The Girl of Glass: A Summer Bird’s Tale - recenzia

12:00, 13.10.2020

Koncept point-and-click adventúr dnes právom môžeme považovať za fosíliu videoherných počiatkov, respektíve zrodu žánru, ktorý sa na prelome deväťdesiatych rokov tešil nesmiernej popularite. Mohlo za to pochopiteľne hneď niekoľko skutočností, kde logicky najviac prerážali zväzujúce limity počas produkcie interaktívneho softvéru. Cez to všetko ale kreatívnosť jednotlivých autorov prerazila akékoľvek bariéry a v spojení s fantáziou nás hráčov sa z fádnych a hranatých pixelov stávali reálni hrdinovia žijúci v neskutočných svetoch. Dnes je táto archaická forma vidoehier stále značne populárna a je preto pochopiteľné, že sa z času na čas ukáže nejaká tá nová fúzia s inými žánrami, ako v prípade projektu The Girl of Glass.

Niečo nové a neopozerané?

Klik pro zvětšení (The Girl of Glass: A Summer Bird’s Tale - recenzia)

Otázku z citácie vyššie som si položil v momente, kedy na mňa vyblafol prvý súboj krátko po spustení tejto oku lahodiacej záležitosti. Áno, The Girl of Glass možno na prvý pohľad vyzerá ako klasická adventúrka so statickými a ručne kreslenými pozadiami, pred ktorými sa pohybuje hlavný hrdinka a interaguje s pozbieranými predmetmi v jej ruksaku, avšak to je len jedna časť hrateľnosti ako takej. Tou druhou a rovnako podstatnou sa stávajú ťahové súboje v tradičnom TBS podaní, na ktoré sme zvyknutí skôr z produkcie krajiny vychádzajúceho slnka. Ak by ste sa ma teraz spýtali, či je takéto spojenie samo o sebe životaschopné bez straty pocitu konzistentnosti, tak by som s kladnou odpoveďou sotva váhal. Projekt The Girl of Glass: A Summer Bird’s Tale od malého indie štúdia Markus with friends som si totižto už od prvej sekundy hrania nesmierne zamiloval a nižšie si rozoberieme dôvody, prečo tomu tak je.

Vysoká náročnosť v arénach

Keď už riešime samotné boje, môžeme u tohto zásadného piliera hrateľnosti aj ostať. Dievča zo skla, ako znie voľný preklad, musí počas riešenia bežných puzzle prekážok často skrížiť kordy aj s mnohými bytosťami. Začne to pomerne nenápadne súbojom s medvedíkom na spanie a pokračuje rozhnevaným rojom včiel, či prípadne armádou morových potkanov. Od fantasy nápadov sa tu často presúvame do živočíšnej ríše, aby sme zase a poriadne hlboko spadli do snových vízií. Boj si vyžaduje neustále taktické premýšľanie a predvídanie ďalších krokov vašich protivníkov, keďže z postupného 1 vs 1 sa neskôr stáva oveľa komplikovanejšia hra na ťahy, kde vám obyčajná obrana a útok bude sotva nápomocnou dvojkou. Aj keď by som si, ako človek čo podobne situovaný koncept bojov zbožňuje, vedel predstaviť možno oveľa väčšiu šachovnicu, po ktorej by sa dalo presúvať, v prípade tejto hry sa môžeme rozprávať o slušnej komplexnosti, ktorá vám nič zadarmo nedaruje.

Príjemný vizuál, ako aj audio

Komplexnosť taktiky v arénach, ktoré sú rovnako tak ako aj zvyšok hry plne v 2D forme, by zniesla ešte väčší dôraz na používanie pomocných nápojov, ale za daných okolností nezávislej produkcie som ochotný tento nedostatok prejsť mávnutím ruky. Oveľa viac totiž docením vysokú a rozumne nastavenú náročnosť, než chaotické zahltenie hráča pomocou možností, ktoré vo finále aj tak nie je schopný využiť. Spravme teraz menší krok späť a od súbojov sa zase presuňme do žánru point-and-click, ktorý stojí hneď vedľa akcie a právom si nárokuje svoj podiel písmen. Tu už musím byť trocha viac kritický, keďže aj keď sú boje takticky náročné a nemôžete ich nijako obísť alebo preskočiť, samotné riešenie hádaniek je u The Girl of Glass: A Summer Bird’s Tale skôr z takzvanej jednoduchšej sorty. V jednotlivých kapitolách, kde konkrétne hneď niekoľko z nich neobsahuje ani jeden jediný moment z žánru adventúr, sa pri riešení hádaniek sotva zapotíte. Stačí len pozorne sledovať okolie a zapamätať si, kde je aký predmet položený, aby ste s ním neskôr mohli čo to vykonať.

Žiadne bizarné kombinácie

Nečaká vás tu žiadne šialené kríženie mixéra s mačkou, aby ste si následne pomocou bizarného nástroja otvorili dvere priamo do pekla. Dievča zo skla zbiera a následne používa bežné predmety, ktorých interakcii nechýba prvok logiky. Možno aj z tohto dôvodu sú postupné riešenia hádaniek skôr jednoduchšie a nemáte sa pri nich prečo výrazne zdržať. Bolo zaujímavé sledovať, ako si vývojári poradia s rozumne nastaveným dávkovaním medzi point-and-click obsahom a bojom ako takým. Tu však hra dosť nepravidelne poklusáva a mne osobne sa isté momenty zdali byť vyložene zle načasované. Dôvod vidím v nie práve zrozumiteľne podanej dejovej linke, ktorá vo výraznej sínusoide strieda akú takú realitu s totálnou fantáziou a aj keď sú časti, kedy vo vás The Girl of Glass vyvolá pocit interaktívnej rozprávky, je ich príliš málo a viac tu prevláda neistota a nepochopenie prezentovaného scenára. Ak sú boje a riešenie hádaniek dominantnou časťou celého obsahu, nemôžem medzi nich nezaradiť rozhovory a ich možnosti.

Humor, drsné vtipy a tolerancia...

Narážky na sexualitu v spojení s ručne kreslenými postavičkami si v dnešnej kritickej dobe môže dozaista dovoliť len nezávislá scéna a tento projekt nám to s istotou potvrdzuje. Hlavná hrdinka Kristal (meno hodné jej formy) sa púšťa do debaty s rôznymi jedincami a často sa pri tom dá pekne zasmiať, ako aj zvraštiť obočie. Je evidentné, že vývojári chceli tlačiť na toleranciu a v súčasnej dobe im to nemám prečo vyčítať. Rovnako tak sa mi pozdávala evidentne len účelová forma rozhodovania, akým smerom viesť dialógy. Sotva síce zmeníte vývoj príbehu ako takého, ak vyberiete jednu z mnohých viet pri komunikácii s NPC, avšak hráčovi to dáva aspoň aký taký pocit, že on je ten, čo drží opraty svojho osudu. Je to zaujímavé, v akom tempe vlastne beží zaujímavý príbeh tejto vizuálnej novely a kedy sa z rozprávky pre deti stáva materiál pre dospelých. Medzi týmito dvoma svetmi tu neexistujú pevne dané hranice a možno aj preto sa mi pri záverečných vetách tlačí na jazyk slovíčko o originálnosti. Je tomu skutočne tak, navyše ako bonus vám prihodím profesionálne zvládnutý dabing hlavnej rozprávačky a príjemnú zvukovú kulisu.

Milovníci netradičných adventúr by v prípade diela The Girl of Glass: A Summer Bird’s Tale mali okamžite spozornieť, keďže tu pre nich vidím jasný dôvod pre investíciu do niečoho, čo ešte vo svojej Steam knižnici dozaista nemali možnosť zažiť. Snáď sa preto krištáľové dievča časom pozrie aj na konzoly.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti En Widunderlig Produktion

89%
Nečakane podarená vizuálna novela zmiešaná s klasickou adventúrou a okorenená taktickými súbojmi