Forza Horizon 4

Forza Horizon 4 - recenze
Forza Horizon 4 - recenze
09:01, 25.09.2018

Tempo vydávání Forzy je opravdu neúprosné. Dva roky od vydání třetího dílu tu máme před sebou nový. Že za dva roky nemohou autoři vymyslet převratné změny v konceptu, je celkem jasné. Ale pokusili se o ně? Nebo prostě jenom stačí, že máme novou mapu a hlavně čtyři roční období? To jsou otázky, které zkusím zodpovědět v dnešní recenzi.

Klik pro zvětšení (Forza Horizon 4 - recenze)

Prakticky čtyři roční období jsou tou největší novinkou v celé hře. A můžeme jí klidně rovnou začít. Playground Games s nimi mají velké plány do budoucího života hry, ale to jsou věci, které jsou teprve před námi. Zatím je to tak, že nově se hra přesunula do jakési podoby Velké Británie, která je vystavěná kolem hlavního města Skotska - Edinburgu. Ten je vyveden ve velice uvěřitelné formě a najdeme zde dostatek podstatných míst, které k tomu městu patří. Zbytek mapy je tak nějak nahuštěná verze ostrovů na menší prostor. Od lesů, hor, po pobřeží. Vše s typickými prvky, které byste hledali na ostrovech. Každé roční období se vyznačuje jiným vizuálním stylem, což si, předpokládám, každý dovede představit. Na jaře hodně prší, na podzim vše hraje barvami a čas od času padne mlha atp. Je to krásný efekt a přispívá to k tomu, že se mapa tak rychle neokouká.

Tentokráte se příběhová kampaň rozdělila na několik menších dílčích mini-kampaní. Baví vás divočejší noční street závody? Asi se zaměříte právě na ně. Pokud lačníte po bahně a skocích v terénu, nejspíš pro vás bude offroad série. A nebo budete vše střídat podle nálady. Vybere si každý a vlastně jakýkoliv závod jde zajet téměř s čímkoliv, protože hra má vždy připravenou variantu pro třídu vašeho auta. Neomezuje vás, chce vás bavit. Vaším cílem je dosáhnout co největšího vlivu. To je prakticky to samé, co jsme dělali ve třetím díle, pouze zase mírně přejmenované. Po dosažení desáté úrovně v příslušné mini kampani proběhne ultimátní závod o krále kategorie.

Bucket list zmizel, ale je tu menší kampaň, kde pracujeme pro filmový štáb. A nebo ta, kde jezdíme s auty z autopůjčovny. Samozřejmě tu nechybí ani exhibiční události, které, jak to v Horizonu bývá, jsou dostatečně přitažené za vlasy. První souboj s obřím vznášedlem a nebo třeba závod s legendárním vlakem Flying Scotsman, který spojoval v minulém století Edinburg s Londýnem. A třetí, který je na téma hry Halo. Z toho vám spadne čelist na zem. V základní hře takto proplujeme všemi čtyřmi ročními obdobími a pak se teprve vše otevře.

Celá hra směřuje k tomu, že se stane živou. To znamená, že ji hráči budou hrát průběžně dále. Roční období budou střídat podobně, jako má třeba Destiny své týdenní resety. Tudíž každý čtvrtek se hra posune do dalšího ročního období. A za účast v celé sezóně budeme odemykat odměny. Sezónní menší šampionáty vypadají konečně jako pořádná výzva, co vás bude zkoušet překecat ke zvednutí obtížnosti. Obrovské kooperativní události Forzathon jsou tu také a snažit se pokořit ji s další třeba dvacítkou hráčů (svět je až pro 72 hráčů v jedné session), stojí za to. Bohužel tyto věci nedokáži dostatečně zhodnotit nyní (třeba nový týmový mód 6 na 6 jsem neměl možnost zkusit). Vše ukáží až následující měsíce, ale hra k tomu má uvnitř připravena dostatek věcí.

Ono i počet "customizací" ve hře je mnohem větší. Pryč je, že bychom si pouze upravovali auto a dělali tunning a polepy. Nyní tu máme tanečky a oblečky pro vaši postavu. Dokonce si můžeme koupit i dům ve hře. Těch kosmetických předmětů je ve hře mraky a Forza Horizon 4 se tak blíží tomu, co dělají ostatní živé hry, jako je třeba Fortnite. Kdo chce růžové mokasíny a lososové triko, ve hře to najde. Kdybych si měl ještě více rýpnout, tak to bude rozhodně do toho, jakým jedním ze způsobů tyhle oblečky získáváme. Zatímco celý svět řeší, jak moc lootboxy přiblížily počítačové hry nebezpečnému gamblingu. Microsoft, Playground Games a Turn10 si řekli - kašleme na to, naše automaty nám nikdo nevezme. Takže sice tu nejsou mikrotransakce (a dušují se, že nebudou), ale točíme tu blikajícím kolem štěstí, které jakoby z Las Vegas vypadlo. Ale spousta odemčení je za další výzvy v tzv. Horizon Živě. Ano říkám to česky, protože hra je kompletně v češtině a neurazí to. Tedy až na pojmy jako “Veledrift”, to člověk lehce trpí.

Co se týče jízdního modelu, tak ten rozhodně nikoho nezklame. Na arkádovou hru, kde lítáte lambem skrz dvorek a pole chudáka britského džentlemana, je více než dobrý. V moderních autech na silnici to tolik nepocítíte, ale jakmile se vrhete do zajímavějších sfér vozů (kterých je tu více jak 450), zjistíte, že hravost jízdního modelu je výtečná. Staré rally vozy jako Ford RS2000 dokáží svou zběsilostí vytvořit úsměv na tváři. Staré zadokolky v bahně rozvibrují ovladač ze všech stran a pocit z řízení budete mít nejlepší, jaký může hra bez volantu dávat. Ono Forza jako jedna z mála skvěle využívá vibrační triggery Xbox ovladače. Samozřejmostí jsou i navrátivší Drivataři. Tento koncept AI se vývojářům osvědčuje a není na něm co měnit. Nastavení obtížnosti je tak široké, že si dokáže vybrat úplně každý.

Následuje mé obvyklé okénko kolem technické a grafické stránky hry. Playground Games a Turn10 jsou mistři v tomto oboru a když dokázali i pro předchozí díl dodatečně dodat podporu 4K, nepochyboval jsem, že předvedou opět velké věci, a měl jsem pravdu. Graficky hra vypadá naprosto fantasticky ve 4K HDR na Xbox One X. Všechno je ostré, detailní, odlesky aut bez kompromisů, poškození, zablácení. Je tu prostě to, na co si člověk vzpomene. Navíc už několikrát zmiňované střídání ročních období je skvělá munice k tomu si grafiku užít z různých pohledů. Západ slunce nad zasněženou krajinou naznačí, že zima není jen černobílá. A typicky anglický jarní déšť zase podpoří zelenající se pláně plné pobíhajících ovcí, které budou muset uskakovat před mojí rozzuřenou buginou.

A tohle ve 4K HDR běží ve stabilních 30 snímcích za vteřinu. Ano vysněných 60fps ve 4K ani X nedokáže (a když vidíte novinky u PC, tak to dokáže až grafika za 35 tisíc). Autoři nedostatek snímků kompenzují použitím pohybového rozmazání a je to dostačující. Pokud jste však na 60fps závislí a vlastníte X, tak i pro vás mají řešení. Hru lze přepnout do 1080p60. Což ihned poznáte na plynulosti pohybu, který je pro závodní hry opravdu kritický. Bohužel majitelé 4K televizí si v tu chvíli všimnou, že rozlišení kleslo výrazně. Hra už není tak hladká a stromy kvůli upscalingu proti světle ukazují nepříjemné "jitter" artefakty. Hra je sice stále krásná, ale už ne tolik jemná. Je to zvláštní, ale jako zastánce 60fps jsem nakonec po zkoušení obou režimů rezignoval a zůstal u "pozlátka" 4K ve 30fps. Prostě tahle hra je primárně na efekt a ne na soutěžení a tvrdou dřinu jako třeba PCars nebo hlavní Forza. Já se chci kochat při závodění a tohle je má volba.

Abych řekl pravdu, číselné hodnocení pod touto recenzí je nerelevantní. Obsahově a technologicky by hra mohla mít klidně stovku nebo vyšší devadesát. Z hlediska novinek už je to horší. Kdo hrál třetí díl, bude si připadat, jako když hraje skoro to samé, dokud nezabrousí do online světa eventů a výzev. Kdo nehrál předchozí nebo dokonce žádný díl, bude nadšený, co za skvělou závodní hru Horizon 4 je. Já jsem v té kategorii, že mě hra na zadek posadit jako třetí díl nedokázala. A vlastně jsem to ani nečekal. Ale pořád je to pro mě nejoddychovější ježdění se skvělým fyzikálním modelem, dokonalou grafikou, skvělým soundtrackem a spoustou obsahu. Takže vlastně se mi to líbí, že? Líbí, ale nezbavím se pocitu, že pro pátý díl, který bude pravděpodobně na startu nové generace, musí autoři příjít s něčím úplně novým.

Ceny hry Forza Horizon 4 srovnáte na Zboží.cz.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Microsoft s.r.o.

Recenzovaná verze: Xbox One X