Conarium

Conarium - recenze
Conarium - recenze
12:00, 03.04.2019

Nestáva sa nám tu príliš často, aby sme recenzovali hry z tureckej produkcie, avšak v prípade mnou preferovanej sekcie hororov sa jednoducho tvorba spoločnosti Zoetrope Interactive nedá ignorovať. Mohli by ste ich prácu ostatne poznať vďaka pôvodne plánovanej trilógii Darkness Within, ktorá sa však nakoniec nepriamo uzavrela už po druhej časti. Išlo toho času o exkluzívnu adventúru pre PC a po stránke kvality sa dalo v jej prípade hovoriť o klasickom priemere. Čo však mali obe tieto značky spoločné? Ich dej bol inšpirovaný poviedkami majstra knižnej imaginácie a hororu H. P. Lovecrafta. Istanbulská vývojárska škola teda evidentne silne inklinuje k tvorbe tohto vekom prevereného majstra a aj preto vás asi nešokujem informáciou, že aktuálne vydaný konzolový port ich tretej hry s názvom Conarium je zase raz plodom, čo vyrástol na živnej pôde Lovecraftovej poviedky.

Poviedka "At the Mountains of Madness" vyšla pôvodne v roku 1936 a sám Lovecrarft sa v nej účelovo pokúšal spojiť reálnu arktickú expedíciu s mysterióznym tajomstvom našej Zeme.

Klik pro zvětšení (Conarium - recenze)

Conarium sa teda po necelých dvoch rokoch od premiéry na PC dočkal aj portu pre konzole PlayStation 4 a Xbox One. Práve prvú menovanú verziu som si nechal importovať rovno z Turecka a musím povedať, že celkové ohlasy okolo kvalít pôvodnej verzie sa počas môjho testovania viacmenej dokázali naplniť. Poďme však na vec pekne postupne. V citácii spomenutá poviedka "V horách šialenstva" pojednávala v súhrne o nepodarenej expedícii v oblasti Arktídy, ktorú viedla štvorica verejne známych vedcov. Jedným z nich je aj hlavný hrdina hry samotnej, a to Frank Gilman. Prostredníctvom jeho zmätenej mysle sa jedného dňa prebúdzate do chladnej noci plnej otázok, na ktoré však nemá kto odpovedať. Frank má evidentnú amnéziu a jediné, čo je schopný si ako tak vybaviť, sa zdá ako keby uviazlo ďaleko v snehovej búrke. Pomocou kamery z prvej osoby a príručnej baterky tak musíte jeho kroky nasmerovať k zbieraniu rôznych dokumentov a tie sú ako roztrúsené dieliky jednej tajomnej skladačky. Čím viac ich dokážete postupom času pospájať, o to ostrejší obraz o záhadných udalostiach na stanici Upuaut získate.

Južný pól nie je ani náhodou vhodné miesto na romantické prechádzky pod hviezdami, aj keď...

Klik pro zvětšení (Conarium - recenze)

Doteraz som vám o celom koncepte tohto hororu zámerne tajil jednu zásadnú vec. Frank Gilman sa síce prebudí s amnéziou, tá je však len evidentným výsledkom faktu, že náš vedec, ten študovaný odvážlivec, ktorý sa nebál opustiť rodinu a vycestovať až na Južný pól, je fakticky mŕtvy! Jeho skon je už v úvode hry nepopierateľnou skutočnosťou a akási forma vedomia, nad ktorou preberiete kontrolu, by sa dala definovať ako jediný kľúč k objasneniu všetkého. Autorom preto v tejto súvislosti prišla vhod možnosť voľby dvoch stupňov náročnosti, kde jedna nepredstavuje až tak zásadnú výzvu, avšak jej voľbou sa hráč pripraví o niekoľko podstatných dejových čriepkov, ktoré mu môže priniesť len komplikovanejšia obtiažnosť. Tak či onak, nečakajte nejaké enormne odlišné zážitky. V zásade ide stále len o klasickú adventúrku s pár logickými hádankami a niekoľko dizajnérsky dobre zvládnutými momentmi. Práve puzzle prekážky mne osobne sadli, keďže aj keď by som ich nerád pasoval do nejakého vysokého stupňa komplikovanosti, samotné prostredie, kde ich riešite, vykazuje svojský a originálny efekt.

Inšpirácia predlohou je len okrajová a znalosť poviedky vám nijakú výhodu neprinesie.

Klik pro zvětšení (Conarium - recenze)

Dva uvedené stupne náročnosti logicky ponúkajú dva rozdielne konce. Primárna myšlienk sa ale stále točí okolo zbierania faktov a konečného pochopenia, čo sa to vlastne všetkým strateným vedcom, vrátane Franka, stalo. Conarium rozhodne neprináša evolúciu do šuplíku s temnými adventúrkami, avšak berie si všetko to funkčné a v minulosti preverené, aby jemným ťahom štetca vytvorilo jedinečné okamžiky. S tým sa úzko spája aj nadpriemerná (čo do žánru) technická stránka plná efektných odleskov a slizkých myšlienok, ktoré však nahlas nikto v hre vlastne nevysloví. V tomto musím pred autormi z dielne Zoetrope Interactive skutočne zložiť onen pomyselný klobúk. Kto pozná tvorbu Lovecrafta, tak veľmi dobre vie, ako postupným podkladaním menších či väčších obáv o podstatu našej ľudskosti nakoniec v hlavách svojich čitateľov vždy stvoril niečo mýticky odpudivé a strašidelné. Jeho Cthulhu z magazínu Weird Tales je toho žiarivým príkladom, keďže dokázať vystrašiť na ploche stoviek strán textu je určite menej náročné ako prostredníctvom pár odsekov.

Už za päť hodín vám bude všetko jasné...

Klik pro zvětšení (Conarium - recenze)

Poklony a správne cielené pochlebovanie je v prípade lásky k predlohe badať na každom rohu. Conarium je v tomto smere horor hodný pozornosti každého milovníka žánru, aj keď by som u neho uvítal dlhšiu hernú dobu a určite väčší dôraz na používanie inventáru (opakované vyťahovanie sekery sa postupne stane dosť otravnou prekážkou). Cez to všetko som ale s výsledkom viac ako spokojný a to isté predpovedám aj vám. Nechajte sa teda zlákať smrtonosnou túžbou po ľadovom poznaní, kde nepriateľ neútočí silou, ale myšlienkou.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Iceberg Interactive

Klik pro zvětšení (Conarium - recenze)

Ceny hry Conarium srovnáte na Zboží.cz.