Hra běží velmi plynule a navíc už od vydání disponuje technologií Nvidia DLSS pro „zelená srdce.“ Ta nároky na váš stroj při vysokém rozlišení ještě příjemně sníží. V Extraction nechybí ani raytracing, který v ponurých, ale krásně nasvícených oblastech dokáže svou práci odvést naplno. Vypíchnout musím taky úžasně zpracované ukázky a cutscény, poukazující na technickou vyspělost týmu Ubisoft a nepřeberné možnosti jejich Anvil enginu.

Klik pro zvětšení (Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - recenze)

Klik pro zvětšení (Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - recenze)

Operátoři a nepřátelé

Operátoři jsou všichni ze Siege, postupně jich můžete zpřístupnit až 18. Každý má svůj arzenál a speciální schopnost, díky které se specializuje na různé typy misí, tedy ne každý se hodí všude. Tady jsem opět zaplakal, protože mí hlavní borci Fuze a Tachanka pořád nejsou extra užiteční, respektive jsou mnohem víc situační než jiní, kteří přeci jen nabízí té versatility trochu víc (třeba Fuze je k ničemu na venkovních mapách, kdy nejsou cíle v baráku, takže jeho speciálku nemáte ani kam namontovat). Po návratu z misí se zaznamená váš konečný počet životů, a podle toho můžete nebo naopak nesmíte použít operátora v dalších misích. Když v misi „umřete“ všichni, zůstanete v dané oblasti MIA a v následujících cílech bude vždycky jeden z nich záchrana operátora. V případě, že vám pomřou všichni, náhodně se vám vrátí tři zpátky, ale to pochybuju, že se stane. V nejhorším si proběhnete pár záchranných speedrunů na nejlehčí obtížnost. Výběr je docela pestrý a podle mě se bude dál rozšiřovat (jak jinak by se hra udržela naživu), každý si najde svých pár oblíbenců a taky těch věčných jedniček, na které prostě z nějakého důvodu nesáhnete (pro mě ubožák a namyšlenec Pulse).

Klik pro zvětšení (Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - recenze)

Klik pro zvětšení (Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - recenze)

Nepřátel-archæanů je tam relativně dost typů a náhodně se mění v každé misi, většinou potkáváte 3-4 druhy, ale taky záleží na obtížnosti, jestli budete mít jenom pěšáky, nebo celý archæanský ekosystém. Líhnou se z vajec a nedělá jim nejmenší problém rozmlátit dveře nebo stěny, takže barikádami je možná jenom naštvete. Hnízda jsou naštěstí lehce identifikovatelná podle rozrůstajícího se sprawlu, který se nezastaví, dokud je nevyřídíte. Plus má R6E taky za to, že i na nejlehčí obtížnost si nemůžete vykračovat na pána, a i ten nejobyčejnější šupák, když si ho nevšimnete hned, vám sebere tři čtvrtě životů, než se nadějete. Těžší obtížnosti jsou pak hlavně o tom, že k těm šupákům častěji a častěji přibývají jejich větší a nebezpečnější kamarádi.

Klik pro zvětšení (Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - recenze)

Pod čarou ještě zmíním skvělé kosmetické prvky, které stojí RC kredity, kupované jednak za reálné peníze, ale po troškách se dají získávat i z těžších herních módů a za dobré výkony, takže teoreticky si můžete své main operátory vyzdobit jen za to, že budete ve hře dobří, což je rozhodně plus oproti schovávání všeho za paywall.

Klik pro zvětšení (Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - recenze)

Závěrem

Největší plus Rainbow Six Extraction je pro mě kooperace a zábava, kterou to s sebou přináší. Sólo je to celkem obyčejná střílečka s RSS operátory, nic, v čem bych utopil desítky hodin, ale ve dvou až třech (což se nám moc nepovedlo, protože hrajeme a spíme úplně obráceně, takže jsme hráli hlavně dva) pro mě hra nabyla na úplně jiných rozměrech. Obtížnost a plnění cílů se stupňuje s počtem hráčů, takže když máte čistit jedovatá hnízda, v jednom jich hledáte pět, ve třech patnáct, tím se často mění i nutná taktika. Jednotlivé mise jsou rychlé a nikdy se nestane, že by se na něco čekalo či jinak docházelo k prostojům.

Klik pro zvětšení (Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - recenze)

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.

Klik pro zvětšení (Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - recenze)

Recenzovaná verze: PC

SUPER
90%
CZECHGAMER
Rychlé a skvěle zpracované týmové FPS, spousta operátorů, scalující obtížnosti a velký potenciál pro budoucnost

CGwillWin