Videoherná značka Bloodborne, ktorá pred tromi mesiacmi oslávila šesť rokov svojej existencie, je dnes neustále riešenou záležitosťou. Dôvodov je v tomto prípade hneď niekoľko, avšak samozrejme ide predovšetkým o túžbu fanúšikov tejto akčnej RPG dostať do rúk priame pokračovanie alebo aspoň prípadný prequel. Spoločnosť FromSoftware, ktorú znalcom poctivých a brutálne náročných hier na hrdinov asi nemusím vôbec predstavovať, však nejaví evidentne záujem pokračovať v kultivácii tejto IP, a tak sa smutné a slanou vodou zaliate oči skalných priaznivcov musia upierať iným smerom. Ak dáme bokom nejaké sebapoškodzovanie pomocou hrdzavej pílky na železo, veď ako inak by ste chceli nasať tú pravú atmosféru poctivej produkcie spomínanej japonskej firmy, ostáva nám už len zopár možností ako si prípadné čakanie na čokoľvek nové zo sveta Bloodborne skrátiť. Jednou z takýchto ciest je aj investícia do stolovej hry od CMON, ktorá sa po dlhých rokoch čakania na lokalizáciu dostáva aktuálne aj na náš trh, a to v komplexnom preklade do CZ. Príležitosť nechať sa patrične strestať zmesou papiera a plastu sme si aj z tohto dôvodu nemohli nechať ujsť a v nasledujúcom texte vám tak prinášame recenziu na niekdajší Kickstarter hit s tržbou cez štyri milióny dolárov.
Ešte než sa pustíme do hodnotenia hernej náplne ako takej, určite sa sluší a patrí ostať na čas práve v tých vodách Kickstarteru, kde sa momentálne stolovej zábave darí skutočne nadmieru dobre, dokonca v porovnaní s videohernou produkciou to je niečo ako akékoľvek české pivo a najdrahšie poľské pivo. Vďaka chuti nadšencov investovať svoje peniaze do niečoho, čo reálne nemusí vôbec otrčiť nohy do lúčov slnka, ako sa povie, tu dnes máme možnosť rozbaľovať priam kráľovské edície takých adaptácií, o akých sa nám pred jednou dekádou ani len nesnívalo. Aj preto sa stolová verzia hry Bloodborne (našu recenziu na staršiu kartovú hru od CMON si môžete prečítať pod týmto odkazom) dokázala behom svojej kampane votrieť do srdiečka tisícok nadšencov a práve ich peniaze zaplatili nasledujúci obsah. V obrovskom balení s váhou takmer tri a pol kilogramu sa nachádza skutočne šialené množstvo itemu, z čoho asi najviac rezonuje dvadsaťosem figúrok nepriateľov - to sú tie príšery, čo vám chcú vyhryznúť kus mozgu cez zadok, päť postavičiek obrovských bossov - jedna rana a ležíš ako široký, tak dlhý, štyroch osobitých hrdinov - genderovo vyvážených a dvestopäťdesiat kariet s úlohami. Toto všetko je len čiastočný opis enormne veľkého balenia, aké si svoju finálnu cenovku na hranici sto eur dokáže bez väčších problémov obhájiť.
Aj z priloženej dokumentácie je vám asi jasné, že vybaľovanie a triedenie zaberie v tomto prípade viac času, než by ste si možno mysleli, ale keďže všetky komponenty v balení disponujú veľkým zmyslom pre detail, ostatne SONY nedáva licenciu na svoje exkluzivity, len aby si s ňou niekto vytrel zadok, však, bude to prehliadka skutočne inšpiratívna a pre skalných fanúšikov úžasná. Samotné figúrky sú dozaista kapitolou samou o sebe a kto si potrpí na podrobné dofarbovanie, bude tu mať zabezpečenú prácu na niekoľko mesiacov a možno aj rokov dopredu. Bloodborne: Desková hra je v zmysle hlavného konceptu predovšetkým kooperačnou záležitosťou pre jedného až štyroch odvážlivcov, ktorí sa rozhodnú vstúpiť do jednej z troch prepracovaných kampaní. Každá jedna kampaň pritom nepotrebuje na spustenie všetky dostupné postavičky ani karty, čím odpadá hodinová príprava a rozkladenie všetkého v balení (och, ty môj prekliaty Scythe). Tu navyše platí, že pre zohranú štvoricu, ktorá už po niekoľkých partiách bude dobre vedieť, čo konkrétne v hernom pláne chce plniť a čo naopak nie, sa zo stolovej hry Bloodborne stane ekvivalent na prenos kompaktnej zábavy - nadnesene povedané. Keďže samotné pravidlá nie sú vyložene náročné, po absolvovaní niekoľkých kôl sa tempo hry zrýchli možno až na nečakanú úroveň. Minimálne ja osobne som nepredpokladal až takto svižný priebeh, zvlášť keď som balenie tejto luxusnej stolovej produkcie zobral po prvýkrát do rúk. Tak nejako som si v hlave predstavoval, že akonáhle to rozbalím, dostane sa mi do tela nová mutácia čínskej verzie Covidu a ja zdochnem ešte skôr, než rozložím dieliky pre prvú partiu. Nestalo sa.
Alfou a omegou hrateľnosti je drop kariet. Poradie, v akom sa každý hrdina rozhoduje k nejakej činnosti, je pritom vecou dohody, každopádne vybrať si jednu z troch možností (útok, pohyb, interakciu) môžete len na základe obetovania karty z ruky. Aby som to však príliš nezjednodušoval, predsa len tých kartičiek na obsluhu tu je pochopiteľne oveľa viac, taký útok potrebuje mať spojitosť s danou zbraňou, s akou sa bude útočiť. Možností, akými skúsiť poslať protivníka (vždy ide o príšeru) na onen svet, je tu rovnaký počet, aký sme mali v hernej predlohe, len s tým rozdielom, že každá akcia vás stojí kartu, a to myslím doslova. Spadá tam aj použitie strelných zbraní a ich postupné nabíjanie. Oceňujem, že sa duo tvorcov Eric M. Lang a Michael Shinall nesnažilo do hry implementovať možno až prehnaný tlak na náročnosť, ostatne keď zomriete v tejto verzii Bloodborne, nečaká vás permanentný postih. Každopádne, tým obrovským množstvom možností, kam sa na mapách uberať a po čom tam pátrať, vlastne hru samotnú sťažili úplne iným spôsobom. Hrdinovia totižto často bojujú viac proti tikajúcim hodinám než samotným nepriateľom, čo samozrejme platí len do momentu, až sa na karte kampane zjaví obávaný boss v mierke jedno malé pivo k desaťposchodovej budove. V tej chvíli vám akákoľvek časomiera v zmysle počtu absolvovaných kôl príde úplne banálna, keďže začnete bojovať o svoj holý život. Ak sa vám podarí uspieť, na konto vám naskáču drahocenné žetóny, aké môžete neskôr investovať do lepších a silnejších zbraní, či pomocných predmetov. Toto je len hrubý opis oveľa komplexnejšej siete sebarealizácie, ktorú zažije každý jeden hrdina v tejto stolovej hre.
Je tomu naozaj tak. Presne to, čo dokázala firma FromSoftware implementovať do hlavnej kostry hrateľnosti ich prvých dielov zo Souls série, sa podarilo autorom tejto stolovej záležitosti skopírovať. Človek má počas opakovaných prechodov zdanlivo podobnými lokáciami pocit, že sa skutočne zlepšuje a všetky skúsenosti, aké dovtedy dokázal nazbierať, sú mu v menšej či väčšej forme schopné pomôcť prepracovať sa ďalej. Nepomôže skutočnosť, či aktuálne hráte úplne sám alebo v plnom počte, hra je rovnako náročná v oboch variantoch a pri plnej kooperácii navyše treba rátať s oveľa menšou porciou času na skúmanie. Hlavní nepriatelia, čiže bossovia, majú vždy dve formy a aj keď je tu jasný predpoklad, že ich skôr či neskôr zdoláte, primárnym cieľom nie je skoliť bossa, ale dohrať danú časť kampane a ísť ešte o kus ďalej. Jednotlivé dieliky máp sa menia, súperi ožívajú a hrdina musí neustále taktizovať s tým, čo má v ruke a čo je naopak stále na stole. Karty vylepšenia, ako aj karty hrdinov, si po nejakom čase vštepíte do hlavy, a preto sa zo stolovej verzie Bloodborne stane časom viac strategická záležitosť, než bolo u hernej predlohy. Pre niekoho môže byť práve tento prvok veľkou výhodou a v tom je vlastne čaro samotnej adaptácie (tú kartovú verziu spred pár rokov môžeme len sotva považovať za poctu videohre ako takej), keďže na každú dieru a problém tu existuje záplata a aby ste ju mohli aplikovať, musíte sa s hrou previazať a vžiť sa do svojej úlohy. Aj keď som sa počas testu snažil nejako metodicky zadefinovať intenzitu efektu náhody, nepodarilo sa mi dostať na nejakú rozumnú úroveň a osobne si myslím, že aj keď tu samozrejme nejaké to minimálne lavírovanie čo do náhody existuje, ide o zanedbateľný efekt. A v tom je tento produkt rovnako jedinečný, keďže trestá len tak, ako si to sami zaslúžite.
Sám som na nejaký čas vypadol z toho kolotoča intenzívneho hrania a testovania stolových produkcií takéhoto ranku a priznám sa vám, že som sa aj z tohto dôvodu recenzie na Bloodborne: Desková hra trochu obával. O to viac som ostal zaskočený celkovou komplexnosťou a kvalitou tohto fantasy hororu v papierovo plastovom prevedení a moje okolie by so mnou teraz dozaista plne súhlasilo. V spoločnosti tejto stolovej hry sme spoločne prežili nezabudnuteľné partie a nebude ním koniec, až kým sa neotočí posledný dielik kampane.
Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Blackfire