The Persistence

The Persistence - recenze
The Persistence - recenze
09:50, 10.10.2018

Od doby, čo EA zrušilo akékoľvek snahy vrátiť na scénu môj milovaný Dead Space (pozor, reč je striktne o prvých dvoch častiach), márne som vo svojich snoch skladal scenár, kedy sa aj virtuálna realita dočká niečoho podobného ako práve DS. Od vydania VR periférie pre PlayStation 4 už ubehol nejaký ten rok, avšak až teraz prichádza do jeho ponuky čistokrvný horor z chladného vesmíru, ktorý si síce neberie za cieľ kopírovať spomínaný "Mŕtvy vesmír", ale ktorý naopak skúša zmesku overených postupov so nezameniteľnou atmosférou. Vitajte na lodi Persistence, postavte sa do rady a zomierajte pekne dôstojne a po poradí.

Něco se stalo! Něco se mnou je! No jasně! Já přece nebyla chlap! Proč mám mužské pohlavní orgány?

Klik pro zvětšení (The Persistence - recenze)

Príbeh si tu nebudeme maľovať v nejakom žiarivom odtieni. Persistence je vesmírna loď, ktorá prevážala rôzne technológie a preto bola na jej palube aj rôzna sorta odborníkov vo svojich oboroch. Nejakou nevysvetliteľnou náhodou sa však toto plavidlo dostalo nebezpečne blízko na hranicu čiernej diery a je nutné zabrániť jej pohlteniu a následnému zničeniu. Preto ste povolaný do boja, avšak nie ako plnohodnotný a neohrozený hrdina, ktorý so samopalom v ruke vkročí na palubu a prehodí vtipnú frázu ešte skôr, než na zem dopadne jeho ohorok z cigarety. Na Persistence prichádzate totižto ako klon, ktorý má za úlohu odvrátiť katastrofu a je v zásade jedno, koľkokrát pri tom zlyhá.

Jestli nezastavíte autodestrukční systém do dvaceti sekund, budou ty mužské pohlavní orgány obíhat kolem nejbližší planety. Společně s orgány jiných osob, pohlavními i jinými.

Aby bolo možné vôbec uspieť v tak náročnej úlohe, je nutné sa vysporiadať s dvoma zásadnými faktami. Plavidlo je plné vašich bývalých kolegov, ktorých nálada klesla na bod mrazu, keďže jedna tretina zmutovala do šialených zombie, ďalšej sa zapáčilo plaziť sa potrubím a pri tom horieť, a iným zase infekcia vnukla nápad, že by bolo super si odstreliť polovičku hlavy a potom bludne korzovať po palube a pomocou jedného ucha vetriť votrelcov. Druhá strana mince sa potom týka procedurálne generovaného prostredia, ktoré je po každej vašej smrti (skôr či neskôr rozhodne príde) vždy otočené a akože nové. Slovíčkom akože vás skôr pripravujem na fakt, že akonáhle budete už mať niečo v tejto hre za sebou, zistíte, že všetko sa časom opakuje a len pár zásadných objektov na troch palubách ostáva nemenných.

Patnáct sekund do detonace.

Toto je však našťastie menej podstatný nedostatok, keďže alfou a omegou je tu hrateľnosť a hlavne arzenál zbraní a vývoj vášho klonu. Môžete sa plaziť chodbami pekne potichu a všetkých kolegov likvidovať bez väčšieho hluku, čím si doprajete tú poriadne temnú a strašidelnú atmosféru. Len tak doceníte malé zvuky v pozadí, mrmlanie zombie o krutej smrti vás a vašej mačky, či náhle kovové erupcie pretlakového potrubia. V tejto fáze je The Persistence skutočným hororom a vďaka virtuálnej realite navyše aj úžasnou skúsenosťou hodnou vašej pozornosti. Ďalším veľkým pozitívom je s citom pojatý aspekt vývoja klonu a tvorby zábavných zbraní. Hlavný vývojový strom nestráca vami odomknuté atribúty ani po vašej smrti (môžete si tak zlepšovať oblek, výdrž, štít a podobne), avšak všetky zbrane vyrobené počas pokusov odvrátiť spomínaný únik do čiernej diery strácate okamžite po dopadnutí na zem. Našťastie aj arzenál je možné výmenou za kredity získané zberom a likvidáciou postupne vylepšovať. A celkovo je jeho ponuka obrovská.

Zastavte program 1X! Důstojník Carol BROWNOVÁ, přístup k zaheslování počítače 0101.

Grafická stránka patrí do kategórie exkluzivity a tak ide o vyšší štandard, než sme zvyknutí u iných hier na PlayStation VR. Navyše, aj keď som mal kameru nastavenú na kompletnú voľnosť, vôbec som ani po dvoch či troch hodinách hrania nepocítil nijakú nevoľnosť, čo bolo priam neuveriteľné. Kvitujem s veľkým palcom hore snahu vývojárov o klaustrofóbiu vyvolávajúce momenty, ktoré pár slabších pováh nemusí vôbec pobrať. Zvuk ide teda na rovnakej kvalitnej linke ako grafická stránka a ovládaniu by som mohol zatlieskať v stoje, keďže konečne niekto dokázal nasadiť mierenie na pohyb hlavy bez toho, aby to vyznelo otravne a nepodarene. Nepotrebujete tak vôbec problémové Move ovládače a stačí vám klasický gamepad a schopný krk. Tak ako u série Dark Souls, tak ani v tejto hre sa smrť automaticky nerovná frustrácia, ale naopak žatva skúseností, ktoré je možné pretaviť do postupu na vyššie paluby. Ona tá pointa odvrátiť nejakú katastrofu ide úplne do úzadia, čo možno nebol zámer autorov, ale našťastie to zachraňuje výborná hrateľnosť a to je podstatné.

Musím to ověřit. Totožnost nepotvrzena. Zastavení zamítnuto. Autodestrukční program pokračuje. Detonace za pět sekund.

Po rovnako kvalitnej adventúrke Moss sa The Persistence zaradí do mojej sekcie najlepších VR hier tohto roka. Ponúka prepracované a funkčné ovládanie, hororovú atmosféru, rôzne variácie likvidovania príšer a peknú grafickú stránku. Procedurálne prostredie je síce zaujímavým spestrením a určite dôležitou tehlou pre fungovanie hrateľnosti, avšak po čase sa stáva predvídateľným, čo je možno škoda. Tak či onak tu je o čo stáť a ja, ako milovník temných VR hier, ktorým chýba hore spomenutý Dead Space, dávam infikovaný palec hore.

Ceny hry The Persistence srovnáte na Zboží.cz.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Sony Czech.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 PRO (PSVR)