The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition

The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition - recenze
08:00, 18.11.2021

Ať se to někomu líbí nebo ne, doba remasterů a vylepšených edic nekončí a neustále nabírá na obrátkách. Po nedávné recenzi remasterované trilogie GTA, která se jak známo ne zcela vyvedla, tu dnes máme další z řady dnes již kultovních počinů, které se v novodobé reinkarnaci dostávají na konzole nové generace a PC. Nemluvíme o ničem menším než titulu The Elder Scrolls V: Skyrim, který v rámci oslav desetiletého výročí původního vydání značně omládl. Nebo snad ne? To se již dočtete na následujících řádcích.

Klik pro zvětšení (The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition - recenze)

Výročí? Tak vydejme novou edici

Nové vydání Skyrimu je nazváno velmi prozaicky, i k výše zmíněnému faktu uplynuvší dekády, jako výroční Skyrim Anniversary Edition. Zajisté nemusíme připomínat, že v době vydání i mnoha letech po něm bylo a stále je toto fantasy RPGčko hojně hráno na téměř všech dostupných platformách a slyšel o něm prakticky každý, kdo se alespoň trochu o dění na videoherním poli byť jen okrajově zajímá. Jaký postup a vylepšení tedy Bethesda zvolila pro současné vydání a oslovení případných nových generací hráčů? Inu, samozřejmě to chce nějakou tu modernizaci. Ta se logicky nevyhnula technologické stránce hry. Nově tak u námi testované PlayStation 5 verzi můžete zcela zapomenout na nudné nahrávací obrazovky, jelikož vše se děje tak nějak instantně. To je samo sebou veliké plus například při porovnání s verzí pro PS3. Kromě této vychytávky prošla samozřejmě proměnou i grafická stránka hry. Ta byla překopána do rozlišení 4K a musím říci, že během hraní jako takového nedocházelo k žádnému zásadnímu kolísání na straně rychlosti snímkování. Veškeré textury byly vybroušeny, takže obraz je nyní příjemně ostrý a díky tomu i přesněji rozeznáte okolní předměty či nástrahy.

Kromě grafiky stále stejné

Abychom ale jen nechválili, tak když nahlédneme pod pokličku grafických vylepšení, z pohledu hraní se nezměnilo zhola nic. Stále se zde nacházejí problémy, které sužovaly již první verze Skyrimu. Samozřejmě, například taková technologie motion capture byla před deseti lety na zcela jiné úrovni, inu, ale přesně tak došlo v této oblasti k přenesení titulu i na novou generaci konzolí. Animace stále působí stejně toporně, synchronizace mluveného slova také funguje dle originálu velice legračně a již od prvních chvil strávených v tomto notoricky známém světě se budete jistě snažit najít důvěrně známé situace, nad kterými jste se dříve ať už s úsměvem či s menším rozčarováním pozastavovali. Jsem si téměř jist, že se v této oblasti každý najde, čímž samozřejmě netvrdím, že ač mohli autoři věnovat této edici více péče, jedná se automaticky o tragický stav. Zkrátka na tyto skutečnosti nahlížím jako na součásti, které dělaly a dělají Skyrim Skyrimem. Upřímně, jedná se přeci jen o jemně vylepšené vydání, nikoliv remake či plnohodnotný remaster a tak je nutno Anniversary Edition i brát. Co mi vadilo během hraní asi nejvíce, bylo chaotické a neintuitivní pohybování se v menu a celková orientace při hledání konkrétních položek, které stále nezapřou inklinaci k pohodlnějšímu ovládání pomocí myši.

Stojí za to?

Je nutno připomenout, že pokud jste vlastníky tzv. Special Edition z minulé generace, můžete si tuto verzi aktualizovat na PS5/Xbox Series verzi zcela zdarma, přičemž následný upgrade na Anniversary Edition vás vyjde na zhruba čtyři stovky. Někomu tak postačí základní Special Edition upgradovaná pro nové konzole, zatímco pravověrní fanoušci, kteří baží po co nejbohatší edici mohou zvolit dnes recenzovanou placenou nadstavbu. A co vlastně tato oproti stejným způsobem vylepšené Special Edition nabízí? Inu, svým nákupem v podstatě získáte navíc přístup ke zhruba 80 oficiálním schváleným modifikacím z Creation Clubu, které navíc nedeaktivují zisk trofejí/achievmentů, takže se můžete těšit na nová kouzla, vybavení, zbraňový arzenál či rovnou celé lokace, které v původní hře nebyly dostupné. Kromě těchto položek se v Clubu stále nachází i položky ke koupi za dodatečný poplatek. Výhodou je, že jednotlivé dostupné položky lze stáhnout i hromadně všechny najednou bez nutnosti proklikávání jednotlivých kategorií. Tento obsah je poté jediným rozdílem mezi oběma edicemi, takže v případě již vlastněné Special Edition stojí za zvážení, zdali vám za to tato investice stojí. Obě edice poté disponují ještě několika dalšími obsahovými balíčky a režimy.

Něco navíc

Tím nejzajímavějším jsou bezesporu tři DLC - Dawnguard, Hearthfire a Dragonborn – a přidaná příběhová linka v podobě Saints and Seducers, díky kterým v tomto parádním světě utopíte další hodiny navíc. Kromě těchto příběhových balíčků nechybí ani režim Survival, který vás donutí k samotné hře přistupovat zcela jinak, jelikož v něm je nutno logicky dbát a reagovat na prvky jako hlad, zima, únava či maximální zátěž a nelze tak jen „bezstarostně“ pobíhat po herním světě. Aby toho nebylo málo, nově přibyl i rybolov, takže se nyní můžete vydat na ryby a že se nejedná jen o kosmetickou aktivitu asi nemusím připomínat. Z ulovených ryb si totiž můžete připravit chutné krmě nebo si je umístit do improvizovaného akvária.

Nehráli jste? Kupujte...

Komu tedy případné pořízení Skyrim Anniversary Edition doporučit? Když jsem nad tím tak přemýšlel, tak tato verze je ideální pro nováčky v sérii, kteří ještě se Skyrimem buď neměli tu čest, nebo případně pro hráče, kteří si hru oblíbili na předminulé generaci a na konzolích PS4 a XBOX One ji nevlastnili. Ti by si za zhruba čtrnáct stovek, za kolik se hra nyní prodává, mohli vrátit do tohoto kouzelného RPG a zavzpomínat na staré dobré časy. Vzpomínky jim totiž Anniversary Edition dokáže zprostředkovat velice věrně, ať už v pozitivním, tak i negativním slova smyslu. Na druhou stranu vlastníci Special Edition, netoužící po obsahu z Creation Clubu mohou s ledovým klidem aktualizovat na verzi pro současnou generaci a dalšími investicemi se vůbec nezabývat. Tak nějak jen doufám, že se za další dekádu už budeme prohánět ve světě Elder Scrolls VI a ne ve dvacetileté edici Skyrimu, jelikož to by již skutečně mohlo vypadat tak, že autorům jde o to z jedné, byť dobré hry, "vydojit" ještě mnohem více, než je ve skutečnosti (a možná již i v dnešní době) zdrávo. 😊

Ceny hry The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition srovnáte na Zboží.cz.

Už po několikáté vylepšená verze kultovního RPG hitu, který nikterak významně nemládne a hraje se stále stejně.
VÍCE K TÉMATU: The Elder Scrolls V: Skyrim - Special Edition