Children of Morta

Children of Morta - recenze
Children of Morta - recenze
12:00, 15.12.2019

Nielen knižnica obrovsky populárnej platformy, akou je Nintendo Switch, číta rovnako širokú škálu kvalitných roguelike a rogue-lite značiek, ktoré vývojárska indie scéna vybudovala kostičku po kostičke ako umelecký pixelart klenot. Tou vôbec najjagavejšou hviezdou súčasnosti (po skvostoch ako Dead Cells či Hyper Light Drifter), myslené na moju svojskú charakteristiku, je rozhodne projekt Children of Morta. Ten sa len pár mesiacov po vydaní na všetkých konkurenčných platformách ocitol aj vo vodách systému Switch a keďže mne osobne vyhovuje, na podobne štylizovaný herný koncept, práve táto hybridná konzola, neváhal som po titule siahnuť a to s odhodlaním sebe vlastným.

Nie je pixelart ako pixelart...

Klik pro zvětšení (Children of Morta - recenze)

Ak bedlivo sledujete našu pravidelnú rubriku s názvom Čo nové vychádza?, určite máte povedomie o tých desiatkach pixelart indie pokusov ako preraziť dno nezáujmu. Malé spoločnosti, niekedy ide doslova o jedného či dvoch vývojárov, sa snažia zaujať svet svojím vlastným know-how, avšak väčšinou narážajú na paradox opakovania toho istého a navyše s minimálnou invenciou v podobe noviniek. Tento prípad sa našťastie netýka spoločnosti Dead Mage, ktorá sa od zbytku tej nezávislej a stále rastúcej lavíny rozhodla odlíšiť jednak skvostným artom, ale hlavne prepracovanou hrateľnosťou. Začnime však nie práve zaujímavým príbehom. Kraj zvaný Morta je pod čoraz väčšou nadvládou diabolských prisluhovačov a záchrana jej, zväčša mierumilovného, obyvateľstva stojí a padá na ramenách rodinného klanu Bergson. Do jeho čela sa, ako už asi tušíte, postavíte práve vy.

Reťaz je taká silná, aký je jej najslabší článok

V úvode máte k dispozícii len zopár členov rodiny, ktorých pestré bojové schopnosti vám však dostačujú na prvé dobrodružné výpravy do dungeon lokácií. Behom niekoľkých takýchto výletov sa ponuka hrdinov rozrastá a zatiaľ čo ste svedkom povrchnej dejovej výpravy (tu sa rozprávame o dosť nudnom spracovaní), vyšlete jedného zo šestice neohrozených bojovníkov priamo pod dosky vlastného domu, kde číha séria podlaží plná odmien a záverečný súboj so silným bossom. Je úplne jedno, ako sa daná postava vráti domov. Či ju dovezú na nosidlách bez jednej nohy, alebo na ramenách zlatých prútov. Dejová linka si plynie naďalej svojím nezaujímavým tempom a z môjho pohľadu ju tam autori dodali, len aby sa nepovedalo. Celé to však zachraňuje hrateľnosť. Získaná mena (aj váš neúspech vám na konto pridá nejaké tie body) sa po boku skúseností rovná širokej diaľnici nových možností vývoja. Od zbraní až po schopnosti rozdelené do dvoch komplexných kategórií.

Inšpirácia populárnou sériou Diablo nie je dielom náhody.

Dosť špecifický koncept ako roguelike by vás mohol varovať zdvihnutým prstom vysokej obtiažnosti. Tu si ale Children of Morta ide trocha svojou cestou a ani po smrti (budete umierať, na tom sa nič zmeniť nedá) sa nedá hovoriť o nejakom nezdare, prípadne značnej penalizácii. Skúsenosti nadobudnuté v teréne (od spomenutých podzemí sa pozriete aj na prašné púšte a do temných lesov) máte šancu zúročiť aj po návrate medzi živých. Ak by som chcel titul Children of Morta charakterizovať jedným slovom, tak rozhodne píšem o návyku. Tak ako u iných, dnes notoricky populárnych sérií ako Dark Souls a podobne, sa nezdar nerovná strate nervov, ale naopak otvoreniu ďalších dverí do zábavnej hrateľnosti. Tento part si hra od štúdia Dead Mage berie silne k srdcu a vytvára tak okolo seba auru jedinečnosti. Už len variácie útokov u jednotlivých hrdinov, ktoré si po istom čase môžete definovať až do troch rovín (mimo klasického a základného útoku), jasne naznačujú opakovanú variabilitu taktiky. Ostatne celý svet hry vám ponúka čiastkové zvýhodnenia v boji, ktorých cyklenie produkuje o to väčší efekt zábavnosti. Také pixelart Diablo vás predsa nemôže uraziť?

Aj vo verzii pre Switch je dostupná kooperácia pre dvoch na jednej platforme.

Terénom sú teda rozložené akési power-up miesta, ktoré môžete nájsť jednoducho v truhle alebo ich získať vcelku zábavnou minihrou na štýl ping-pongu. Tieto odchýlky od bežnej praxe (myslím iných slávnejších titulov) dodávajú hre Children of Morta svojskú atmosféru a čo je dôležité, nepresýtite sa ich len tak. Súperom sa nedá uprieť pevná vôľa, a tak, aspoň v počiatku, musíte pri odomknutí nových schopností bedlivo taktizovať a priamo počas súbojov voliť tie správne karty. Nerozprávame sa tu pritom len o nejakej sólovej jazde, každý útok má na sebe malý háčik, ktorý je možné, v zmysle efektnosti, prepojiť s útokom ďalšieho člena rodiny. Je to teda menšia alchýmia, ktorej tajomstvá odkryjete až po absolvovaní desiatky hodín intenzívnej zábavy. Hrdinovia majú svojsky odlišnú osobnosť a tú dokážu potvrdiť ako v boji, tak aj mimo neho. Je už potom samozrejme vec vkusu, ktoré meno vám priľne viac k srdcu, rovnako je možné, že nie úplne každý zo šestice sa pre vás ukáže ako sympatická voľba. Toto je individuálne a moje hodnotenie ich osobnosti teda berte ako subjektívne.

Chcelo by to možno väčší počet protivníkov.

Projekt Children of Morta je suverénne ďalším veľkým hitom indie tvorby, ktorú verejnosť často ignoruje len na základe nejakých materialistických predsudkov. Jedná sa o zábavnú RPG s roguelike motorom, ktorá má síce slabší, ba miestami až banálne podaný, príbeh, ale dokáže to divákovi vynahradiť návykovou a komplexnou hrateľnosťou. Verzia pre Nintendo Switch sa po poslednom balíčku opráv vyrovnala zbytku scény, a tak do finálneho čísla už nebudem zanášať jej značné úvodné problémy.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti 11 bit studios

Ceny hry Children of Morta srovnáte na Zboží.cz.

90%