![](/pics/ramecek-sefRedaktor.png)
Využijem teraz úvod do našej aktuálne vydanej recenzie k menšiemu informačnému okienku pre vás, našich milovaných čitateľov a podporovateľov. Dôvodov, prečo sa v sekcii hodnotiacich článkov na CG snažíme prinášať obšírny rozhľad čo do žánrov a konceptov, je samozrejme viac, ale ten najzásadnejší tkvie v snahe triafať do vkusu aj tých okrajových chúťok vás konzumentov, ktoré ponúkajú aspoň čiastkovú originalitu a kvalitu. Z tohto dôvodu nájdete na našom webe veľkú porciu indie hier a keďže ich ročne zhodnotíme naozaj viac než dosť, postupná publikácia článkov sa často posúva a recenzie tak prichádzajú so značným oneskorením od pôvodného vydania. Čerstvým dôkazom je aj text ku hre Giraffe and Annika od nezávislého štúdia Atelier Mimina, ktorého PlayStation 4 verziu sme hodnotili ešte v roku 2020.
Autorom tohto netradičného spojenia žánrov adventúrky s rytmicky ladenými bojmi je známy japonský režisér a programátor Atsushi Saito, pre ktorého je toto dielo jedným z komerčne úspešných prienikov, a to v celosvetovom ponímaní. Pôvodnú verziu na stolné počítače totižto časom doplnili aj verzie na konzoly, z čoho nám do redakcie dorazil kód na už spomínaný PlayStation hardvér. O distribúciu sa postarala známa spoločnosť NIS America a tento fakt udávam ako jeden z mála príkladov, prečo by ste nad jemne infantilným názvom hry samotnej nemali okamžite mávnuť rukou. Aj keď je nutné uznať, že grafický art a bezkonkurenčný 3D anime štýl môže zvádzať k rôznym predsudkom. Komu je však projekt Giraffe and Annika vlastne určený? Začínajúcemu detskému publiku schopnému využiť svoj prirodzený talent pre rytmus, ako aj ostrieľaným veteránom v JRPG vodách, ktorým nevadí dozaista trochu priamočiarejší prístup v gameplay schéme.
Hlavná hrdinka Annika je dokonalým stelesnením kombinácie človeka a mačky. Po slede udalostí, ktorých pozadie nám hráčom ostáva minimálne v úvode zatajené, sa na začiatku hry samotnej táto mačacia slečna prebúdza na ostrove Spica, a to s poriadne silnou amnéziou. Nielenže si vôbec nepamätá, ako sa tam dostala, ale ona si sotva dokáže spomenúť na malú násobilku, nieto ešte svoje meno. Annika, zmätená a jemne dezorientovaná, sa začne túlať po okolí a krátko na to narazí na chlapca, čo si vraví Giraffe. Ten síce vie, koľko je jedna plus jedna, avšak jeho problém spočíva naopak v túžbe po získaní magických predmetov skrytých na poriadne nebezpečných miestach v okolí. Táto dejová kostra je fakticky alfou a omegou samotnej hry, a to od jej počiatku až po koniec a asi vás teraz nijako neprekvapím, ak poviem, že aj naša hlavná hrdinka sa v priebehu postupu vpred nakoniec dozvie, prečo sa zobudila práve na onom ostrove a čo všetko predchádzalo spomínanej amnézii.
Do súčasnej a dlhodobo pretrvávajúcej karantény často vyhľadávame relaxačný softvér, ktorý nám pomáha zabudnúť na nie práve ideálnu realitu a zároveň na nás nekladie prehnané nároky. Hra Giraffe and Annika je ideálnym príkladom na podobne odpočinkovú záležitosť, keďže po boku banálneho prehľadávania stredne veľkého ostrova plného NPC postáv s postrannými úlohami dokáže zaujať aj v zmysle bojov ako takých. Tie sú síce skôr na ozdobu a len dotvárajú onen pocit, že sa pri hraní môžete nechať unášať hudobným pozadím a interakciu sledovať skôr sporadicky, avšak pointa tkvie v ich banálnosti. Osobne som s týmto nemal žiadny problém, úprimne, bolo priam oslobodzujúce si po dlhej dobe zahrať takto jednoducho koncipovanú hru, čo miestami hraničí priam až s arkádou, cez to všetko sa v nej však nachádza pár nie práve logických nápadov. Jedným z nich je dosť nejasná výprava, kde hráč vôbec netuší, kedy a kam sa má vlastne vybrať. Na ceste naprieč päticou dungeonov sa hlavné duo musí medzi sebou niekoľkokrát porozprávať, avšak čas týchto konverzácií je často nelogický a neupozorní vás naň vôbec nič.
Dizajn jednotlivých od seba sa odlišujúcich dungeon lokácií je šitý takzvanou tunelovou ihlou a nečakajte preto prehnanú motiváciu čo do skúmania okolia. Nejaké tie odbočky sa tu ale predsa len objavia a je len na vás, či si tú priamočiarosť postupu budete chcieť trošičku okoreniť (hlavným partom je v tomto prípade zbieranie roztomilých mačiek). Veľkou výnimkou je dozaista vodný svet, kde máte jedinečnú príležitosť okúsiť aspoň čiastočnú sandbox koncepciu pohybu, to všetko z chrbta morskej korytnačky. A ako vlastne funguje vyššie spomínaný boj? Na konci každého sveta na vás vyskočí sotva hrozitánsky pôsobiaci boss, ktorého eliminácia spočíva v nenáročnej hudobnej minihre. Úlohou tu je presúvať postavu v smere idúcich rytmických gúľ a v ten správny moment spustiť interakciu pomocou tlačidla. Nič viac a nič menej, jednoducho prostá hudobná arkáda na prebudenie motorických zmyslov, ktorá má k nejakej náročnosti dosť ďaleko, ale čo je podstatné, dokáže zabaviť a nenudiť ani po niekoľkom opakovaní.
V súčasnosti beriem existenciu tejto relaxačnej adventúry ako prínos pre každého, kto si potrebuje oddýchnuť od útlaku reality a zároveň prežiť trochu tej nenáročnej zábavy. Giraffe and Annika má síce topornú animáciu a nie práve prepracovaný systém výpravy okolo malého ostrova, kde sa odohráva, ale cez to všetko poskytuje kulisu schopnú vám pomasírovať mozgové receptory a pomôcť uvoľniť sa. Čo viac by ste od indie hry ešte chceli, zvlášť vo svetle krutej reality, ktorá nám neustále udiera na ten pomyselný okenný rám bytia?
![](/resize.php?width=500&height=500&pic=41597_vytvor-mi-vianocny-obrazok-pre-herny-a-technologicky-web-1734940424.jpg)
![](/resize.php?width=500&height=500&pic=41537_re-1732011202.jpg)
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti atelier mimina