Sonic a parťáci

Sonic a parťáci - recenze
Sonic a parťáci - recenze
10:00, 22.01.2022

Značka Sonic the Hedgehog započala oficiálne svoju existenciu rokom 1991, teda v čase, kedy sa spoločnosť SEGA potrebovala predajmi dotiahnuť na konkurenčné Nintendo a súčasne si vytvoriť maskota na štýl pre nich rovnako konkurenčného Super Maria. Dnes už dobre vieme ako tento súboj medzi inštalatérom a ježkom schopným vyvinúť nadpozemskú rýchlosť dopadol, každopádne Sonic ako taký dokázal sám o sebe prežiť aj cez ten fakt, že SEGA musela skončiť s vydávaním vlastného hardvéru. Posledné roky sa popularita tohto modrého hrdinu z polygónov natoľko navýšila, že sám Paramount Pictures neváhal a zainvestoval do produkcie prvej hranej filmovej adaptácie. Samotný snímok sa aj cez úvodné problémy s animáciou ústrednej postavy dokázal presadiť a dnes, zatiaľ čo vám tu ťukám úvod recenzie na prichádzajúcu stolovú variáciu Sonica a jeho kamarátov, ostávajú do vypustenia druhého filmu už len necelé štyri mesiace. Poďme si preto spríjemniť celé to čakanie prekvapivo komplexným pretekom, kde sa krásne ukáže charakter človeka.

Pre malých, ale aj veľkých

Stolová hra Sonic a parťáci operuje s primitívnym konceptom pretekov vytvorených na štýl základného levelu v akejkoľvek hernej verzii diela Sonic the Hedgehog. Pokojne by som si dovolil art vytlačený na hrubej skladacej doske z papiera prirovnať k prvým metrom v úrovni Green Hill Zone (Sega Genesis a už spomínaný rok 1991). Obsahom balenia je osem krásne detailných plastových postavičiek, širšej verejnosti známych už nielen z hier (máme tu staršie, ale aj nové animované seriály a sám Netflix pripravuje na tento rok novú šou s podtitulom Prime, ktorej chvost bude tvoriť kvantum sprievodných hračiek a iného spotrebného materiálu). Späť však ku krabici s nápisom Sonic a parťáci. Uvedených osem hrdinov sa popárovalo do štyroch tímov, z ktorých si môžete vyberať v zložení 2 až 4 hráči. Aj keď veková kategorizácia udáva štart na siedmych rokoch, moja len čerstvo päťročná dcéra si s pravidlami tejto hry vytrela zadok už behom prvej výukovej partie a v niektorých prípadoch vlastne učila ona mňa a nie ja ju, čo sa má v ďalšom kroku vykonávať. A o čom to teda celé je? Po tom, ako si hráči vyberú farebne odlíšené figúrky, postavia sa na štart a už vopred sa začínajú modliť za pre nich čo najlepšie namiešanú šesticu úvodných kariet.

Náhoda prešitá zábavou

Klik pro zvětšení (Sonic a parťáci - recenze)

Ako ste už asi pochopili, hnacím motorom tejto spoločenskej záležitosti sú karty. Máme tu dva separátne balíčky kartičiek, kde jedna časť reguluje počet dielikov, ktoré hrdinovia môžu na trati prekonať a druhá zastupuje pomocné predmety. Alfou a omegou je snaha držať sa s oboma figúrkami, ak je to samozrejme možné, vždy v dráhe, kde sú povestné zlaté krúžky, ktoré Sonic tak rád zbiera. Pozícia na týchto krúžkoch vám totižto v ďalšom ťahu zabezpečuje dvojnásobok krokov vyobrazených na vyloženej karte, avšak v tomto smere je tu niekoľko faktorov, ktoré sám hráč nemôže ovplyvniť. Karty pohybu s obrázkom príslušného tímu sú totižto premiešané medzi sebou, a tak účastníci partie dostanú na ruku vždy šesť kariet, kde nie je vôbec garantovaná účasť práve ich tímu. Pokojne sa môže stať, že sú vám rozdané karty súperov a vaším protivníkom zase karty vašich postavičiek. Pointa je v tom, že za každé kolo musí byť vždy zahraná jedna karta pohybu a prípadne karta pomocného predmetu. A tak sú účastníci pretekov neustále v pohybe a celá taktika sa krúti okolo chuti škodiť iným alebo im naopak pomáhať. Okrem už spomenutých zlatých prsteňov sú na trati rovnako prítomné aj nebezpečné bodliaky a z nich sa dostáva len pomalým posunom o jednu priečku - za predpokladu, že nemáte pomocný predmet schopný efekt bodliakov eliminovať.

Dôležité je, s kým vlastne hráte

Vyhráva ten, kto dokáže dostať oboch svojich pretekárov cez cieľovú pásku, avšak je tu nesmierne dôležité, s kým hráte a samozrejme aj v akom počte hráte. Keď som projekt testoval po boku svojej maloletej dcérky, tá nemala pri vykladaní pohybu môjho tímu vôbec chuť mi škodiť, a preto som nikdy neskončil na pichliačoch a držal som sa po väčšinu času vždy len na území zlatých prsteňov. Avšak akonáhle sa k hre posadili rýdzo dospelí jedinci, špeciálne môj pomstychtivý švagor, mali sme všetci razom plné zadky pichliačov. A presne o tomto je celá aura diela Sonic a parťáci. V momente, ako dostanete chuť rátať každé jedno políčko na dráhe vopred, len aby ste sa takticky zvýhodnili a predbehli súperov, ste schopní vyhrať nad každým, kto ide skôr pokojné tempo a užíva si pocit gravitácie počas behu cez slučky (looping). Hovorí sa, že počas hry, kde je možné zámerne škodiť, sa najlepšie ukáže charakter človeka, ale samozrejme pri detskej nevinnosti tak nejako logicky očakávate, že vás váš oponent nebude chcieť navádzať do pasce len preto, aby z toho mal nejaké potešenie. U dospelých je celá situácia však úplne iná a keďže práve táto spoločenská hra ponúka viacero taktických variácií, rozhodne ju odporúčam zakúpiť nielen ako darček pre malých, ale rovnako tak súčasne aj pre seba. Samotné univerzum Sonica je tu už len na bonus.

Nová obľúbená krabica

Záverom snáď už len zhrnutie. Komplexnosť niečoho, čo na prvý pohľad vyzerá ako rýdza detská zábava, ma v prípade tohto Sonica skutočne prekvapila. Neočakával som vlastnú chuť hrať ďalej v momente, kedy to už moju dcérku po piatich partiách prestalo baviť a radšej išla sledovať Labkovú patrolu, každopádne aj mimo detského účastníka je tento nápad plne využiteľný. Bonusom sú vizuálne krásne spracované figúrky, ktoré sa na dráhe dajú jednoducho identifikovať pomocou farebne odlíšeného podstavca, a tak isto v praxi dobre využiteľná spleť predmetov odkazujúcich na univerzum slávneho modrého ježka. Kvalita kariet, v zmysle materiálu, je rovnako slušná, a tak jediné, z čoho som mal trochu zamračené obočie, bol organizér samotných hrdinov - až na pár prípadov som nikdy nevedel, kam daná postavička patrí a na všetko som išiel skôr vylučovacou metódou. Toto je však sotva problém, aký by vám mal brániť v nákupe. Vydavateľ plánuje vypustiť spoločenskú hru Sonic a parťáci v priebehu nasledujúcich dvoch mesiacov a ja vám jej kúpu odporúčam aj cez skutočnosť, že som sám vyrastal na talianskom inštalatérovi.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Blackfire

90%
Podarená a prekvapivo komplexná zábava, kde vás Dr. Eggman sleduje z pozície diváka