hw
ROG Zephyrus M16

ROG Zephyrus M16 - recenze
ROG Zephyrus M16 - recenze
10:00, 08.09.2021

Republika pro hráče rozšiřuje svoje portfolio produktů, a to pro vás a mně znamená jen jedno. Po menší odmlce nastal čas představit si další pro někoho možná trochu recyklovanou formu herní mašinky, ve které výrobci účelově vyměnili střeva, aby zahrál na citovou strunku každého, kdo touží po hardwarové obnově. Nemusíme si hrát na nevědomých, když vám tady měsíc co měsíc servíruju jeden notebook za druhým, a každý měsíc se jejich odlišnosti motají kolem procesorů a grafických karet. V případě modelu Zephyrus, který samozřejmě spadá pod celosvětově populární vlajku ROG se můžeme v klidu bavit i o pár designérských novotách, nemluvě o výměně CPU a GPU. Dost omáčky, ať se nepřipálí, jdeme se bavit o mých nejčerstvějších zkušenostech s modelem M16, který už si brzo budete moct pořídit taky.

Váží 1,9 Kg

Klik pro zvětšení (ROG Zephyrus M16 - recenze)

I když si Intel trochu šetřil ten potřebný upgrade CPU, jedenáctá generace Tiger Lake je konečně tady a s ní přichází šance navýšit výkon ať už herních, tak pracovních nástrojů – v tomto případě můžeme s ledovým klidem mluvit o kompromise obou jmenovaných využití a výhradní exkluzivitě. M16 je odkaz na šestnáctipalcový QHD panel a přichází ve dvou výkonnostně odlišných verzích. Jedné dominuje procesor i9, té druhé (což byl můj případ) i7. Oba stroje pohání stejná grafická karta, dnes tolik vzácná NVIDIA GeForce RTX 3070, a komu by nestačila přiznejme si už trochu slabší operační paměť 8 GB, může si zvolit samozřejmě 16 GB verzi. V tomto případě jsem bral z delšího konce. Zanechme technořečí, které si tak či tak přizpůsobíte svým potřebám, a pojďme se věnovat celkovému designu.

Slušná webová kamera

Šasi vychází z u nás testované verze G15, veškeré změny se dotkly především uspořádání vstupů pro kabely. V tomto případě máte k dispozici duo Thunderbolt 4, dvojici USB-A (3.2), jeden HDMI, kombinovaný audio vstup a stále hodnotnou čtečku microSD karet. Vůbec nejvýraznější zásah do celého designu obstarala vyvýšená gumová hrana na zadní straně, která vytváří mírný sklon svažující se směrem k vám, čímž zároveň pomáhá lepšímu odvětrávání horkého vzduchu zpod těla hardwaru. Opět musím připomenout onen pogumovaný povrch, který pro Zephyrus býval vždy charakteristický. Tento aspekt je přítomný i tady, byť celková kvalita pogumování prošla zjemněním a jeho povrch je mnohem příjemnější na dotyk, oproti předchozím modelům rozhodně. Otisky prstů a fleky od zpocených dlaní jsou sice poněkud méně viditelné, ale tomu může pomáhat i výrazně černý odstín. V kategorii tuhosti šasi pozorujeme nadprůměrnou kvalitu, určitě vás nepřekvapí, že tělo počítače snese i drsnější zacházení. To ocení zejména hráči, ale i kreativní pracovníci, kteří by s jeho pomocí chtěli upravovat videa a fotografie.

Černé prevedení budí respekt

Celá pogumovaná úprava se nevyhnula ani nízko profilovým spínačům klávesnice, za což jsem byl ve finále hrozně rád. Během psaní, hlavně při tvoření dlouhého a souvislého textu, nekloužou prsty z kláves, což se u jiných modelů někdy stává, zvlášť v těchto letních a na pot štědrých dnech. A jak se na tomto modelu tvoří? Psalo se mi, což je u Zephyrus řady tak trochu standard, víc než dobře a neměl jsem problém ani po celodenním klapání. Osobně bych možná posunul rozložení o něco víc ke krajům, ale tady si inženýři šetřili místo pro průměrně hrající reproduktory. V horní části vás jako jistá kompenzace čeká praktická mediální lišta (cesta k výborně fungujícímu ROG softwaru) a v té spodní je přímo obrovský touchpad s podporou všech gest a na dotyk příjemným skleněným povrchem. Funkčně bychom u klávesnice mohli mluvit o minimalismu, třeba kde je kruci písek spínač pro screenshot? Ale jestli jste si už na tuhle řadu zvykli, není to pro vás problém. Na hraní jako takové je to sice ucházející, ale i tak bych doporučil si na LAN party přibalit pořádnou mechanickou klávesnici, díky které budete mít z pořádné smažby ten pravý zážitek. Mimochodem, konkurenční Alien už začal vyrábět notebooky s plně mechanickými spínači, a tak se tímhle směrem možná brzy vydá i ASUS, čímž odbourá nutnost přibalovat s sebou další hardware.

Výškové a basové reproduktory

Je čas zhodnotit kvalitu obrazovky. Jak jsem napsal výš, ROG Zephyrus M16 přichází výhradně s bezdotykovým QHD panelem, ale nesmírně funkčním poměrem stran 19:10, na kterém se nejen dobře hraje, ale i pracuje. Stoprocentní barevné pokrytí, jas 400 nitů (na hraní pod náporem středně silných slunečných paprsků úplně v pohodě) a hlavně obnovovací frekvence 167 Hz, což vám u panelu samotného udělá velkou radost. Pravdou je, že na tento displej se nejen krásně dívá, ale zároveň se na něm výborně hraje, což už je v čadě ROG další notoricky známou věcí. I když je nutno dodat, že model G15 nedělal poměr stran 19:10. součástí balení je dvojice dobíjecích stanic, z nichž jedna je určená spíš na cesty (100W a USB-C vstup), a druhá nabízí rychlejší oživení akumulátoru (240W), ale proporčně je o dost větší. Baterie má kapacit 90Wh. Samotná výdrž při maximálním jasu a soustavné kancelářské práci držela na sedmi až osmi hodinách, což není špatný výsledek. Zařízení ve vysokých otáčkách při hraní na maximální detaily vydrží asi polovinu tohoto času. A když jsme u vysokého výkonu, musím zmínit taky něco o celkovém chlazení. Systém notebooku monitoruje výkon na základě aktuální činnosti a tím pádem dobře ví, kdy je dobré zapnout chlazení víc a kdy naopak jen tiše příst. Při plném vytížení mě tepelný modul neměl jak překvapit. Je to stejný systém jako už u několikrát zmiňovaného G15, a proto se chlazení dá označit za uspokojivé. Nebojte se, stehna vám to neugriluje, ani kdybyste na plný výkon jeli přímo na holé kůži. Vyvýšení spodní hrany pomáhá průtoku vzduchu přes výrazně otevřené průduchy a ani při vysokých teplotách jsem na těle přístroje nenašel jediné místo, které by bylo na dotyk nesnesitelně vřelé.

Designově působivý a výkonem jedinečný herní stroj, se kterým nemůžete udělat chybu

ROG a jeho víc než bohatá nabídka hardwaru nám ve finále opět trefila do černého, všechno za asistence Intelu. Jejich společný produkt nesoucí označení M16 vám díky jedenácté generaci procesorů nabízí vysoký výkon určený na různou činnost a současně naplňuje často specifická očekávání ze strany hráčů (nic se nebojte, RGB prvky jsou tu přítomné, byť jen v podobě podsvícení klávesnice). Kdo v tomhle ohledu preferuje šestnáctipalcové obrazovky a touží po dobré kompaktnosti, musí se v novém Zephyrovi jednoduše najít. Spolehlivá klávesnice, odolná kostra, dobrá baterie, slušná webová kamera, to už jsou jenom doplňkové pozitivní argumenty k tomu, proč zůstat této značce věrný.

Za poskytnutí produktu na preview děkujeme společnosti Asus