Bugsnax

Bugsnax - recenze
Bugsnax - recenze
10:25, 18.11.2020

Opakujem to posledné roky dosť často a nemienim v tom prestať ani do budúcna, zvlášť ak sa nám na scéne bude zobrazovať toľko originálnych projektov ako práve prichádzajúci Bugsnax. A čo že to tak opakujem ako papagáj? Bez nezávislej scény nemá herná kultúra sama o sebe žiadnu kreatívnu budúcnosť. Je to práve indie bublina, v ktorej sa dnes a denne rodia nové talentované mená či priamo skupinky mien a aké už o desať rokov môžu produkovať AAA softvér s miliardovým obratom - trocha nadnesene povedané. V prípade nezávislej spoločnosti Young Horses, ktorá má celú tú moju úvahu priam implementovanú do názvu, sa rozprávame už o skúsených tvorcoch, ostatne kvality ich práce sme si pred rokmi mohli overiť u podarenej 3D arkády Octodad, a preto sa teraz poďme pozrieť na ich nové a nemenej podarené dielo.

Z každého rožku trošku

Klik pro zvětšení (Bugsnax - recenze)

Svet menom Bugsnax je v mojich očiach stelesnením starej dobrej hrateľnosti zo zlatej éry deväťdesiatych rokov. Máme tu čiastočne koncept logickej adventúrky prezentovanej pohľadom z prvej osoby, kde sa primárnou úlohou hráča stáva nájdenie symbolického kľúča od neustále sa meniaceho zámku. Predstavte si ostrov plný bujnej prírody, uprostred ktorého žije nie práve početná komunita akýchsi chlpatých a roztomilých bytostí, ktorá je však medzi sebou navzájom silno prepojená. Tu nastáva tá naratívna časť, kde preberáme úlohu novinára, čo stroskotal v danej oblasti a zatiaľ čo sa snažíte pomocou jeho krokov pochopiť, prečo všade navôkol pobehujú zvieratá a hmyz vytvorený z rôznych jedál, ako profesionál súčasne riešite tamojší folklór plný sociálnej interakcie. Aj keď oceňujem snahu autorov o intenzívne navodenie dojmu, že dejová linka si zaslúži vašu pozornosť, v skutočnosti ide o najmenej atraktívnu časť ich hry.

Ostrov Snaktooth je plný chutných príšeriek

Klik pro zvětšení (Bugsnax - recenze)

Aby ste dokázali zjednotiť všetkých obyvateľov ostrova Snaktooth, je nutné pochopiť celú podstatu ich spolužitia s takzvanými bugsnaxmi. Celkovo ich v hre nájdete celú stovku, avšak pointa spočíva v ich chytení za pomoci rôznej taktiky. Sú to prakticky kríženci medzi zdravou lomeno nezdravou stravou s tradičným pojatím už vyššie spomenutého hmyzu a zvierat. Pavúka tu napríklad stelesňuje kovové vedro plné hranoliek a práve tie osmažené tenké kusy zemiakov, čo trčia spod vedierka, majú predstavovať tenké nohy reprezentanta ríše pavúkov. A v taktom duchu by sme mohli pokračovať ďalej. Niektoré zvieratká sú vyložene vtipné a nápadité, iné zase skôr napĺňajú podstatu predpokladaného začlenenia. Čo ich však všetkých spája, je práve odlišný postup chytenia, či už do pasce alebo priamo pomocou tradičnej sieťky. Ak už si nimi naplníte kapsy, následne nastáva druhá zásadná časť tejto pre niekoho možno bizarnej projekcie, a tou je kŕmenie.

Kreativite sa medze nekladú

Klik pro zvětšení (Bugsnax - recenze)

Predpokladám, že za celým tým vizuálnym procesom kŕmenia spomínaných NPC postáv na ostrove Snaktooth stojí isté filozofické pozadie ich samotnej existencie, ale keďže v tomto prípade zábava z plánovania, chytania a následného kŕmenia prevalcovala všetko podstatné, sotva sa priamo v akcii dokážete sústrediť viac než ja pri recenzovaní. Interakcia je daná. Strčíte niekomu do úst spomínaného pavúka a dotyčnému narastie miesto nohy hranolka. Takýmto spôsobom a pomocou desiatok unikátnych bytostí bugsnax dokážete pretvoriť zdanlivo fádnych chlpáčov na chodiacu misu plnú jedla. Proces lovu sa tu dá definovať ako náročný na prípravu, keďže sotva vám niekto jasne povie, ako jednotlivé príšerky pochytať. Maximálne máme možnosť ich prehnať špeciálnym skenerom zvaným SnaxSpcope a dozvedieť sa to, akú omáčku či prílohu majú najradšej. Potom už je len na vás vyriešiť hádanku okolo ich polapenia. Je niečo také dostatočne zábavné, aby ste u projektu Bugsnax vydržali viac než len pár hodín? Dozaista áno, avšak len za predpokladu, že vás po čase neprestane nudiť ten istý postup využívaný stále dookola.

Po čase silno stereotypné

Klik pro zvětšení (Bugsnax - recenze)

Rôzne druhy omáčok aplikujete pomocou klasického praku, čo je v zmysle ponuky využívaných predmetov asi najdôležitejšia "zbraň". Pointou ale je, nanešťastie pre hru samotnú, fakt, že tých vzorcov ako sa dostať celej tej živočíšnej sorte na kobylku je voči jej počtu strašne málo. Celé to po istom čase spadne do silného stereotypu a hráčov to môže začať nudiť. Autori sa to snažili korigovať už opísanou dejovou linkou okolo stratenej prieskumníčky Elizabert Megafig, ktorá po sebe zanechala tajomný film a práve ten naviedol kroky hlavného hrdinu rovno na ostrov Snaktooth. Je to však dosť plochá náplasť na spomínané opakovanie istých postupov a celku nepomáha ani stále dosť nevyladená technická stránka. Mnoho tvorov nejedná tak, ako by mali a často sa zasekávajú na mieste, kde podľa informácií zo zariadenia SnaxSpcope nemajú vôbec čo robiť. Aby to ale celé nevyznelo nejako prehnane negatívne, tak hneď vedľa samotnej myšlienky vytvoriť niečo takto bizarne originálne stojí aj roztomilá grafická stránka a rovnako podarený zvuk na pozadí. Toto tu funguje viac, než by ste možno podľa obrázkov predpokladali.

Chce to pár opravných balíčkov

Bugsnax je s prehľadom ďalším dôvodom prečo sledovať nezávislú produkciu a aj keď si so sebou nesie veľký batoh plný menších chybičiek, stále ide o adepta o zaradenie do vašej knižnice. Majiteľov konzole PlayStation 5 môže v tejto súvislosti potešiť skutočnosť, že sa hra v budúcnosti stane súčasťou free ponuky u členstva PlayStation Plus, čím sa dostanú k niečo zaujímavému, a to aj bez platenia plnej ceny.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Young Horses

Klik pro zvětšení (Bugsnax - recenze)

75%