Sakuna: Of Rice and Ruin

Sakuna: Of Rice and Ruin - recenze
Sakuna: Of Rice and Ruin - recenze
12:00, 17.03.2021

Japonská spoločnosť Marvelous, ktorá je na scéne už viac než dve dekády (dnes už síce po dvoch fúziách a pod čiastočným patronátom koncernu Tencent), nám za ten dlhý čas svojej produkčnej fázy ponúkla hromadu zaujímavých lokalizácií vhodných aj pre západného konzumenta. Ich minuloročným a už navonok atraktívnym počinom sa stal aj kríženec simulácie o pestovaní ryže s tradičnou akčnou RPG, ktorú ste možno zaregistrovali pod názvom Sakuna: Of Rice and Ruin. Čo v skutočnosti prináša netradičné spojenie farmárčenia s jednou komoditou, a to všetko zároveň v akčnom štýle boja, to si dnes spoločne povieme prostredníctvom klasickej textovej recenzie.

Ty si to zabudla posoliť?!

Klik pro zvětšení (Sakuna: Of Rice and Ruin - recenze)

Keď sa pozriete do náučných slovníkov a kníh, kde váš prst skĺzne na predmetné slovíčko Ryža, vypadne na vás hromada nie práve atraktívnych pojmov. Síce sa dozvedáte, že ide o jednoročnú bylinu rastúcu do výšky jedného až takmer dvoch metrov a rovnako tak vás môže zaujať rebríček o ročnej produkcii pekne a úhľadne rozdelenej do jednotlivých krajín, kde samozrejme suverénne vedie Čína s tonážou na hranici uveriteľnosti, avšak tú drinu za produkciou danej komodity už budete len sotva badať. Vypestovať si svojpomocne ryžu na svojom vlastnom ryžovom políčku, zatiaľ čo sú vaše členky ponorené do studenej vody a cez dieru v slamenom klobúku vám slnečný lúč ochotne vypaľuje sietnicu, to už je tvrdá realita praxe. Aby toho však pri takejto predstave nebolo málo, akonáhle odložíte motyku a do unavených dlaní pochytáte čerstvé kvapky potu, kúsok od vašej farmy sa objaví tlupa krvilačných príšeriek s chuťou plieniť a zabíjať.

Lusknutím prsta

Transformácia z farmára na bojovníka a naopak je fakticky alfou a omegou celej hrateľnosti titulu Sakuna: Of Rice and Ruin, ktorý sa ku mne dostal v jednej z troch dostupných verzií, a to konkrétne na Nintendo Switch (hru zoženiete aj na PC a PlayStation 4). Všetko tu funguje na báze striedania dňa s nocou a počítania ročných období, kde je príhodné pestovať ryžu takmer neustále, avšak za vopred daných podmienok obrábania pôdy. Autorom zo štúdia Edelweiss sa však nechcelo vytvoriť len onen efekt spojenia dvoch zdanlivo nezlučiteľných svetov a herných postupov. Preto všetko obalili do nie práve zle koncipovaného príbehu o hlavnej hrdinke menom Sakuna. Jej osud zdanlivo neporaziteľného božstva, ktoré sa stáročia vyhrieva v tieni silnejších, je ako lusknutím prsta obrátený naruby a Sakuna padá z onoho pomyselného Olympu rovno na tvrdú päsť reality. V spoločnosti niekoľkých smrteľníkov končí na brehu divokého ostrova plného démonov, ktorí by radi oblízali kosti naplavených votrelcov.

Pokora v tieni tvrdej driny

K samotnej dejovej linke by som sa ďalej nerád vyjadroval nejako konkrétnejšie, každopádne sa mi ten prerod z drzej a namyslenej postavy v pokornú a prácu oceňujúcu osobnosť, naozaj pozdával. Vývojári to navyše ako bonus celé okorenili zaujímavým japonským folklórom, čo je pridaná hodnota schopná už sama o sebe výrazne zaujať. Čo tu máme však ďalej? Technický mix klasickej 3D adventúrky s možnosťou plnej manipulácie ohľadom kamery a rýdzi 2,5D boj za asistencie hack and slash konceptu. Prvá menovaná prezentácia sa dotýka priamo len farmárčenia a obrábania pôdy, zatiaľ čo si po tvrdom dni sadnete aj v kruhu svojich smrteľných kamarátov k miske vlastnoručne vypestovaného jedla, a naopak tá druhá pojednáva o boji v sólovej forme. Spomínaný ostrov je plný nebezpečenstva, ktoré podlieha dennému a nočnému cyklu rovnako tak ako všetko na mape a spomínam to z toho dôvodu, že v noci sa na lov rozhodne nechodí, keďže v tom čase je sila súperov ďaleko za hranicou zvládnuteľnosti.

Starostlivosť

Starostlivosť o pôdu, starostlivosť o svoju farmu. Cieľom hráča je nájsť ideálny balans medzi farmárčením a čistením okolitých jaskýň a lesov od démonov. Obe činnosti sú nesmierne dôležité pre zber/zisk surovín, avšak obe rovnako podliehajú rôznym časovým intervalom, počas ktorých je nutné taktizovať a vopred plánovať. Boje samotné by sa dali označiť nálepkou stereotypu, avšak v momente, kedy vás prestane baviť mlátiť do hlavy lopatou obrovské prasatá, sa môžete vrátiť do kruhu ľudí, na ktorých vám záleží a pomôcť im zveľaďovať celú usadlosť. Ten pomer medzi relaxom a akciou je ďalším hlavným a nosným pilierom celej hrateľnosti, kde vyčnievajú aj menšie minihry vo forme varenia jedla alebo zbierania bonusových a často poriadne skrytých predmetov. Vývoj hlavnej hrdinky pod tlakom EPX bodov sa spája nielen s navyšovaním jej celkovej sily a energie, ale aj so schopnosťou dôkladnejšieho prehľadávania lokácií. Postupom času sa naučíte využívať rôzne druhy zbraní určené na daný typ súperov a rovnako tak pochopíte, ktorý predmet je vhodný na nočné výpravy a aký naopak na tie denné.

Tempo sa vytráca...

Musím sa vám, takto v samotnom závere recenzie na Sakuna: Of Rice and Ruin, zdôveriť. Tak, ako ma tento netradičný projekt v prvej polovičke jeho testovania doslova chytil za srdce, následná degradácia môjho záujmu bola tak rapídna, až to zabolelo. Akonáhle Sakuna dosiahla všetky potrebné vylepšenia, zobrala do svojich už dávno nie božských ručičiek všetky dôležité zbrane a porazila dostatok bossov, nastalo ohlušujúce ticho. V tom momente ma začali nudiť poloprázdne mapy, do ktorých som vstupoval hlavne s cieľom získania cenných hornín. Začalo ma otravovať dookola sa opakujúce hudobné pozadie a monotónne efekty zbraní a jediné, čoho som sa mohol držať, bola túžba poznať koniec scenára v hre a zároveň pestovať tú najkvalitnejšiu ryžu široko ďaleko. Tieto dve pomocné ruky ma ťahali celkovo viac než tridsaťhodinovým časovým úsekom, zatiaľ čo zvyšok môjho pomyselného tela úpenlivo vzdoroval a bránil sa pokračovať. Ak preto niečo definuje práve túto hru, tak je to istá strata konzistentnosti spojenia žánru farmárčenia a akčnej plošinovky, ktorej odhalenie si ale musíte prežiť v pohodlí vlastného domova.

Technická stránka u Switch verzie nevykazuje výrazné vady

Sakuna: Of Rice and Ruin je dozaista zaujímavou sondou do netradičných koncepčných fúzií, pri ktorej sa vám dostane určitej úrovne poznania. Máte možnosť sa naučiť proces pestovania ryže, teda suroviny, s akou sa v bežnom živote neustále stretávame, a rovnako máte šancu obrúsiť ostré hrany jedného namysleného dievčaťa, ktoré našlo zaľúbenie v tvrdej drine a v ochrane bezbranných ľudí.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Hi-Rez Studios

70%
Toto dielo je viac než len obyčajnou tuctovou prílohou