Creaks

Creaks - recenze
Creaks - recenze
11:15, 23.07.2020

V dnešní recenzi se podíváme na nejnovější přírůstek do videoherního portfolia českého studia Amanita Design, které se nejen u nás proslavilo svými point-and-click adventurami jako například Samorost či Chuchel. Jejich nejčerstvější dítko nese název Creaks a pojďme se tak již začíst do následujících řádků, které by měly přinést odpovědi na otázky, týkající se celkových kvalit nového titulu.

Klik pro zvětšení (Creaks - recenze)

Temné to je...

Z Creaks již od samého začátku sálá ponurá až strašidelná atmosféra, umocněná solidním audiovizuálním zpracováním. Pakliže jste již některou z her tohoto talentovaného týmu hráli, budete se zde cítit jako ryba ve vodě především díky ručně malovaným kulisám a animacím, i když tentokráte se přeci jenom jedná o menší změnu, a to co do ovládání. Pryč je klikání na místo, kam toužíte aby váš hrdina došel, nýbrž jej máte zcela pod kontrolou ve formě klasické 2D adventury. Ano vystačíte si s minimem ovládacích prvků, nicméně to zcela jistě není na škodu. Čeká na vás tedy strastiplná cesta protkaná hádankami a všemožnými puzzle minihrami, ale pěkně popořádku.

Klik pro zvětšení (Creaks - recenze)

Pěkně pod zem

Váš hlavní protagonista je jednoho dne zaskočen nefunkčností žárovky ve svém pokoji a po sérii úkonů, seznamujících vás se základy ovládání, objeví tajný vchod do útrob vlastního domova a cesta tentokráte nevede jinam než dolů. Pod povrchem se totiž nachází obrovský hradní komplex, který působí jako solidní bludiště. Inu, a úkolem vašeho hrdiny není nic menšího, než celé toto bludiště projít a pokud možno přežít. Zpracování interiérů jednotlivých obrazovek se postupem času mění a navštívíte tak všemožné knihovny, skleníky i běžné pokoje. Vše je vyvedeno dokonale detailně a je radost prozkoumávat každé zákoutí. Co se týče jednotlivých aktivit, tak průchod je, jak jsem již naznačil, zpestřován všelijakými nástrahami a hádankami, ke kterým vždy existuje prozaické řešení, na které ovšem občas přijdete až po několika minutách. Narazíte tak na hrátky s plošinkami, vypínači či skákacími pasážemi.

Klik pro zvětšení (Creaks - recenze)

Rozsviť, šplhej a utíkej

Ve hře Creaks nechybí ani nepřátelé, kteří suplují také jakousi formu klasických překážek a je nutno k jejich obelstění využít nově naučené mechaniky. Narazíte tak na kovové psy, které dokážete pomocí světelného zdroje přeměnit na komodu, po které například vylezete na zdánlivě nedosažitelné místo, nebo třeba na potvory, které dokonale kopírují vaše pohyby či nepříjemné medúzy. Po jejich objevení narazíte nezřídka na místnosti, ve kterých se vyskytuje najednou vícero typů nepřátel najednou a je tak na vás zapojit šedou kůru mozkovou a umně obrazovkou za využití dostupných vychytávek proplout. Kromě střetů s těmito protivníky narazíte i na zábavné minihry, ve kterých si povětšinou vystačíte s jedním tlačítkem pro jejich natažení. Stejně tak si lze prohlížet vyobrazení na malbách a dozvědět se něco o zvycích a chování lidí z univerza tohoto titulu.

Klik pro zvětšení (Creaks - recenze)

Pěkně pozvolna

I když je, co do atmosféry, Creaks skutečně ponurou záležitostí, je fajn, že tempo průchodu záleží čistě na vás, nejste nikým a ničím tlačeni do jakýchkoliv časových výzev a lze tak plnými doušky nasávat každý detail či zvuk, kterými je hra prostoupena vskutku hojně. Dost často tak zaslechnete podivné zvuky a věřte, že i nevinné zaskřípání podlahy může v ten správný moment vyvolat lehké mrazení. A to nemluvím o infarktových chvilkách, kdy vás nepřítel popadne doslova pár setin před ukrytím. Pakliže vás zajímá, za jak dlouho je možné dostat se na konec, vězte, že bude potřeba určitě vyšetřit si nějakých šest hodin, takže na pár večerů by vám titul Creaks mohl vystačit.

Klik pro zvětšení (Creaks - recenze)

Amanita se nezapře

Každopádně se celkově jedná o velice povedenou záležitost, která navíc vychází i s českou lokalizací, což oceňuji i vzhledem k faktu, že se toho během hraní moc nenamluví. Hru jsem testoval na konzoli Nintendo Switch a musím vyzdvihnout především parádní zážitek v handheldovém režimu, přesné ovládání a skutečně perfektní propracované audiovizuální zpracování. Máme tu tak další kousek z naší kotliny, na který můžeme být určitě právem hrdí.

Za poskytnutí hry děkujeme společnosti Amanita Design

Klik pro zvětšení (Creaks - recenze)

Ceny hry Creaks srovnáte na Zboží.cz.