Projection: First Light

Projection: First Light - recenze
Projection: First Light - recenze
12:00, 07.12.2020

Dlho som premýšľal, ako začať túto recenziu a priznám sa, že stále presne neviem, či moje hodnotenie bude obecne akceptované, pretože viem, že koľko ľudí - toľko chutí. No nič, to je údel redaktora takže je na čase sa s týmto indie projektom popasovať a pozrieť sa vám, potencionálnym hráčom do očí a povedať nefalšované pocity, ktoré som pri hraní titulu Projection: First Light pocítil. Poďme na to.

Tieň, ako hra...

Projection: First Light je indie titulom austrálskeho štúdia Shadowplay Studios a jedná sa o jeho prvotinu. Titul sa rôznorodo vyvíjal už od roku 2016 a tento rok sme sa dočkali finálnej verzie tohto tak trochu experimentálneho titulu.

Klik pro zvětšení (Projection: First Light - recenze)

Dielo sa necháva inšpirovať bábkovým divadlom a to hrou tieňu na sépiovom pozadí. Umelecky táto prezentácia na mňa pôsobila veľmi príjemne a musím poznamenať, že sa jedná o veľmi originálnu a sviežu prezentáciu titulu. Časom však zistíte, že kulisy, v ktorých sa pohybujete začínate poznávať a moc nového neuvidíte, čas od času dôjde k hre farieb ale nič zásadného nečakajte. Čo sa týka samotných tieňov, asi vám neuniklo, že na tomto prvku je vystavaný kompletný gameplay hry a možno to je jeden z najzásadnejších problémov celého titulu...

Stereotyp alebo umenie?

Ako som už spomínal, hra s tieňom predstavuje zásadný prvok samotnej hrateľnosti, no čo je horšie tento prvok by som nazval jediným prvkom hrateľnosti. Hra kombinuje ovládanie dvoch hlavných „postáv“ samotnej hlavnej hrdinky menom Greta, ktorá sa snaží odčiniť svoje prešľapy a preto sa vydáva na dobrodružnú cestu, ktorou ju takmer po celú dobu sprevádza druhá hlavná „postava“ svetluška.

Medzi oboma postavami dochádza k akejsi kooperácií pričom ovládate obe postavy a sám neviem, ktorá hrá vlastne v celkovej hrateľnosti majoritnejšiu rolu. Greta skáče, presúva predmety a aktivuje rôzne vypínače, to by jej však bolo k ničomu, pretože svetluška jej poskytuje zásadnú podporu v tvorbe drahocenného tieňa, ktorý vrhajú predmety v okolí. Každý takto vrhnutý tieň je potencionálnou cestou alebo predĺženou rukou Gréty a to jej samozrejme umožňuje postup hrou. Akýmsi spestrením celej hrateľnosti je zbieranie ďalších svetlušiek, ktoré sú stratené po celom svete a vašou úlohou je tieto svetlušky nájsť a samozrejme pochytať. Týmto ale hrateľnosť titulu Projection: First Light naráža na svoj strop a viac od tejto hry nečakajte. To považujem za zásadnú chybu titulu a na samotnej hrateľnosti tento fakt pocítite veľmi rýchlo. Po pár desiatkach minút sa dostaví nuda a bohužiaľ vás nepustí až do samotného konca. Samozrejme občas narazíte na príjemné spestrenie ale o nič zásadného, čo by malo zmeniť celkový dopad monotónnej hrateľnosti, na ktorej je celkovo titul postavený.

Je to škoda...

Ano, je to tak, škoda to rozhodne je. Po umeleckej stránke je titul pomerne podarený a čo sa týka samotného príbehu, taktiež vám má čo predať. Netreba ale zabúdať na jednu zásadnú vec, ktorú pozorujem čoraz častejšie v indie scéne. To je samozrejme fakt, že hry by mali byť zábavné a mali by ste ich hrať z chuťou a nadšením, bohužiaľ niektoré tituly na úkor akejsi artovej zložky zabúdajú pre čo tu videoherná scéna je a to hlavne preto, aby nás bavila.

To čo vnímam naopak, ako pozitívum je fakt, že si tento titul môžete zahrať aj na mobilných zariadeniach a možno práve tento fakt je dôvodom, prečo sa vývojári uchylili k tak repetatívnej forme hrateľnosti.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Ovid Works

55%
Projection: First Light premárnilo svoju šancu stať sa nadpriemerným titulom. Miesto toho originálny koncept podáva nudnou a repetatívnou hrateňosťou.