Ys Origin

Ys Origin - recenze
Ys Origin - recenze
12:00, 23.12.2020

Japonská spoločnosť Nihon Falcom by sa pri svojom opise dala len sotva odbiť jednou fádnou vetou, ostatne toto stále fungujúce zoskupenie pôsobí na scéne a stále tvorí hry už takmer štyridsať rokov a vôbec ich debut z roku 1982 (Galactic Wars) bol publikovaný ešte na archaickej zostave PC-8800. Logo firmy Nihon sa ale v nedávnych týždňoch podarilo dostať na krabičky na novo lokalizovanej hry Ys Origin, ktorá však nespadá do kategórie nejakých striktných noviniek, ostatne prvý zárez do tejto neuveriteľnej šestnásťdielnej série padol päť rokov po vydaní vyššie spomínaného Galactic Wars. Pôvodný Ys Origin zažil debut v roku 2006 na Steame a postupne si vydobyl cestou aj na ďalší hardvér, z čoho naposledy práve vo formáte pre Nintendo Switch. Nad touto verziou si dnes spoločne spravíme menší výklad kvalít a keďže sa jedná o JRPG v pravom slova zmysle, sotva by ste na našom webe našli niekoho povolanejšieho, kto by mal súčasne chuť overiť kvality práce vyššie spomínaných vývojárov.

Viac akcie než by som čakal...

Klik pro zvětšení (Ys Origin - recenze)

Aby sme si ale uviedli veci na pravú mieru, tak aj v prípade Ys Origin platí heslo; že nie je JRPG ako JRPG, ostatne práve tento projekt sa v zmysle svojej koncepcie uberá oveľa razantnejšie akčnou cestou než nejakým komplexným systémom budovania hrdinských hodnôt - preto je asi lepšie sa rozprávať o hre ako o ARPG, teda akčnej RPG. Cez to všetko vás nechcem hneď v úvode odradiť, keďže aj keď vás tu nečakajú žiadne taktické hody plné plánovania a snovania, zábava ako taká sa z hrateľnosti vôbec nevytráca. K dispozícii máte troch hlavných hrdinov s odlišnými útočnými či obrannými ťahmi a vôbec najzásadnejším faktom ostáva akási prirodzená jednoduchosť. Už od prvej minúty brázdenia dungeonov budete presne vedieť, aké predmety vám level dizajn umožní rozbiť a na koho, z tej inak početnej sorty, nepriateľov je lepšie použiť výpad z diaľky, či prípadne siahnuť po magických schopnostiach. Ona jednoduchosť ide ruka v ruke s návykom a stačí sa len nakrátko dostať pod kožu tej nenáročnosti (nič v zlom) a nebudete chcieť prestať.

Jedna veža a jeden cieľ

Klik pro zvětšení (Ys Origin - recenze)

Banálny a nie práve extra zaujímavý príbeh tohto diela sa odohráva v jednej jedinej oblasti, a tou je Darm Tower. Vysoká veža plná démonických bytostí, ktorých odpratanie si vyžaduje vašu chuť sekať protivníkov ako jarnú pažítku do nedeľnej polievky. Ak som uviedol, ako jednoduché je ovládanie a rovnako prosté aj pochopenie, kedy treba čo aktivovať a kedy naopak hodiť spiatočku, tak na rovnakej vlne sa nesie aj orientácia v priestore. Hrdinovia sú dostatočne rýchli na to, aby vás nezačalo nudiť samotné pátranie v odľahlých cestičkách a aj keď ich nie je zrovna málo, pri kombinácii všetkých tých ústretových krokov vás Ys Origin jednoducho pohltí a len tak nepustí. Grind pri navyšovaní atribútov vašej obľúbenej postavy spríjemní aj boje proti silnejším protivníkom, a tak kto si chce užívať poriadnu jazdu z kopca, tak ideálne je likvidovať všetkých, čo vidíte v zornom poli, ale aj mimo neho. Garantujem vám, že nabehnete na systém onoho horúceho noža pretínajúceho studené maslo. Navyše samotný Grind sprevádza super pocit z dobre zlikvidovanej príšery, čím sa automaticky spojí príjemné s užitočným.

Za desať hodín máte hotovo...?

Klik pro zvětšení (Ys Origin - recenze)

Áno, aj nie. Hlavná časť scenára vám reálne nezaberie viac než desať hodín, ktoré sú asi ideálnym vyvážením kvalít hry samotnej v kombinácii s celou tou jednoduchosťou čo do hrateľnosti. Kto by však chcel pokračovať a ťažiť z návykového zbierania EXP bodov (animácie pri prskaní energie zo zničených monštier sú silným motivátorom), koncept ho dokáže povodiť ešte ďalej. To všetko pomocou ďalších dvoch hrateľných postáv a hromady skrytých predmetov, ktoré autori rozložili do nekonečne vysokej veže. Forma prevládla nad detailom, napadlo ma pri vymýšľaní opisu grafickej stránky Ys Origin. Port pre Nintendo Switch totižto prináša strohé úrovne s minimom detailov, ktoré vás ako hráčov nechcú zamestnávať všímaním si okolia, ale aké naopak podporujú tú svižnú a ráznu nohu namierenú vpred a bez obzerania. Cez to všetko je kvalita technickej stránky trocha slabšia a niektoré 3D modely by si zaslúžili viac než len efekt rozmazanej placky. Každý, kto si u akčných hier potrpí na stabilné snímkovanie, nebude mať v tomto bode žiadne výhrady (hra beží od začiatku až do konca na 60 FPS) a rovnako tak poteší vynaliezavá zvuková stopa korešpondujúca s akčnou linkou a chuťou likvidovať všetko a všetkých naokolo.

Aj stereotyp môže byť zábavný

Menu pred vami rozprestrie vôbec nie zanedbateľnú paletu režimov, kam okrem samotného príbehu spadá Time Attack, Arena Mode a Speedrun Mode. Všetky tieto modusy spája jedna a tá istá hrateľnosť a určite si viete ich náplň predstaviť aj bez mojej zbytočnej špecifikácie. Ys Origin v staronovej verzii na Switch teda obstál rovnako tak ako v pôvodnom roku svojej premiéry. Vo výsledku ide o rýdzo akčnú RPG značku s Anime podfarbením, ktorá vás nechá relaxovať na poriadne hrubej motivačnej vlne a pomocou návykového grindu povodí po veži plnej nápaditých bossov a ich ochotných prisluhovačov.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti XSEED Games

Klik pro zvětšení (Ys Origin - recenze)

70%