Mezi dvěma zámky šíleného krále Ludvíka

Mezi dvěma zámky šíleného krále Ludvíka - recenze
12:00, 04.04.2020

Ne, kratší název vymyslet nemohli, protože se jedná o volné pokračování hry Zámky šíleného krále Ludvíka, takže kdyby se to jmenovalo nějak jinak, nedávalo by to smysl. Tato řekněme vylepšená verze původní hry je pro 2-7 šílenců-architektů, kteří se v této polo-kooperativní hře rozhodnou ve dvojicích postavit zámek. Spodní věková hranice je nastavena na 10 let, a časem se dozvíte, proč bych pro tuto hru zavedl i věkovou hranici horní. Na jednu partii budete potřebovat asi hodinku, ale bavit se budete ještě dlouho poté.

První patro: pevné základy

Základem celé hry je celkem jednoduchý herní postup. Posadíte se v ideálním případě kolem oválného stolu a mezi každé dva hráče položíte jeden zámek. Pak si náhodně vyberete hromádku místností, které do toho zámku budete umisťovat, pokud možno tak, abyste na konci hry shrábli co nejvyšší počet bodů. Místností je několik typů, od obytných, přes ložnice až po sklepní prostory a chodby. Každá z místností získává body jinak, ale v podstatě to jde sesumírovat tak, že ve svém okolí chce mít další konkrétně označené místnosti. Aby toho nebylo málo, za každou třetí místnost stejného typu, kterou do svého zámku umístíte, získáte nějaký pěkný bonus, ať už v podobě komorníka nebo bonusové místnosti.

Klik pro zvětšení (Mezi dvěma zámky šíleného krále Ludvíka - recenze)

Zcela unikátní herní styl (rozumějte tak, že jsem to já osobně nikdy nehrál, ne že by nikdy nevznikla hra s podobným systémem, jenom ji neznám) musím dost pochválit, nezáleží totiž jenom na vašem umění, ale taky na smýšlení proti/spoluhráčů. Tím, že ten zámek stavíte dva, chcete oba vyhrát, ale zase nechcete, aby vyhrál někdo jiný. Starat se o jeden zámek by byla fuška, mít na starosti dva už je záhul na bednu jak se patří. Plno bodovacích možností taky zaručí, že až do poslední chvíle nemusí být jasné, kdo má navrch. Ale bohužel se dost ozývá štěstíčko. Tím, že destičky berete náhodně, někomu můžou do ruky chodit jedna lepší než druhá, ale u vás pak přistane pět sklepení zrovna v momentě, kdy potřebujete doslova cokoliv jiného.

Starat se o jeden zámek by byla fuška, mít na starosti dva už je záhul na bednu jak se patří.

Zpracování komponent je na velmi dobré zejména grafické úrovni. Místnosti vypadají výborně a jsou od sebe dost odlišné, takže je po čase poznáte i bez čtení názvů. Dřevěné figurky hradů a zámků jsou příjemným dodatkem a díky nim máte na stole takovou tu pověstnou tečku za -v tomto případě dost dobře napsanou- větou. Plastový insert na destičky slouží jednak jako herní pomůcka a druhak jako úložní prostor, takže po hře stačí jen zamíchat a roztřídit, pak při dalším vytažení máte už nachystanou rovnou novou hru.

Druhé patro: Oči na stopkách

Všechno musíte hlídat. Sebe, souseda, máte na starosti dva hrady. Ale tady mám dva problémy. Zaprvé se jedná o dílky místností, které mají všechny bílý okraj, takže hned na první pohled není jasné, která je která. To by nevadilo, ale moje druhá výtka je důvodem, proč bych zavedl horní věkovou hranici. Písmenka a symboly na dílcích jsou zatraceně malé a moje rodina zatraceně obrýlená, proto jsme s touhle hrou zápasili víc, než bychom chtěli. V závěru jsme se sice dost pobavili, ale neustále brejlit do každého dílku, abychom zjistili, s čím má sousedit a co to je vůbec za místnost, je časem dost na obtíž.

Dalším bonusem je verze hry pro dva hráče, kdy mezi sebe ještě posadíte imaginárního Ludvíka, kterému destičky vybíráte náhodně a zámek stavíte podle sebe.

Třetí patro: Precizně vybudovaný závěr

Hry mají bavit, a hra Mezi dvěma zámky šíleného krále Ludvíka splňuje, co si předsevzala. Nejedná se o party hru ve všedním slova smyslu, ale zabavit sedm lidí dovede výborně. Na počty je sice někdy zmatená, protože je dost lehké se o bod dva splést nebo nějakou místnost přehlédnout, ale od toho vás u stolu sedí tolik, abyste se kontrolovali navzájem. Největší problém je s menšími písmenky a symboly u místností, které zejména v horším světle budete luštit pomalu před očima. Věkovou hranici ze spodní strany celkem chápu, udržet si přehled o všem tak, aby člověk nezdržoval, už chce jistou mentální kapacitu, ale se zaběhlými hráči či mírnou úpravou pravidel můžete klidně pokoušet i tohle.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Mindok

89%
Zábavná a svižná hra, která zabaví spoustu lidí, kteří navíc potrápí své mozkové závity a představivost. Jediné menší mínus je v drobných symbolech a horším rozlišení místností.