Irony Curtain: From Matryoshka with Love

Irony Curtain: From Matryoshka with Love - recenze
12:00, 20.06.2019

Aj keď sa spoločnosť Artifex Mundi už nejaký ten čas pohybuje vo vodách logických adventúr s klasickým konceptom, až projekt Irony Curtain: From Matryoshka with Love je z ich pohľadu vôbec najväčším pokusom ako sa dostať do širokého záberu konzumentov, a to ako v PC, tak aj v konzolovej podobe. Náš dnešný test sa zameria na zatiaľ jediný a kompletne vydaný formát pre stolné počítače a ak by ste náhodou chceli poriadny nápad na ideálnu dovolenku bez otravných turistov, príbeh o fanatickej láske k (ne)milosrdnému režimu vám môže v tomto smere dostatočne pomôcť.

Ručne kreslená point-and-click klasika.

Klik pro zvětšení (Irony Curtain: From Matryoshka with Love - recenze)

Asi je vám okamžite jasné, prečo práve mne skončila v rukách táto adventúra. Jednak plne reprezentuje dnes stále žiadanú éru poctivých logických konceptov bez zbytočnej omáčky naokolo a hlavne dokáže už na prvý pohľad vyvolať efekt sympatií a chuti zapojiť sa. Ručne kreslený art na úrovni detských komiksov sa tu dokonale prepojil so snahou o satirické vyobrazenie komunistického režimu, k čomu majú pochopiteľne blízko aj naše dve susediace republiky. História nás už totižto nemôže zavrieť a odsúdiť na smrť, preto je ideálne sa z nej poučiť a vtipnou formou vzdelávať aj tých, čo mali to šťastie, že sa jej krutým obdobiam vyhli. Tento aspekt dokonalo vystihuje auru projektu Irony Curtain: From Matryoshka with Love.

Puzzle časti stále tvoria hlavné body hrateľnosti.

Trend zjednodušovania hádaniek a tlačenia skôr na dobrý zrak než schopný mozog je dnes bežnou praxou pri vývoji rôznych hier. V prípade Iron Curtain sa však ničoho podobného obávať nemusíte, keďže jeho hlavná pointa drieme v neustálom pátraní po kľúči ako ďalej. Nech už pri rozhovoroch s často bizarnými NPC postami, alebo pri kombinovaní desiatky podivných medzi sebou zdanlivo nesúvisiacich predmetov, vždy vám pôjde o čo najrýchlejšie dešifrovanie cesty do ďalšej kapitoly. Osobne milujem náročnejšie prekážky a aj keď niektoré z použitých v tejto hre by som skôr označil za menej problematické, aj skúsenému hráčovi sa tu dostane niekoľkých poctivých zásekov, čo je pre daný produkt viac ako dobrá reklama.

Nápoveda vo forme priateľa na telefóne.

Zámerne sa snažím v tomto texte vyhnúť širokým oblúkom akejkoľvek sonde do dejovej linky, čím vás však nechcem úplne odstrihnúť od tej hromady vtipných a satirických momentiek, aké tu sú prítomné. Vtipy na Sovietsky zväz, a prípadne aj súčasné Rusko, si asi každý vyvodí z letmého pohľadu na obrázky vyššie, každopádne časť odpozorovaných dialógov by sme tu s čistým svedomím mohli aplikovať aj na naše aktuálne demokratické zriadenia, ktorých vlády sa neraz predbiehajú v absurdných rozhodnutiach. Možno aj preto som sa pri hraní Irony Curtain: From Matryoshka with Love neraz smial takzvane cez slzy, čo rovnako považujem za dobre odvedenú prácu vývojárov. Vidím v nej obrovský dvojzmysel servírovaný aj našej omladine, ktorá by nemala zabúdať na komunistické zločiny minulosti.

Profesionálne zvládnutý dabing.

Aj keď by som chcel potlačiť celkové hodnotenie tohto jedinečného retro zážitku vyššie, nájde sa v tom balíku zábavy a poučenia nejaký ten smietok nepodarku. Niektoré kapitoly sú na môj vkus až príliš predvídateľné, avšak realizácia riešenia hádaniek v nich naopak nejasná a účelovo prekombinovaná. Ako keby sa autori chceli odosobniť od kopírovania legendárnej tvorby z deväťdesiatych rokov, a tak zámerne skúsili hrať na nejasnosť a prehnaný efekt pokus/omyl. Takýchto momentov tu však našťastie nie je až tak veľa a všetko to zábavné ich aj tak vo výsledku odsunie do úzadia. Preto, ak ste milovníkom klasických adventúr a art tohto jedinečne satirického diela vás na prvý pohľad oslovil, rozhodne do neho vkročte a užívajte si jeho osobitosť a edukačnú vložku.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Artifex Mundi

80%
Vtipné, hravé, jedinečné...