Insurgency: Sandstorm

Insurgency: Sandstorm - recenze
Insurgency: Sandstorm - recenze
10:20, 08.10.2021

Měli jste v poslední době chuť na nějakou dobrou střílečku, Call of Duty už jste přejedení a odklad nového Battlefieldu vás nepotěšil? Inu, nezoufejte, herní svět naštěstí netvoří jen tyto dvě zajeté značky, ale sem tam se naskytne i nějaká ta alternativa v podobě konkurenčního titulu, jako je tomu například i v těchto dnech, kdy na konzole konečně zamířila původně PC záležitost, Insurgency: Sandstorm. No a tak se nyní společně můžeme podívat na to, jak se konzolový port vydařil a zdali byste měli začít uvažovat o změně některého z vašich favoritů v pomyslném soukromém žebříčku FPS stříleček.

Klik pro zvětšení (Insurgency: Sandstorm - recenze)

Co je jinak?

Ihned zkraje je nutno říci, že se jedná o poctivou vojenskou akci, takže příznivci sci-fi či jakýchkoliv jiných „nerealistických“ her se nebudou v Insurgency: Sandstorm cítit rozhodně jako ryba ve vodě. Již od prvních okamžiků, které jsem se hrou strávil, jsem si bezpečně všímal prvků, kterými se vývojáři z týmu New World Interactive nechali inspirovat ať už u autorů již zmiňované série CoD či jiných, což však nemusí a ani není nutně špatně. Však také co extra novátorského vymýšlet na střílečce s válečným zasazením, že? Čím však oproti svým konkurentům tento kousek bezesporu vyniká, je pocit z boje, který jsem si při hraní maximálně užíval a ještě dlouho budu. Čím to tedy je?

Taktičtější boj

Začnu spíše tím, čím to není. Pakliže budete hledat v Insurgency: Sandstorm jakýkoliv hluboký příběh, nedělejte to. To, oč tu běží, je hlavně a především samotné hraní a díky vynechání jakékoliv příběhové linky se na tuto oblast autoři mohli soustředit naplno. Na vás tak pouze je rozhodnutí, v jakém režimu se do hry pustíte a hurá do samotné akce. Máte rádi konfrontace s živými hráči? Není problém. A co takhle protivníci, řízení umělou inteligencí? Jak je libo. A nebo co takhle třeba mix obojího? I takové režimy Insurgency: Sandstorm nabízí. Zde si opravdu vybere každý a je jedno, jestli jste vyznavačem kooperativního či kompetitivního hraní. Hra má v rukávu varianty téměř pro každého. Najdete tu tak klasické variace na zabírání území, deathmatch či postupné zabírání checkpointů, takže si zajisté vyberete to, co vám sedne v danou dobu nejlépe. Na druhou stranu by se dalo říci, že konkurenční tituly často nabízí mnohem více možností a kombinací jednotlivých módů, takže do Insurgency doporučuji zamířit spíše hráčům, kteří režimy podobné těm, co již ve hře jsou, vyhledávají. Oproti tomu počet map je relativně dostačující, přičtete-li navíc možnost volby hrát v rozdílných denních dobách či za jiného počasí.

Jedna rána a je vymalováno

Ať již však zvolíte jakýkoliv režim, je nutné se připravit na to, že zápasy to rozhodně nebudou snadné. V mnoha případech totiž postačí jedna jediná zbloudilá kulka, která vás pošle při nejlepším na místo respawnu, v tom horším do fronty mezi další padlé spoluhráče, ze které se ke hraní zpět dostanete až po splnění checkpointu vašimi přeživšími parťáky. Samozřejmě dle zvoleného herního módu. Jak jste již pravděpodobně pochopili, v tomto kousku zkrátka nenarazíte na žádné lapače kulek, které nerozhodí ani jedna dobře mířená mezi oči. Na místě je tak pověnovat se i taktice, spolupráci a sladění se s týmovými kolegy, jelikož to, že v jednotě je síla, zde platí dvojnásob. Ano, můžete sice zkusit sólovat, avšak z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že kromě nudnějšího zážitku se také dostaví i řada neúspěchů v podobě pokažených misí. V týmu je zkrátka daleko větší sranda a vše jde tak nějak lépe, když samozřejmě narazíte na podobně smýšlející parťáky.

Povedený arzenál

Co musím autorům jednoznačně pochválit, je pocit ze střelby, který ve hře tohoto typu rozhodně nesmí být nikterak upozaděn, ba naopak. Umocňuje totiž celkový zážitek, kteří si jako hráči při jednotlivých zápasech odnášíme a dělá to skutečně náramně. Svištění kulek má pořádné grády a jisti si nemůžete být ani za některou z umělých či přírodních překážek. Střelba jako taková je zpracovaná taktéž na jedničku a okamžitě poznáte podle různorodého kopání, co právě držíte v ruce. Díky tomu se tato oblast opět o něco více blíží realitě a ač nemám s reálnými střelnými zbraněmi nikterak valné zkušenosti, dokáži si představit, že vývojáři nevařili při nastavování jednotlivých samopalů, brokovnic či pistolí zcela z vody. Když jsem již zmínil „průstřelnost“ překážek, zde stojí za zmínku vyzdvihnout i detailní animace odlétávajících kusů plotů při jejich průstřelu, což působí taktéž velmi efektně, pakliže zrovna v daném místě neukrýváte svoji maličkost. Celkově zvuková stránka hry stojí určitě za poslech, především při použití sluchátek, díky kterým si budete připadat jako na skutečném bitevním poli v horku a dusnu Afghánistánu či Iráku. Kromě samotných efektů střelby a zvuků s tím spojených musím také pochválit i zpracování vysílačky, které je také parádní a když na vás kolegové či nepřátelé pořvávají, nemá to chybu a opět to o něco více umocňuje celkový zážitek ze hry.

Nutno lehce vyladit

Co se týče vizuálního zpracování, musím říci, že ač se vše na PS5 hýbe krásně plynule, tím prvním, co vás praští do očí bude patrně relativně nízká kvalita textur, především u postav, ale tento „nešvar“ se vyskytuje i ve zpracování okolí. Obecně se dá říci, že se rozhodně nejedná o žádný grafický strop, který by mělo dnešní herní železo v pohodě zvládat a v některých momentech působí vskutku celkem zastarale. V příštím roce bychom se však měli dočkat next-gen upgradu, který by měl tyto vady na kráse odstranit, tak snad poté bude vše vypadat o několik úrovní lépe. Navíc se nezřídka patrně při hraní setkáte i s grafickými kopanci ve formě kolizí textur či nasvícení, i když zrovna u těchto problémů si nemyslím, že by se jednalo o něco, co by nespravilo pár šikovných zásahů do kódu. Tak uvidíme, zdali se v této oblasti hra zlepší v rámci nadcházejících aktualizací. Pokud tedy toužíte vyzkoušet na své konzoli nějakou tu „taktičtější“ střílečku, za mě mohu i přes drobné výhrady k prozatímnímu technickému zpracování, jednoznačně Insurgency: Sandstorm doporučit jak všem fanouškům žánru FPS, tak především těm, kteří rádi hrají v týmu s přáteli, jelikož zde se skutečně vyřádíte. Navíc za cenu okolo tisícovky, jak se titul aktuálně prodává, to zcela jistě stojí. Jako bonus si přičtěte navíc českou lokalizaci formou titulků, které sice nejsou v tomto případě až tak klíčové pro pochopení, nicméně rozhodně potěší.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Comgad

Ceny hry Insurgency: Sandstorm srovnáte na Zboží.cz.

Neváhejte a vrhněte se do taktického boje po boku vašich přátel.