Football Manager 2021 (Xbox edícia)

Football Manager 2021 (Xbox edícia) - recenze
11:15, 14.01.2021

Keď éterom zaznie názvoslovie Football Manager, nejeden zo zarytých milovníkov čerstvo pokoseného anglického trávnika a bielych rovných čiar s pachom vápna zbystrí ako nadržaný kolibrík. Táto herná séria, respektíve rýdza manažérska simulácia z produkcie spoločnosti SEGA, si okolo seba vytvorila istý kult osobnosti a od roku 2005 až dodnes sa jej podarilo presadiť na trhu už úctyhodných sedemnásťkrát. Možno to pre vás teraz bude znieť jemne prekvapivo, avšak svojho času bola konkrétne táto značka pevnou súčasťou konzolovej scény a špeciálne značky Xbox. Tá sa však futbalovým manažérom mohla naposledy pochváliť v roku 2008 a jej aktuálne obrodenie pod tlakom najnovších a komplexných štatistík preto právom vzbudzovalo veľa otázok. Na istú časť z nich sa vám dnes pokúsime odpovedať prostredníctvom klasickej textovej recenzie. Apropo, text ako taký je synonymom pre IP Football Manager.

Skúsenosti

Klik pro zvětšení (Football Manager 2021 (Xbox edícia) - recenze)

Anglická spoločnosť Sports Interactive, ktorá si svoje založenie datuje ešte do roku 1994, je výhradným strojcom nielen futbalových, ale aj hokejových simulácií, ktoré nás v interaktívnej forme tešia v pravidelných intervaloch. Aby ste presne pochopili, o čom tu teraz hovorím, tak ich rukopis číta ešte staršiu sériu než Football Manager samotný, ktorú pamätníci poznajú ako Championship Manager (1992 až 2003). Máme tu preto viac ako dostatočne skúsené zázemie pre vytvorenie komplexnej a možnosťami nabitej manažérskej simulácie, ktorá sa aktuálne po dlhej odmlke vracia na značku Xbox. V mojom prípade išlo o test verzie pre Xbox Series X, avšak Football Manager 2021 si môžete spustiť aj na Xbox One s možnosťou automatického prechodu na nové železo. Výkon samotný je však to najmenšie, čo hra tohto formátu vyžaduje a oveľa dôležitejšie nároky sa kladú hlavne na prispôsobenie ovládania, ako aj zábavnosť obsahu samotného.

Horná dolná

Ešte než začneme s nejakým rozborom možností a obsahu celkovo, musím sa vám s niečím dôležitým priznať. Moje osobné skúsenosti s futbalovým manažmentom v zmysle tejto, ale aj akejkoľvek inej, IP sú na bode mrazu, preto bol celý proces testovania najnovšieho ročníku hry Football Manager pre mňa veľkou a objavnou výzvou. Po vzore všetkých tých športových filmov pre mužské pokolenie s modrou tabletkou vo vrecku som sa svoju novú manažérsku kariéru rozhodol aj z tohto dôvodu započať na samom dne. Aby to však malo istý autenticky geografický záber, vybral som si jeden z mála futbalových klubov, ktoré som videl reálne naživo, a to bratislavskú časť Petržalka, alebo inak zvanú Pétržka. Tá sa podľa oficiálnych údajov v hre nachádza v druhej slovenskej lige, ktorá je zatiaľ jej maximálnym vrcholom od novej éry započatej rokom 2014, ktorej predchádzali obrovské finančné problémy a takzvaný efekt padajúcej hviezdy.

Záchrana je tu

Petržalka bola majstrom Slovenska, a to hneď dvakrát, preto som sa rozhodol jej tradíciu trvajúcu viac než sto rokov opäť ozvláštniť veľkým triumfom a za plat zrovnateľným s ročným rozpočtom poštového úradu v Bangladéši som virtuálne usadol do pozície najvyššieho vedenia. Takto nejako som sa cítil, zatiaľ čo moju fotku vešali kade tade po šatniach a ešte než ju nespratný dorast stihol upraviť do podoby ovisnutého penisu, moja kariéra sa rozbehla na plné obrátky. Nutné podotknúť, že v mojom prípade bol príklon tejto hry ku konceptu Touch vítaný oveľa viac než nejaká hardcore projekcia, s čím možno nie každý z vás rátal. FM21 vo verzii pre Xbox je však projektom založeným na koncepcii Football Manager Touch, aj keď oproti rýdzej mobilnej verzii a hre na Nintendo Switch ponúka predsa len o niečo komplexnejší zážitok. Kto by však chcel po kúpe FM21 získať plnohodnotný manažérsky koncept so všetkými, pre mňa sotva atraktívnymi, detailmi, bude nutné sa vrátiť tam, kde má séria svoje zázemie, a teda priamo na stolné počítače.

Obsah

Nenechajte sa však spomínaným príklonom k nejakej jednoduchosti odradiť, keďže obsahu, ako aj možností sebarealizácie je tu viac než dosť. Stačí si len vybrať z ponuky 2500 klubov, 117 líg a 52 národov! Ani som len netušil aké obrovské možnosti ma pri výbere prvého klubu stretnú a som presvedčený o tom, že rovnaký efekt to bude mať aj na vás. Celkovo je vám v menu k ruke hneď šestica odlišných režimov, avšak verím, že vôbec najatraktívnejším sa na prvú dobrú stane práve ona vyššie spomínaná kariéra. Stačí si len vybrať ten najslávnejší alebo naopak ten najslabší futbalový klub a začať mu vládnuť po svojom. Prvé, čo sa v zmysle otázok pri konzolách a takto komplexných hrách objaví, je otázka ohľadom ovládania. Tu však musím smutne priznať, že sa opäť raz potvrdzuje predpoklad, že istý druh softvéru jednoducho na tradičný gamepad nenapasujete, ani keby ste sa rozkrájali na plátky. Vývojárom síce dávam palec hore za snahu interakcie pomocou nápovedných okienok a neustáleho navádzania textom, ale problém ostáva aj naďalej v nepomere dôležitých príkazov voči počtu tlačidiel a ich jednotlivých kombinácií.

Komplexný návod

Ani po desiatich hodinách strávených s Xbox ovládačom v ruke som nemal pocit, že sa mi celá schéma ovládania dostala pod kožu a neustále som len tápal a išiel štýlom pokusu a omylu. Na všetko tu ale našťastie pre mňa a pre vás, menej zdatných manažérov, čaká zástup podrobne spracovaných návodov, ako sa čo má robiť a kedy je lepšie do vývoja zápasov alebo stavu klubu zasahovať pomocou vlastných nápadov a kedy naopak skúsiť automatiku a rady umelej inteligencie. Delegovať úkony na svojich podriadených sa v mojom prípade stalo alfou a omegou zábavy, kde zraziť ten pretlak povinností vás ako šéfa len jednoduchým prepnutím zodpovednosti na niekoho iného razom uvoľnilo tlak na hrateľnosť ako takú. Vaši pomocníci dokážu zabezpečiť vyjednávanie nových kontraktov, vyhľadávať mladé talenty, zakopávať uškrtené prostitútky, platiť za vrecká plné podozrivého bieleho prášku a tak ďalej a tak podobne. Pre veteránov tejto série je však k dispozícii ono konečné rozhodnutie pri každej jednej úlohe, nech už ide o nákup tabletiek do pisoáru alebo prípadne výplatu upratovačky/upratovača.

Podrobná štatistika

Cez tú hŕbu možností okolo vedenia klubu ostáva naďalej to zaujímavé gro na bedrách futbalových zápasov. Tu vaše povinnosti nijako nekončia a počas športového výkonu je vám k dispozícii obrovské množstvo aktuálnych štatistík, ktoré sprevádza vizuálne nie práve podarená animácia. To je však sotva veľkým nedostatkom, zvlášť ak ste priam utopení v číslach a grafoch. Nebudeme tu chodiť okolo horúcej kaše, Petržalka pod mojím vedením zažila obrovský výkonnostný prepad, čo pripisujem svojej neznalosti elementárnych futbalových postupov, cez to všetko som sa ale nevzdal a postupne skúšal rôzne taktické možnosti (škoda, že nikde nebola ikonka o podplácaní) ako celý prepad zvrátiť. Nakoniec sa mi podarilo nájsť pár receptov ako uspieť a rovnako tak si nájsť pri hraní tejto netradičnej značky čas na vlastnú zábavu. Nie je nič lepšie než sledovať, ako sa vaše rozhodnutie v zmysle taktiky reálne odrazí aj na hre vášho tímu, čo je asi rovnako zárodkom poriadne silnej vlny adrenalínu, akú prežívajú skutoční tréneri priamo na ihrisku. Menu FM21 vám zároveň dáva zástup ďalší možností. Prizvať za dvere kancelárie online hráčov, začať pôsobiť v akomkoľvek futbalovom klube na tejto zemi a poslať ho do najnižšej ligy, meniť stabilnú jedenástku tak často, až si z toho investor hodí mašľu a veľa veľa iného.

Kúpi si niekto magickú masť?

Ak som niečo v tejto hre vyložene nepochopil, tak to bol účel mikrotransakcií. Nie snáď, že by mi nebolo jasné, že SEGA sa snaží na hre trhnúť čo najviac peňazí, ale v spojení s touto manažérskou a dosť úzko profilovanou sériou mi to prípade viac ako hlúpe. Zvlášť, ak si za dodatočnú investíciu môžete kúpiť napríklad akési čarovné predmety na rýchlejšie uzdravenie vašich zranených futbalistov alebo iné, sotva reálne, výhody priamo počas zápasov. Druhým, už menej otravným aspektom, sa stáva celková vizuálna stránka hry, ktorá svojou farebnosťou môže po dlhšom čase začať jemne liezť na nervy, aj keď uznávam, že táto časť je asi viac subjektívnej povahy. Football Manager 2021 sa vo svojom návrate na konzoly Xbox postaral o príjemné rozbitie tradičnej hernej koncepcie, a preto ak máte doma príslušnú platformu, alebo chcete hranie tohto manažéra kombinovať s PC kariérou, rozhodne vám danú investíciu nemám prečo vyhovárať. Športu zdar a Pétržku do prvej ligy!

Recenzovaná verze: Xbox Series X
80%
Prekvapivo zábavná simulácia s veľkým záberom