Ocean's Heart

Ocean's Heart - recenze
Ocean's Heart - recenze
14:00, 15.01.2022

Čo vznikne, ak zoberieme nádejného mladého vývojára, ktorého chuť tvoriť interaktívne diela z časti prevyšuje akýkoľvek súčasný komerčný dopyt po klasických 2D značkách, a spojíme ho s bohatou históriou videohernej kultúry všeobecne? Na túto otázku by bolo asi najlepšie vám odpovedať menom Max Mraz, keďže je to práve tento mladík, čo mi posledné týždne nedá spávať (všetky homosexuálne myšlienky si teraz pokojne môžete strčiť do vrecka s názvom tolerancia) a dôvodom je jeho druhá a len nedávno vydaná akčná RPG s názvom Ocean's Heart.

Jedna hrdinka, jedno srdce a hlavne odhodlanie...

Klik pro zvětšení (Ocean's Heart - recenze)

Spomínaný Max sa ešte v roku 2020 dostal aj do nášho spravodajstva, a to prostredníctvom vydania free pixelart akcie Yarntown, ktorá obletela svet predovšetkým vďaka slovným spodobneniam s kultovými názvami Bloodborne a The Legend of Zelda. Práve v tomto spracovaní ako keby sám Max len skúšal, kam až jeho vášeň pre tvorbu hier môže vôbec zájsť a súčasne si overoval reakciu vydavateľov na jeho schopnosti. Yarntown bol však len krátkou skúškou, respektíve ochutnávkou toho, čo sám autor je schopný vyprodukovať, zvlášť ak bude mať za sebou prípadne nejakého štedrého investora. Ten v súčasnosti skutočne existuje a ide o Litovské vydavateľstvo Nordcurrent špecializujúce sa na mobilný, ale z časti aj PC trh. Max Mraz bol razom prikrytý hrejivými krídlami firmy s osemnásťročnými skúsenosťami a vývoj u jeho regulárnej a komerčne predávanej druhej umeleckej vízie tak dostal zelenú a mohol sa naplno rozbehnúť.

Top-down akcia s prímesou RPG

Asi to môžeme pripísať na vrub osudu, teda presne toho božstva spleteného z liniek náhody a našich rozhodnutí, že sa toto zaujímavé Srdce Oceánu ocitlo práve v mojich rukách. Stačilo hru len zapnúť a nechať tradičnú pixelart kulisu vlniť sa vo svojom notoricky sekvenčnom rytme a okamžite ma zavalila vlna spomienok. Nostalgická sonda do čias, keď som so svojím otcom čakal pred rakúskym obchodom so zbraňami, kedy konečne im skončí obedná pauza. Nemajte strach, nešlo o nákup streliva ani ničoho podobného, to sa len tamojší predajca rozhodol si trochu privyrobiť a okrem loveckých nožov a maskáčov začal ponúkať regulárny herný hardvér. Vďaka jeho obchodnému talentu som si v ten pamätný deň odniesol domov Game Boy Advance aj s remasterom najkultovejšej akčnej RPG všetkých čias, The Legend of Zelda: A Link to the Past. Viete si predstaviť tie pocity, keď zrazu sedím u jedného z práve recenzovaných notebookov a z obrazovky do mňa mláti práve atmosféra jedinečnosti týchto detských spomienok? Neopísateľné.

S citom a bez pátosu

Dosť bolo rozmazávania sĺz a červených kútikov očí, poďme sa spoločne pozrieť na kvality jednej veľkej poklony, ktorá toľko spomínaného Maxa musela stáť nesmierne úsilie. Príbeh jeho diela pojednáva o osude mladej hrdinky s menom Tilia, ktorá opúšťa svoj domov, aby zachránila nielen svojho milovaného otca, ale rovnako tak aj vôbec najlepšieho kamaráta. Oboch ich násilím odvliekla skupinka pirátov a aj keď možno takto podaný scenár môže na vás pôsobiť pomerne plocho a predvídateľne, tak vedzte, že dej je oveľa komplikovanejší a postupom času na vás vyrukuje s poriadnou dávkou zrady a citlivo podanej fantasy náplne. Proces interakcie, ako aj akčných bojov, je silne inšpirovaný práve kultovou sériou The Legend of Zelda, čo logicky môže k tejto hre priťahovať pamätníkov dobrodružstiev Linka, ale rovnako tak aj hráčov, čo očakávajú istý štandard. Ak už chceš kopírovať AAA produkciu, tak sa postaraj o to, aby ako AAA aj fungovalo - pomyslel si už určite nejeden z vás. V tomto bode vás musím preto upokojiť, keďže Ocean's Heart sa skutočne dá svojím spracovaním prirovnať k hrám, akým vďačí za vznik, a to je reklama zo všetkých tá vôbec najlepšia.

Pestrosť

Putovať naprieč členitým terénom, stretávať sa so zaujímavými NPC postavami a bojovať proti neustále sa meniacim príšerám, to je len zlomok udalostí, aké musí Tilia riešiť. Hrateľnosť je tu silne napojená na dobre časovaný vývoj jej schopností a arzenálu, ale čo mňa vyložene fascinovalo, tak to bola produkcia čarovných nápojov. Tie tu vyrábate kombináciou rôzne získaných surovín, a to vrátane vnútorností z usmrtených zvierat a protivníkov. Súperi všeobecne sú ďalším veľkým pozitívom a autor tu pristúpil na poriadne pestrú paletu príšer, kde každá disponuje iným štýlom pohybu a aj boja. Nie je to preto len bezmyšlienkovité sekanie a úskok, prípadne tasenie štítu tak, ako by ste možno z priloženej dokumentácie vyvodili. Musím tu samozrejme opäť prízvukovať, že autor pri vývoji tejto hry ťahal za rôzne inšpirácie a okrem už toľko opakovanej série Zelda vytiahol z vrecka aj rovnako uvádzaný Bloodborne. Práve špecificky sa meniaci prístup k boju je napojený na toto dielo od FromSoftware, čo robí Ocean's Heart zase o kúsok zaujímavejším.

Krásna atmosféra

Tak, ako sa to dobre, ba až úžasne, hrá, sa rovnako pozitívne Ocean's Heart javí aj po audiovizuálnej stránke. Iste, veľkú úlohu tu zohráva moja neutíchajúca láska voči pixelart grafike, ale musím súčasne doceniť snahu o jemné spestrenie modernejšími animáciami, ako aj primiešavaním hororových prvkov a severskej mytológie. Hlavné, ale rovnako aj vedľajšie, misie nepôsobia vôbec plocho a prázdne a každá jedna pre príbeh dôležitá osobnosť tu je vykreslená do posledného detailu tak, aby vás to nenútilo preklikávať rozhovory vo frenetickom tempe. Nesmiem zabudnúť ani na humor a hromadu odkazov k videohernej kultúre, a tak jediné, čo možno zamrzí, je nie vždy dobre fungujúca schéma ovládania a skutočnosť, že si tento indie klenot nemôžeme užiť cez Nintendo Switch alebo prípadne inú konzolu. Verím však, že vysoká kvalita diela samotného sa postará o neskorší port a pre samotného autora mám už len záverečné povzbudenie v podobe pekne zelených čísiel.

Nezávislá scéna dostala nový klenot

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Max Mraz

Recenzovaná verze: PC/Switch