Train Sim World

Train Sim World - recenze
Train Sim World - recenze
16:52, 08.08.2018

V dnešní recenzi se podíváme na to, jak se vývojářskému týmu Dovetail Games podařilo svůj původně PC vlakový simulátor Train Sim World převést na současné konzole. Vzhledem ke skutečnosti, že u těchto herních zařízení jsou vyžadována jiná specifika či upravení ovládání, nejednalo se určitě o žádný snadný úkol. Pojďme se tedy vrhnout do kabiny lokomotivy a vyzkoušet si, jaké to je vžít se do role strojvůdce. Jak se vše povedlo, to se již dočtete na následujících řádcích.

Klik pro zvětšení (Train Sim World - recenze)

Simulace bez legrace

Doposud jsme se na konzolích mohli od týmu Dovetail Games setkat především se simulátorem rybaření a co si budeme namlouvat, hry tohoto typu jsou přeci jenom mířeny na velmi specifické hráčské publikum. Nejinak je tomu i v případě Train Sim World, jelikož již na začátku musím upozornit, že se rozhodně nejedná o nějakou snadnou záležitost, ale o plnohodnotný simulátor, na který když si nevyšetříte dostatečné množství času, nečekejte, že si jen tak zlehka pojezdíte a vše bude růžové. Naopak, jedná se skutečně o surovou simulaci, která neodpouští žádnou lehkovážnost a současně pořádně zaměstná vaše mozkové závity při všech těch činnostech, díky kterým svůj vlak uvedete alespoň do pohybu.

Výuka je fakt potřeba

V základní verzi, která bude pravděpodobně v budoucnu rozšiřována prostřednictvím DLC stejně jako v případě PC, se setkáte s celkem třemi prostředími. Brázdit tak lze koleje v Británii, Německu a New Yorku. Zatímco na některých tratích budete převážet pasažéry dle pevně daného jízdního řádu, který neodpouští sebemenší zpoždění, nasednete i do nákladních vlaků, potažmo jejich lokomotiv. Po spuštění hry si vytvoříte svůj hráčský profil a jste vyzváni ke zvolení vámi preferované oblasti, kde se začnete seznamovat s řeholí strojvůdce. Jako první přichází na řadu vždy tutoriál, který vám podrobně vysvětli jednotlivé kroky, které je nutno absolvovat pro úspěšné nastartování železného oře seznámí vás s problematikou brzdění, otevírání dveří a tak dále. Poté jste již vržení do některého ze scénářů, kdy jste již prakticky na vše sami a pouze nové prvky jsou vám prezentovány v podobě nápověd. Celá hra je tedy pojata jako „příručka“, kde se učíte krok za krokem, jak se zachovat v různých situacích, výsledkem čehož by měla být perfektní schopnost danou lokomotivu ovládat.

Průzkum možný

Kromě scénářů si lze navolit volnou hru a vydat se prozkoumávat rozlehlý svět buď v roli strojvůdce nebo pasažéra a jen se kochat ubíhající krajinou. Ve hře navíc nejste limitováni pouze na pohyb ve vlakové soupravě, takže když se vám zachce, můžete na kterékoliv zastávce z vlaku vystoupit a projít se po perónu. Na těch se nachází sem tam i sběratelské předměty, ze kterých budou mít radost především lovci trofejí. Ve volném režimu si navíc lze navolit denní dobu či počasí, takže máte možnost vyzkoušet si projet trať za různých podmínek. V tomto momentu je možná vhodné zmínit, že v základní verzi se sice na první pohled může zdát, že je oblastí hodně, nicméně opak je pravdou. Širší záběr co se map týče by i zpočátku byl asi vhodnější, takhle je nutno se spolehnout na to, co nám autoři v budoucnu přinesou, nicméně dle PC modelu přídavky rozhodně nebudou zdarma.

Je to dřina

Na jednu stranu je fajn vidět, že se vás Train Sim World snaží postavit do role skutečného strojvůdce se všemi nástrahami, které se za touto profesí mohou skrývat, nicméně na tu druhou tu máme skutečně titul, který ocení jen ti nejzarytější fanoušci vláčků, respektive vlaků. Ovládání, ač se je autoři vcelku úspěšně snažili přenést na konzole, je poměrně složité a nejedná se tak o kousek přístupný každému. Navíc se jako v reálu každá lokomotiva svým interiérem liší, takže je nutno dostat do hlavy spoustu ovládacích schémat, bez jejichž znalosti se nadneseně řečeno ani nerozjedete. Je nutno také zmínit, že čas ve hře ubíhá stejně rychle jako ten reálný, takže počítejte s tím, že když vás hra chytne, utopíte v ní moře času byť jen při čekání na tu pravou minutu odjezdu vaší soupravy. Tyto pasáže sice chápu, dodávají hře opět na realističnosti, nicméně díky nim hra nemá až takový spád a může odradit další případné hráče, jelikož většina akci je zkrátka tak trochu na delší lokte.

Stále ve střehu

Důležité je i připravit se na to, že každá nepozornost během jízdy se trestá. Mírně frustrující pro mě například bylo, když už jsem se ze začátku bez problémů rozjel, splnil na trase pár úkolů a po 10 minutách se mi podařilo přehlédnout červené signální světlo, díky čemuž mě hra okamžitě vypoklonkoval zpět na začátek úkolu. Ano, soustředění je potřeba faktem je, že v některých scénářích pro mě bylo prakticky nemožné plnit úkoly na čas. Ono, samotná brzdná dráha je věda. Když však jedete příliš opatrně, nemáte šanci stíhat našponované jízdní řád. Při příliš ostré jízdě zase hrozí, že přešvihnete rychlostní limit nebo projedete na červenou. Inu, není to zkrátka žádná sranda.

Rozporuplné dojmy

Audiovizuálně titul působí tak nějak napůl. Zatímco samotné vlaky jsou zvenčí zpracovány precizně i včetně interiéru kabiny, o samotných vagónech, pasažérech a povětšinou i okolí tratě se to již říci nedá. Doskakování textur či jejich problikávání se asi nevyhnete a ač se nejedná o nějak extrémně rušivý element (většinu času stejně strávíte v kabině), rozhodně by hře slušela ještě trocha té péče. Oproti grafice jsou na tom zvuky skvěle, obzvláště hrajete-li se sluchátky. Skutečně budete schopni rozlišit rozdíly v ozvučení jednotlivých komponent či motorů, což také může napomoci s orientací, co se se soupravou zrovna děje. Jen je škoda, že autoři nepřidali podporu virtuální reality, protože s helmou by to samozřejmě bylo o něčem jiném. Dle mého by se nemuselo jednat ani o tak složitý proces, navíc když stejně vše již takto pozorujete z pohledu vlastních očí. Dovedl bych si pohodlně představit ovládání jednotlivých prvků pomocí Move ovladačů, nicméně musíme vzít v potaz, že se jedná o menší vývojářský tým, pro který by implementace mohla být složitější.

Učit se, učit se...

Máme tu tak povedený vlakový hardcore simulátor, který najde zalíbení nejspíše pouze u úzké skupiny hráčů. Vzhledem k faktu, že takovýchto perfekcionistických simulátorů na konzolovém trhu příliš není a jste-li fanoušek železných ořů, který dokáže hrám odpustit nějaké ty nedokonalosti, směle do toho. V opačném případě bych raději svoji pozornost obrátil na některý z ostatních kousků, které v dnešní době vycházejí.

Za poskytnutí hry děkujeme společnosti Dovetail Games

Ceny hry Train Sim World srovnáte na Zboží.cz.

70%