Small World of Warcraft

Small World of Warcraft - recenze
Small World of Warcraft - recenze
17:00, 03.09.2020

Zítra, 4. září, na pulty obchodů přichází desková hra na motivy jedné z nejhranějších a nejznámějších her v dějinách lidstva - World of Warcraft, s přídomkem small. JE to small world v novém kabátku, cílený na fanoušky nesmrtelné (i když z fiaska zvaného Reforged už se klasický War asi nevzpamatuje) ságy. Budete hrát za všechny známé rasy, obsazovat regiony a bojovat s ostatními hráči v cestě za bohatstvím a vítězstvím. Je to hra pro 2-5 hráčů od 10 let, kompetitivní, dynamická a napínavá do poslední chvíle.

Za hordu! Za alianci! Za peníze!

Začátek hry je docela jednoduchý, rozprostře se mapa, rozestaví žetony, připraví rasy a jejich zvláštní schopnosti či povolání, každému hráči se dá přehledová karta, protože v rámci prvních několika her určitě nebudete zpaměti znát všechno, a hraje se. Hra je až příliš jednoduchá na to, jak složitě co do komponent vypadá. V každém tahu můžete dobývat území, čímž rozšíříte svou říši, ale na druhou stranu se připravujete o žetony, jichž máte omezený počet předem daný tím, jakou rasu a schopnost jste si vybrali. Jakmile už nemáte kam postupovat, můžete vyhlásit úpadek rasy, a zvolit si rasu novou, kterou budete své dobyvatelské tažení pokračovat. A tak až do konce hry, která je omezená počtem kol závislých na počtu hráčů. Na konci ten s nejvyšší sumou peněz vítězí.

Klik pro zvětšení (Small World of Warcraft - recenze)

World of Warcraft: War of the Tokens

Zpracování jednotlivých komponent hodnotím velmi pozitivně, žetonů je spousta a jsou poměrně jednoduše rozlišitelné. Oboustranné žetony mapy zdvojnásobují počet možností a tím drasticky snižují dobu, za kterou se vám Small WoW ohraje. Na mapě jsou umně vyobrazeny jednotlivé kraje i symboly, byť se někdy může stát, že budou kvůli žetonům na nich umístěných hůř viditelné. Když nad tím teď tak přemýšlím, tak hra vlastně nic jiného než žetony a jednu kostku neobsahuje. Obří žetony map, ras, povolání, armád, všeho. Ke hře je také zásobník na žetony ras, ten se dá z krabice dokonce vyndat, všechny ostatní - murloky, artefakty a mapy, které při hře nepoužijete, dáte zpátky do krabice. Za vnitřní insert jsem rád, protože se do něj všechny komponenty pěkně vejdou, nelítají po krabici volně a nemáte tak potřebu ji plnit sáčky, které zdaleka tak pěkně nevypadají.

Boj až do konce

Každé kolo může dojít ke zvratu, něčemu nečekanému, rychlému tahu na bránu a díky přiložené kostce také k zásahu Štěstěny. A ta kolikrát pohřbívá. Ale to je dobře, tím nemáte ve hře skoro nikdy jasný náskok a musíte být ostražití každé kolo, neusnout na vavřínech a bít se jako lvi. Zejména proto, že vůbec nemáte přehled o tom, kolik peněz váš soupeř zrovna má. Ono tedy ve dvou lidech není zas tak těžké si alespoň povědomí o této skutečnosti udržovat, ale ve více lidech už máte jistě naprosto odlišné věci na mysli.

Aaaaaughibbrgubugbugrguburgle! - Murloc

Protože jsou schopnosti a rasy přidělovány náhodně na začátku hry, dochází k některým kombinacím, které jsou pochopitelně lepší, než jiné, ale také zábavnější, byť jsme se nedočkali Taurena roguny, představit si ty obří krávy farmařit je docela vtipné. Obecně bych ale hru hodnotil jako dost vyváženou, a to zejména proto, že jsem na rozdíl od jiných nenašel zaručený způsob, jak zvítězit. Vyplatí se investovat do spodnější rasy? Někdy. Je výhodné brát si tu horní zdarma, na které jsou mince? Možná, ne nutně. Co se ale vyplatí, je držet si artefakty. Ty vám dokáží pomoci ve velké míře, k penězům i vítězství. Někdy to pochopitelně nejde a jiné jsou přímo bych řekl putovní, to je ale na druhou stranu mnohem lepší, hlavně to, že nikdy nevíte, co tam hned bude - některé se vám do ruky dostanou tak či tak, o jiná místa budou boje a za jedno kolo změní majitele i několikrát.

Ve hře se nachází celkem 12 artefaktů či legendárních míst, které po ovládnutí regionu, kam se na začátku hry umístí, můžete využít. Objevíte-li legendární místo, zůstane na té oblasti až do konce hry, ale předměty můžete využívat a přesunout, kde je zrovna potřeba (když třeba s Mrazivým smutkem dobudete území, zůstane tam, kde vám ho mohou sebrat protihráči, nebo ho využijete v dalším tahu, nestane-li se tak). Ty jsou dobrým doplňkem, který hru ozvláštňuje, ale nenarušuje její rovnováhu.

Je škoda, že bylo Blackfire zakázáno přeložit ikonická místa, artefakty a rasy. Což o to, že to "my všichni" známe v originále, ale vypadá to divně a zejména dětem originálem nepolíbeným to stejně budete muset vysvětlovat. A když ani rodiče neví a nic jim to neříká, předpokládám, že nebude trvat dlouho a někdo vydá lamakarty, které budou k vytisknutí komplet přeložené. Na kráse to sice ubírá, ale na hratelnosti a požitku ze hry nikoliv, na celkové hodnocení to nemělo vliv.

Hra má i týmovou verzi, ale v omezeném čase, který byl mezi vydáním a recenzí, jsme nestihli povolat čtvrtého a pátého hráče, takže na hraní ve větších týmech nedošlo. Hra je stejná mechanicky, ale když hrajete v sudém počtu, stojí proti sobě aliance a horda bez neutrálních ras, příprava hry je jiná v tom, že nemícháte vše dohromady, ale připravíte sloupce po třech, v jednom alianční frakce, v druhém hordu. Jinak je to na kola stejné, na vítězné podmínky taky. Přesto musím říct, že tento mód jsem měl daleko raději (i když jsme zatím byli jenom dva), než ten, kde je všechno náhodně. Má to autentičtější pocit, když stojíte na stranách podle předlohy, a ne na těch náhodně vybraných či jak se vám to hodí. V případě lichého počtu hráčů ten, co je sám, ovládá neutrální rasu, a na to se moc těším, zejména při hře v pěti, tedy 2v2v1.

Verdikt

Small World of Warcraft se hraje příjemně, je to moc povedeně zpracovaná hra s úhlednými žetony. Velkou různorodost zážitku zaručují oboustranné mapové díly a náhodné rozdělení ras a schopností. Absence pevně daných počátečních pozic je také velkou výhodou - vrhnete se rovnou do boje, nebo si nejprve zřídíte stabilní zdroj příjmů? Problémy jsme měli pouze s tím, že někdy žetony překryly symboly na mapě, takže byly lehce přehlédnutelné (portáloví mágové nám málem převrátili stůl). Množství žetonů mně osobně nevadilo, na hry s mnoha komponenty jsme zvyklí, ale dovedu si představit, že čiré množství může někomu přijít až moc, protože jenom žetonů ras jsou bez tří kusů dvě stovky. A pak jsou mince, hory (proč jsou hory jako žetony místo symbolu na mapě nerozumím, hýbat se s nimi nedá) a další. Sice je dobře, že jsou velké, ale na relativně malých mapách pak mohou vznikat minimálně drobné zmatky. Celkový pocit ze hry převládá jednoznačně pozitivní a i přes brutálně nabitý rozvrh odhaduji, že se v nejbližší době dostane na náš stůl znovu.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Blackfire

91%
Krásně zpracovaná hra, kterou si užijete i ve dvou lidech, dobře zachycená atmosféra hry. Velká znovuhratelnost, ale občasná nepřehlednost kvůli čirému počtu žetonů na mapě a ve hře.