Welcome to Elk - recenzia

Welcome to Elk - recenzia
Welcome to Elk - recenzia
12:00, 20.12.2020

Plne si uvedomujem, že pre mnohých hráčov, čo tradičné adventúrky obchádzajú takpovediac širokým oblúkom, sa tento žáner stáva generickým a opakujúcim sa obsahom, ktorý jednoducho prešľapuje na mieste už desiatky rokov. Faktom však ostáva, že aj keď je v súčasnosti pochopiteľne drvivá väčšina tradičných adventúr v zajatí jedného a toho istého princípu, nájdu sa aj výnimky schopné danú teóriu obrátiť hore nohami. Dnes sa o jednej takej spoločne porozprávame a ak náhodou máte možnosť zabaliť si nohy do teplej deky, vložiť do rúk šálku s horúcou čokoládou a celkovo si tak povýšiť tradičné čítanie na niečo viac, určite to urobte.

Ústne dedičstvo

Klik pro zvětšení (Welcome to Elk - recenzia)

Z generácie na generáciu si uchovávame zvyky a tradície, ktorých sa v dospelosti držíme ako čert kríža, často nevediac prečo. Hľadáme v tých všetkých sviatkoch a dôvodoch spojenia s rodinou snáď viac než len lásku k blížnemu svojmu? Osobne vám na túto otázku odpoveď neposkytnem, ostatne nie každý je zástancom tradícií, avšak v spojení s indie projektom Welcome to Elk je práve ústna forma príbehu alfou a omegou hrateľnosti. Poďme však na vec pekne postupne. Dej sa tu točí okolo hlavnej hrdinky menom Frigg, študentky, ktorá sa rozhodne vymeniť život v rušnom meste za pokoj na odľahlom ostrove. Tam nachádza síce malú, ale o to viac zomknutú komunitu, ktorá ju samotnú privíta s otvorenou náručou. Nechcú sa s ňou však deliť len o strojené úsmevy a pózy, ale majú naopak v pláne ju zasvätiť do všetkého negatívneho, čo sa im v živote prihodilo.

Tri intenzívne hodinky

Ostrov Elk je vlastne košíkom plným tragických osudov, ktoré na sto percent pochádzajú z reálneho života. Duševné vlastníctvo bežných ľudí sa tu vo forme tradície prenáša na ústrednú hrdinku a tá sa snaží behom troch hodín vstrebať ten často až enormný pretlak udalostí, zatiaľ čo všetci naokolo nadobúdajú dojmu, že ich životy sú niečím extra výnimočným. Možno to tak v istých bodoch vlastne aj je, ale tu je nesmierne dôležité vedieť, kto vlastne tie príbehy číta a vníma, teda vedieť, akí ste vy hráči. Aj preto bolo recenzovanie Welcome to Elk pre mňa unikátnym zážitkom, keďže som od hry s detinským artom možno očakával niečo infantilne banálne a bez hlbšej pointy. Opak je však pravdou a každý z vás, kto má vzťah k silnej dramatizácii v spojení s interaktívnou kultúrou, nájde rovnako zaľúbenie aj u Welcome to Elk, to vám garantujem.

Jednoduché minihry

Nezávislá spoločnosť Triple Topping, ktorá sa na tejto cenami ovenčenej adventúrke podieľala, zvolila zámerne špecifický kontrast farieb. Všetko nepodstatné na ostrove je jednoducho vyobrazené pomocou bielej farby s čiernou kontúrou a naopak to, čo nesie posolstvo a dôležitosť, je v plnej škále farieb. Človek sa tak môže sústrediť a neblúdi po inak rozľahlom ostrove ako bezcieľny tulák. Jediné, čo ma možno trocha zamrzelo, boli až prehnane jednoduché puzzle časti, ktoré sa v tomto prípade orientujú na použitie predmetu, ktorý nemôžete minúť. Naopak nesmierne zábavné sa ukázali byť minihry, ktoré rovnako tak ako aj mnou toľko velebené príbehy prinášajú veľkú pointu a členitosť. Jej sila vám udrie na prsia s istým nádychom humoru, čo má za následok odbúranie inak často depresívnej atmosféry okolo samotného scenára.

Island

Vyššie spomínané lipnutie na zvykoch a tradíciách bez hlbšieho pochopenia má možno kultúrny ráz a ak by som bol Islanďan, chápal by som práve projekt Welcome to Elk v o to širších súvislostiach. Avšak aj cez tento môj logický deficit som si túto netradičnú adventúrku plnú silných príbehov poriadne užil a ak máte tiež chuť sa nechať zlákať istým druhom voajérstva a na ploche troch hodín vstrebať dlhý zástup jedinečných a často krutých životných situácií z cudzích rodín, nenájdete na hernej scéne lepšiu voľbu.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Triple Topping

Recenzovaná verze: Xbox One X

90%