Skater XL

Skater XL - recenze
Skater XL - recenze
12:00, 05.08.2020

Rok 2020 si za uplynulých 8 mesiacov vyslúžil už naozaj hromadu prívlastkov, z veľkej miery najmä kvôli pandémii nového koronavírusu, anti-rasistickým protestom v USA, či vraždiacim sršňom z Ázie a mnohým ďalším, nie vcelku príjemným záležitostiam. Kto by bol však povedal, že sa tento rok stane aj rokom skateboradingu v PC hrách. Od legendárnej série, nesúcej meno toho mainstreamovo najznámejšieho - Tonyho Hawka, sme si na PC naozaj veľmi neškrtli. Mnohí skalní skejteri presedlali na konzolový Skate 3, ktorý bol zrejme posledným veľkým skateboardingovým titulom. Tento rok sa však mraky nad rampami a bazénmi vyčasili a okrem indie kúsku od Easy Day Studios - Skater XL, svoj návrat oznámil aj spomínaný Tony Hawk, s remastrovanými verziami prvej a druhej časti svojej série, či dokonca vývojári z EA prezradili, že pracujú na Skate 4. Preto sa snáď ešte máme na čo tešiť, no teraz sa poďme pozrieť na prvý kúsok tohoto zoznamu a to Skater XL.

Klik pro zvětšení (Skater XL - recenze)

Boardslide po elektrickom vedení budete čakať márne

Séria hier Tonyho Hawka nám v detstve priniesla nepochybne množstvo zábavy, zaujímavých misií a nie jedného tínedžera dohnala k tomu, vyskúšať si, aké to na skateboarde naozaj je. No napriek tomu všetkému nám bolo jasné, že niektoré kúsky zrejme nebude vhodné opakovať na ulici pred domom a že aj keby sme už chceli, fyzicky sa to nebude dať. Trojité saltá na rampe, nekonečné grindovanie tyče v kruhu, či asi to najznámejšie slidovanie elektrického vedenia po konverzácii s Benjaminom Franklinom. Séria Tony Hawk nám jednoducho zážitok na doske vždy prikrášľovala, neakceptovala gravitáciu a dovoľovala skúšať nemožné. Skater XL sa však voči podobným pokusom vyhraňuje. Už na úvodnej stránke Steam page-u čítame, že ide o skateboardingovú simuláciu na reálnych skate spotoch, akceptujúcu zákony fyziky. A to Skater XL naozaj je. Keď sa spočiatku prekušete cez krkolomné ovládanie (o tom neskôr), je najpravdepodobnejšie, že budete padať. Hra vám v ničom nepomôže a ak chcete spraviť double, alebo triple flip, musíte vychytať správny moment kedy pustiť páčku, aby vám zostal dostatok času na dopad. Podobne tu neexistuje žiaden button na grind/slide, jednoducho musíte tyč, či obrubník správne trafiť a natočiť sa naň tak, aby ste predviedli čo máte v úmysle. Pozor si je treba dávať aj na väčšie prekážky, ktoré nie vždy dokážete preskočiť.

Klik pro zvětšení (Skater XL - recenze)

Klik pro zvětšení (Skater XL - recenze)

Nohy ovládame individuálne

Skater XL podporuje iba ovládanie controllerom. S klávesnicou a myšou si tak ani na PC verzii neškrtnete. Čo som však v predošlom odstavci myslel spojením "krkolomné ovládanie" je fakt, že smer, do ktorého sa na doske vydáte ovládate tlačidlami RT a LT, no a thumbsticky slúžia na ovládanie pohybu nôh. Ak teda potiahnete páčkou nadol, vaša noha zošlapne dosku a vy sa odrazíte. Ak s páčkou v momente odrazu zatočíte, noha dosku otočí a tak podobne. Bolo pre mňa teda nutné si na tento systém niekoľko desiatok minút zvykať, predtým, než som z pod nôh vydoloval niečo, čo nevyústilo v pád alebo obyčajný kickflip. Akonáhle to však do rúk dostanete a s ovládaním sa zžijete, už nič vám v brázdení ulíc LA brániť nebude.

Klik pro zvětšení (Skater XL - recenze)

Surový simulátor

Simulácia sa Easy Days dá sa povedať vydarila. Triky a možnosti sú reálne, sem-tam vám pri páde telo ustrelí do ďalekých krajín, ale na tom sa maximálne zasmejeme. Trochu problematická mi však príde náväznosť akcií pri trikových "lajnách". Nakoľko je hra opatrená kamerovým módom, je prirodzené, že si svoju jazdu a triky budete chcieť zaznamenať. Akonáhle však dopadnete po triku na zem a chcete sa rozbehnúť na ďalší kúsok, dve alebo tri sekundy sa vaša postava jednoducho vezie a prirodzene spomaľuje. Ak sa teda chystáte na múrik nastúpiť a aj z neho odísť s trikom, vzniká tu často problém s rýchlosťou.

Klik pro zvětšení (Skater XL - recenze)

Mojim ďalším a tentokrát dosť subjektívnym problémom so Skater XL je surovosť, s ktorou simulácia prichádza. Všetko okolo vás je mŕtve, nehybné, na ulici obrovského LA ani noha, jednoducho si picknite bod na mape odkiaľ sa chcete rozbehnúť a urobte si svoj trik. Rozumiem, že množstvo skejterov túto priamočiaru technickosť ocení, avšak ja, odchovaný aj keď na fyzikálne nereálnych THPS, by som väčšiu živosť a interakciu s prostredím uvítal. Jedná sa ale o indie projekt, kde teda sú podobné voľby pochopiteľné. Nutno ale podotknúť, že hudba je ako v správnej skate hre energická a výborná.

Nechýbajú trendy

Samozrejmosťou je istá miera customizácie, nakoľko ikonické brandy ako Independent, Emerica, Vans, Etnies a tak ďalej, jednoducho neodlučiteľne k skateboardingu patria. Okrem častí oblečenia a skateboardu si môžeme zvoliť farbu pleti, štýl a farbu vlasov, ale podrobnú customizáciu tváre či postavy nečakajme. K dispozícii je aj niekoľko hrateľných modelov známych jazdcov ako napríklad Tom Asta, Evan Smith, či Tiago Lemos.

Klik pro zvětšení (Skater XL - recenze)

Čo sa týka samotných máp, defaultne je v aktuálnej verzii hry k dispozícii 5 prostredí a to Downtown Los Angeles, školský dvor, skatepark v Californii, Veľká U-rampa, a place pred súdom v západnom LA. Nadšenci však nezaháľajú a už v súčasnosti existuje mnoho komunitne vytvorených máp, ktoré je možné do hry aplikovať. Dokonca som v hre videl legendárny Pražský Stalin!

80%
Uspokojivá simulácia skateboardingu, ktorá stavia na priamočiarom technickom prevedení, avšak stále má svoje mušky. Mnohí jazdci si určite prídu na svoje, no tí, ktorí sa chcú vrátiť do čias Tonyho Hawka môžu byť z prílišne striktnej simulácie trochu sklamaný.