Evolution

Evolution - recenze
Evolution - recenze
12:00, 04.03.2019

Podle mnoha cenami ověnčené deskové hry z roku 2014 z dílny North Star Games se teď po vzoru mnoha dalších (Warhammer, LotR: LCG) dostává na PC platformu i hra Evolution. V předloze bylo potřeba porazit až 5 soupeřů a získat nadvládu na zemi, reprezentovanou bodovým hodnocením. Základní herní princip přetrval i do videoherního světa, tedy v každém kole získáváte body za jídlo, které ukořistíte pro své vyložené organismy. Princip je jednoduchý a žádná velká překvapení vás nečekají, pokud deskovou hru alespoň trochu znáte.

A pokud ne...

Jak hrát

Na začátku představujete jednoduchý organismus, který se snažíte pomocí různých mutací dostat a udržet na vrcholu potravního řetězce tak, aby vám každé kolo přinesl co nejvíc bodů. Každé kolo probíhá v několika fázích, které jsou pevně stanovené, takže po rozdání karet musíte zvolit jednu, která určuje, kolik "jídla" v podobě zelených kuliček v tom daném kole přibude, zbylé karty využijete buď jako mutace pro své organismy nebo pro zvýšení populace či růst velikosti. V jednotlivých kolech je vašim cílem nakrmit všechny své organismy, ubránit se masožravcům-predátorům (pokud je protihráči mají). Hráči se střídají po tahu vždy po směru s tím, že každé kolo se mění první hráč. A přesně kolem prvního hráče se bude motat 50% vaší strategie, protože musíte počítat s tím, že ti hamižníci na vás ohledy brát nebudou (stejně jako vy na ně, až budete první), takže se budete muset přizpůsobit i takto. A to je vlastně podstata hry, stejně jako to bylo v dějinách všeho života - přizpůsobit se a tím přežít.

Klik pro zvětšení (Evolution - recenze)

Osobně jsem mnohem větší zábavu shledával jako masožravec, kdy jsem likvidoval živočichy protivníků, navíc jsem nemusel spoléhat na společnou zásobu zeleně, a tím mi vlastně bylo i celkem jedno pořadí hráčů, na druhou stranu je to zase riskantní, protože jedna správná mutace na straně protivníkova stáda a jsem bez potravy, tedy vyhynulý. Najít vyváženost a neupnout se pouze na jeden styl hry je důležité, ale pamatujte na fakt, že styly hry jsou dva - agresivní a defenzivní. Samozřejmě nejvíc záleží na prvních pár kolech, pak buď jedete jak lokomotiva, nebo se to s vámi veze a zápasíte o každý kousek potravy.

Kampaň je udělaná povedeně a hezky postupně vám představuje různé strategie a tipy, jak tyto strategie aplikovat v praxi. To a pěkné doprovodné zvuky jsou pozitivní prvky, díky kterým hru neodhodíte hned, protože jste zavaleni tunou věcí, které se musíte učit.

V době psaní recenze nebyl online multiplayer dostupný (protože hra ještě nevyšla), respektive to ani po hodině hledání nenašlo soupeře, ale předpokládám, že tam bude nějaké časové omezení na kolo, jinak si opravdu nedovedu představit, jak pomalá a zdlouhavá by každá hra byla.

Viva la evolución?

Popravdě řečeno, ani moc ne. Deskové hry nás baví, protože si na ně vyčleníme určitý čas, který jsme připraveni s nimi strávit, na obrazovkách je ale mnohem lepší akce, nebo alespoň nějaký pohyb. Většina adaptací deskových her trpí právě na to, že jsou buď až moc pomalé, nebo v rámci zrychlení trpí tím, že ztratí kouzlo své předlohy (to je třeba hlavní problém videohry LotR: LCG). U Evolution je to první zmíněné, protože vlastně jediné, co vám PC verze ušetří, je rozdávání karet a sčítání bodů. Sice by to jinak nešlo, ale pak je otázka, proč tedy nezůstat na stole?

Klik pro zvětšení (Evolution - recenze)

Evoluce v kostce

Ve shrnutí je Evolution sympatická hra, věrně převedená deskovka na monitory počítačů, ale tím jaksi postrádá to své kouzlo. Na deskových hrách je důležitým aspektem lidská společnost, tady vám hraje (byť příjemná) hudba, ale sedíte sami před obrazovkou a nepůsobí to úplně tak, jak byste čekali. Karty hrajete tak, jak vám do ruky přijdou, takže si nemůžete ani moc dopředu udělat pořádnou strategii. Evolution je prostě hra s lidmi bez lidí a může na chvíli posloužit jako zajímavá alternativa stolní verze, ale určitě ne na dlouho.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme North Star Games.

Klik pro zvětšení (Evolution - recenze)

60%