recenze
Borderlands 3

Borderlands 3 - recenze
Borderlands 3 - recenze
12:00, 26.09.2019

Nebudeme asi jediní, kteří s napjetím a lehkou nervozitou očekávali návrat série Borderlands. Přeci jenom na dokonalý druhý díl navázal podivný Pre-sequel, který nás moc nebavil. Navíc studio Gearbox nevyzařuje obecně důvěru. Jejich poslední hra Battleborn byl absolutní propadák a samotný šéf studia se neustále snaží překonat v tom, jak nejvíc uškodit své společnosti. A přece je třetí díl zde a s klidem můžeme říci, že se povedl, protože jestli něco, tak milovníci Borderlands dostanou co si přáli a proč? To se dozvíte níže.

Klik pro zvětšení (Borderlands 3 - recenze)

Začátek hry je velice pozvolný. Tutorial, představení postav, které většina z nás už zná, a první úkoly na Pandoře. V téhle tak tři hodiny dlouhé části by se člověk skoro začal nudit a přemýšlet, jestli opravdu chce hrát. Byla by škoda ji opustit, protože Pandora je ve třetím díle jen jednou z planet a jakmile opravíme vesmírnou loď, kterou Lilith pojmenuje prozaicky Sanctuary, pak teprve začne zábava. Dostaneme se na další planety, které výrazně změní prostředí hry, a s tím roste i zábava. Městské prostředí Promethea, či čínsky vypadající Athenas a bažinatý Eden-9. Pozitivně chápeme i to, že ze hry se nestal stále "totální" open-world a každá z lokací má přiměřenou velikost. Ano někdy to znamená teleporty do jiné, kde pokračuje quest, ale ty menší, ale menší promyšlenější kousky světa se nám líbí více. Stejně jako se nám líbí skladba jednotlivých úkolů. Opět si na nich dali autoři záležet a je téměř zaručené, že v průběhu každého z nich nás čeká něco zajímavého a nebo bizardního. Na to, že jsou Borderlands 3 střílečka, tak prostě questy zabaví i když jde vždy primárně o střílení. Škoda jen, že i když každý boss ve hře je zajímavě nadesignovaný, málokdy se v souboji s ním objeví nějaká zajímavější mechanika než jen uhýbat a střílet.

Klik pro zvětšení (Borderlands 3 - recenze)

Borderlands 3 sází v první řadě na fanoušky série. Jak postupujeme ve hře dále, tak potkáváme víc známých postav z minulých dílů, což už dělal druhý díl a zde je to snad ještě víc. Oblíbenci jako Zer0 či Mad Moxxi snad nikoho nepřekvapí, no a Ellie je korpulentní jako nikdy dříve. To všechno spojuje více méně nekorektní a pitomý humor série, který ani v dnešní hloupé době neubral nic ze své sprostoty. Ne nikdo nám nezabrání mít legraci z fekálního humoru, i když to dneska už není in. Je tu spousta easter eggů a narážek na jiné hry, či popkulturní věci, že člověk musí mít oči na stopkách, aby mu nějaká reference neunikla. Téměř by se dalo říci, že dílčí srandičky zastiňují celkový příběh hry, který je někdy těžké sledovat. Postavy často mluví během přestřelek a nebo se člověk věnuje sbírání lootu, že se nám párkrát stalo, že vlastně vůbec nevíme o čem postavy mluví. Za to samozřejmě nemůže hra a nijak nám to nevadilo. Ono totiž příběh je spíš tím slabším článkem celých Borderlands 3. Záporáci si sice trefně střílí ze streamerů a influencerů, ale samotné jádro děje je tak nějak o ničem. Točí se pořád dokola a jeho účelem je pouze donutit nás prozkoumat ostatní planety, aby se to téměř pokaždé ukázalo jako zbytečné. Autoři se nesnažili přijít s něčím překvapivým nebo originálním, prostě je tu příběh. A titulní dvojice záporáků rozhodně nesahá dokonalému Handsome Jackovi ani po kotníky.

Klik pro zvětšení (Borderlands 3 - recenze)

Co také nezkazí dojem ze hry, je její náplň. Jsou případy, kdy u pokračování řekneme, že je moc podobné předchozím dílům. Ale tady to kvitujeme, protože jestli byla jedna věc, které jsme se báli, že přidání číselného Score ke každé zbrani či modu povede k tomu, že z Borderlands 3 bude další Destiny či Division. Naštěstí to byly obavy liché. Hra, i když má pro nejhardcorovější hráče nějaký "end-game" obsah (Mayhem módy po dohrání hry), je stále v první řadě klasická s normálním koncem, na který se hráči probojují. Díky tomu nijak neomezuje loot, který nám padá ani úmyslně nenatahuje hru, aby to splňovalo požadavky "live service game". Proto mi klidně v druhé hodině hraní padla Legendary pistole, kterou jsem používal ještě na šestnáctém levelu, protože žrala nepřátele stejně jako o deset hodin dále nalezená modrá. Inu všichni víme, že zbraně jsou tady to nejdůležitější a neztratily nic ze své šílenosti. Ba naopak generátor těch miliard zbraní funguje skvěle a obskurní varianty hráče baví. Snad jen nevýhodou je, že málokdy (až na výjimky) s jednou zbraní vydržíme déle než pár levelů. Prostě nesmíme si moc zvykat na jednu, která se nám zrovna líbí. Což je vlastně princip Borderlands, pořád měnit svůj herní styl a nezastavovat se. Ke zbraním patří také naprosto klíčová věc. Samotné střílení působí mnohem lépe než dříve. Měl jsem možnost nedávno hrát oba předchozí díly a střelba v nich působí na dnešní dobu opravdu špatně. Tady je responzivní, zbraně kopou a mají pořádný zvuk. Agresivní nepřátelé nás nutí v soubojích k pohybu a přesné střelbě snad víc, než kdy předtím. Nechybí tu ani dopraví prostředky, kterými překonáváme delší vzdálenosti a i bojujeme s nepřáteli. Škoda, že to ovládání řízení je pořád takové podivné a asi si na něj nikdy nezvykneme.

Klik pro zvětšení (Borderlands 3 - recenze)

Když už jsme sfoukli zbraně, tak nesmíme zapomenout na postavy. Čtyři zbrusu noví Vault hunteři nabízejí pestrou nabídku skillů a herních mechanik. Zane je typický voják, který má třeba drona, bubble shield nebo teleport. Moze zase svého mecha, který jakoby z Overwatch vypadl. Amara jako zdejší Siréna je tentokrát víc zaměřená na boj zblízka. A nakonec favorit recenzenta robot FL4K, který z partičky působí nejoriginálněji. Ovládá totiž nějakého mazlíčka, ale takového, který by nám normálně šel po krku - třeba v podobě Skaga, který může rozsévat radiaci a odrážet kulky. Podstatné je, že každá z postav má tři různé stromy schopností, což je víc než dost prostoru k tomu si vyhrát se svým buildem a nebo zkusit hrát jinak než na začátku hry. Respec je levný a dovedeme si představit, že lidé najdou zajímavé a přitom extrémně silné kombinace skillů.

Klik pro zvětšení (Borderlands 3 - recenze)

Zklamáním je technická stránka hry. Tedy, pokud vlastníte dobré PC hrajte Borderlands 3 na něm, hra tam dokáže vypadat naprosto fantasticky a hezky se hýbat. To bohužel neplatí o konzolových verzích. I na silnějších Xbox One X a PlayStation 4 Pro má hra problémy v obou režimech zobrazování. Volba je mezi Performance a Resolution. První zmíněná se snaží docílit 60fps v rozlišení 1080p, což se jí daří, ale poklesy do 40-50fps jsou relativně časté a člověk to pocítí, což je škoda. Víc framů této hře prostě svědčí. V Resolution sice hra necílí na plné 4K, ale má celkem vysoké rozlišení, ale také nedokáže stabilně udržet ani cílených 30fps. Na základních verzích konzolí je pouze jedna volba a běží celkem v pohodě 30fps, což je na druhou stranu dobré.Těžko říci zda se autorům podaří hru ještě zoptimalizovat, ale já jsem z výkonu hry zklamaný. Což jen podtrhuje pomalé menu, kdy lag mezi přepnutím inventáře a mapy mě irituje hrozným způsobem. Ono celkově uživatelské rozhraní je zaseklé v dobách minulých a patří k tomu nejhoršímu co jsme letos ve hrách mohli vidět. Nemožnost na jedné obrazovce vidět mapu a všechny úkoly je ta asi nejzásadnější. Jinak je nutno dodat, že hra je krásná. Cellshaded grafika, kterou nás kdysi první díl všechny dostal, není o nic méně cool v dnešní době a celé hře sedí. Navíc s větším počtem neonových světel a různých efektů hra tvoří obrázky, na které je radost se koukat.

Klik pro zvětšení (Borderlands 3 - recenze)

Ve výsledku je asi nejlepší to, že Borderlands 3 jsou prostě Borderlands, protože nic víc jsme si jako fanoušci vlastně nepřáli. Nestal se z nich patvor služby, jehož účelem je udržet hráče a neodměňovat je (zdravíme Anthem). Tady dostanete mraky lootu a hře je úplně jedno, že to bude třeba absolutně OP záležitost. Generátor zbraní musí být neskutečný šelmostroj, který všem hráčům dá hrozně požitku ze hry. Pokud hledáte evoluci nebo výrazný posun kupředu, tak ten ve třetím díle jej nenajdete a záleží jenom na vás, jestli to vadí nebo ne. Protože samotný základní hratelnostní recept a vizuální styl prostě i po deseti letech od prvního dílu funguje a zabaví na dlouhé desítky hodin.

Klik pro zvětšení (Borderlands 3 - recenze)

P. S. Sice to nepatří přímo ke hře, ale Twitch je velice aktuální věc. Co Gearbox s rozšířením pro Twitch udělal, je jedna z nejoriginálnějších věcí, které jsme měli možnost vidět. Diváci mohou získat loot jen tím, že včas kliknou, když jejich streamer otevře bednu. Nebo hlasovat o to, jaký loot mu vypadne. Perlička nakonec je možnost buffnout Badass nepřítele, který dokonce získá i jméno jednoho diváka z Twitche. Je to v principu blbost, ale skvělý příklad, jak zvednout přidanou hodnotu divákům, když třeba zrovna nehrají. Snad jen to tlačítko Buy by mohlo být menší ;)

Za poskytnutí hry děkujeme společnosti Cenega

Klik pro zvětšení (Borderlands 3 - recenze)

Recenzovaná verze: PlayStation 4 PRO

SKVĚLÉ
85%
CZECHGAMER
Borderlands neztratili svůj humor, jen přidali víc barev, zbraní, šílenství a zábavy. Prostě pokračování jaké jsme si přáli.

CGwillWin