Red Matter

Red Matter - recenze
Red Matter - recenze
12:00, 08.08.2019

Minulým rokom sa platforma PlayStation VR obohatila o desiatky zaujímavých portov, dovtedy výhradne PC hier, kam s určitosťou musíme zaradiť aj projekt spoločnosti Vertical Robot menom Red Matter. Táto sci-fi logická adventúrka z prvej osoby nás príbehom zavedie do alternatívnej histórie krátko po konci studenej vojny, čím sa jednak dostávame na, v zmysle hier, stále neprebádané územie a zároveň do atraktívneho prostredia ruskej vesmírnej stanice so špecifickou atmosférou.

Ты говоришь по русски?

Klik pro zvětšení (Red Matter - recenze)

Celá kulisa okolo Red Matter by sa dala charakterizovať ako maximálne dystopická, a teda ideálna pre vyznávačov tohto špecifického druhu atmosféry. Keďže hra primárne stavia na pohybovom ovládaní (to pochopíte len pri letmom pohľade na druhý snímok nižšie), už asi vopred tušíte, že začnem kriticky v zmysle smutných skúseností s PlayStation Move, respektíve kamery od PlayStation 4. V tomto smere sa však v súvislosti s Red Matter negatívne predpoklady našťastie nenaplnili a ak vyložene u hrania nepotrebujete pobehovať hore dole po izbe, samotné snímanie vašich dvoch rúk vám nebude robiť žiadne veľké problémy. Schéma pohybu totižto umožňuje rôzne formy detailného nastavenia tak, aby ste odbúrali nielen stres z plynulého posunu do všetkých strán, ale aj našli ideálny spôsob ako si užiť hru, čo najviac sa len dá.

Kto má slušné znalosti ruského jazyka, bude mať výhodu.

Interakcia je v prípade hrateľnosti alfou a omegou. Dokonca si dovolím tvrdiť, že toto je jedna z prvých troch VR hier vôbec, ktoré dokážu ponúknuť tak masívne možnosti v reálnom používaní predmetov a manipulácie s nimi. Tento aspekt navyše autori dokázali vhodne prepojiť s hádankami, a teda hlavnou motiváciou, prečo vlastne vyšetriť tajný ruský výskum na mesiaci Rhea, ktorý obieha okolo Saturnu. Vo vzduchu tak neustále visí otázka o bezpečnosti, a to nie en vás, ale aj celej vašej rasy. Samotné puzzle nevykazujú síce nejaký extrémny stupeň náročnosti, ale osobne som si ich zamiloval na základe ich logickej jednoduchosti. Celá prirodzenosť spočíva v prehľadávaní okolia a čítaní každého dokumentu, keďže nikdy neviete, čo je potrebné na vyvodenie záveru okolo celej hádanky.

Pôsobivá grafická stránka a klaustrofóbia tečúca z dokonalého zvukového pozadia.

Na stanici je vo väčšine miest eliminovaná gravitácia, a tak plávate voľným priestorom a po fyzickej stránke ste schopní sústrediť sa na veci okolo seba. Dobre vieme, ako dokáže naše telo reagovať na kameru z prvej osoby v spojení s VR, čo je v prípade Red Matter opäť potlačené do úzadia. Dĺžka hrania sa tu pohybuje na hranici slabších troch hodín, ale oproti iným vesmírnym zážitkom cez virtuálnu realitu sa práve Red Matter dokáže držať kvalitne vyváženého tempa medzi výpravnou stránkou a spomínanými prekážkami v zmysle hádaniek. Všetko, čo vidíte okolo seba, musíte prečítať, aby ste pochopili nielen dej samotný, ale aj aby ste boli schopní sa posunúť vpred. Nemusíte sa však báť nejakej nudy zo študovania ruských dokumentov, keďže jeden z malého množstva prístrojov vo vašom inventári je aj univerzálny prekladač. Kto je však z éry, kedy sa u nás na škole povinne vyučovala azbuka, automaticky získava veľkú výhodu.

Level dizajn je nepriamo naratívnej povahy, čo môže prinášať zaujímavé situácie na doplnenie toľko spomínanej a špecifickej atmosféry.

Tak, ako som ešte donedávna jemne skepticky pristupoval ku každej VR značke podmienenej nutnosťou vyťahovať archaické Move ovládače, sa mi v poslednej dobe podarilo testovať niekoľko unikátne zvládnutých projektov. Red Matter patrí rozhodne medzi ne a svojou originálne pojatou hrateľnostou, a teda aj samotnou atmosférou vesmíru po studenej vojne, sa zaradil do prvého radu početnej PSVR partie portov. Nemal by teda chýbať ani vo vašej zbierke.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Vertical Robot

Recenzovaná verze: PlayStation 4 PRO (PSVR)
81%