The Elder Scrolls V: Skyrim VR

The Elder Scrolls V: Skyrim VR - recenze
08:35, 16.12.2017

Každý, kto trošku aktívnejšie sleduje náš web a portfólio jednotlivých recenzií, si je dobre vedomý, že sme médium schopné testovať všetko, čo nám distribútori zašlú a nepýtať sa, prečo to nejde a rovnako nevymýšľať ako sa tomu prípadne vyhnúť. Ja sám v našej multikultúrnej redakcii zastupujem sekciu VR a hrdo zastávam dôležitosť existencie periférií, ktoré túto skratku reprezentujú. Aj z toho dôvodu som sa jednoducho musel skôr či neskôr pozrieť na nový, a určite je na mieste aj fráza "už zase?", port populárnej RPG Skyrim. Tá už zažila viac návratov než má aktuálne Josef Fares meme vtipov a práve virtuálna realita jej tak trošku chýbala do zbierky. Piaty diel série The Elder Scrolls si v súčasnosti môžete užiť len vo verzii pre PlayStation VR a tak som odhodlane nabrúsil meče (čítaj ako Move ovládače) a narazil si zase raz ten hrniec na hlavu.

Je toto najhorší spôsob ako si užiť tak komplexný svet, akým je práve Skyrim?!

Klik pro zvětšení (The Elder Scrolls V: Skyrim VR - recenze)

Z úvodného odstavcu vám musí byť jasné, že VR je moja krvná skupina, preto akékoľvek upodozrievania z nejakých zaujatých názorov v tomto smere automaticky odpadajú. Nebudem v nasledujúcom texte riešiť to, čo už bolo miliónkrát recenzované, a teda identický obsah samotnej hry, ktorý je doplnený všetkými dostupnými a samozrejme oficiálnymi DLC expanziami. Skyrim je stále len Skyrim. Tak ako si ho práve užívajú aj hráči na platforme Nintendo Switch, tak si ho v obsahovej forme dávajú aj milovníci virtuálnej reality vo verzii pre PS4. Finálna číslovka bude preto striktne hodnotením technickej stránky a opodstatnenia existencie samotného VR portu.

Ak patríte medzi takzvaných milovníkov virtuálnej prírody, tak vám možno v zozname obľúbených značiek skončil Skyrim len z tohto dôvodu a nikdy ste ho vlastne nedohrali v zmysle ukončenia príbehu, alebo ste sa o to vlastne ani nepokúšali. Skyrim je ten typ videohry (ja sám poznám pár nadšencov, čo si ho zadovážili len z dôvodu obdivovania) a ak by ste teraz zatúžili sa s rovnakým úsilím skúsiť kochať jeho mapou ako keby ste v nej skutočne boli, živí z mäsa a kostí, tak na to rovno zabudnite. Technická stránka v zmysle prepojenia PSVR a PS4 PRO vám prinesie všetko, len nie to príjemné, čo vám Skyrim vždy dával. Dohľadnosť objektov s nejakým priemerným rozlíšením je minimálna a fakticky dokážete detailne zaostriť len pár krokov pred seba. Všetko ostatné sa utápa v jednej veľkej rozmazanej brečke polygónov.

Technicky ešte horší zážitok než tomu bolo v deň vydania prvej verzie.

Jednu sortu obhajcov Skyrim hry teda musíme vylúčiť z VR kola von, ale čo všetci tí ďalší? V zásade sa dá povedať, že Bethesda Softworks minimálne s úspechom dokázala previesť ovládanie (či už cez Move alebo klasický gamepad) zo základnej hry do tohto portu a adaptovala ho aj cez príjemne spracovaný interface menu a orientácie v ňom. V tomto smere som bol nadmieru spokojný a ak by všetko ostatné vo mne nevyvolávalo nepríjemnú ozvenu polotovaru, technicky slabého na základe výkonu samotnej konzole a jej VR periférie, určite by moje nadšenie prerazilo tú stenu negácie. To sa ale bohužiaľ nestane. Všetky chyby zo starých Skyrim dobrodružstiev sa tu vracajú, ako by nikdy nevyšiel update. Umelá inteligencia vrátane zasekávania predmetov a objektov je z väčšej časti nedotiahnutá a už úvodný útek pred veľkým drakom vo vás začne rezonovať s veľkým otáznikom na tváry.

VR projekty a dobre známe žalúdočné problémy, to je kapitola sama o sebe. The Elder Scrolls V: Skyrim VR používa jedinú známu cestu ako potlačiť pocity návalu bolesti hlavy a žalúdku na vode. Môžete si preto nechať zapnutú už automaticky aktívnu sekvenčnú kameru (sekané otáčanie hlavnej postavy), čo do istej fázy zjemní dopad na vaše zdravie, avšak komu by bolo aj naďalej nepríjemne už pri prvých minútach hrania, môže vytiahnuť záchrannú brzdu v podobe teleportového pohybu. Toto už však zabíja akúkoľvek atmosféru a navodenie reálneho dojmu, že sa skutočne prechádzate po obrovskej krajine plnej života. V spojení napríklad s technikou pomalého a tichého zabíjania nepriateľov je oveľa jednoduchšie nepozorovane uniknúť či zabiť cieľ, horšie ale je, že to často všetko vyzerá dosť bizarne a neprirodzene.

Plávať cez Move ovládače z počiatku znamená vo väčšine prípadov jasné utopenie, dá sa však dobre natrénovať a časom to zvládnete.

Samozrejme, že som si vedomý obrovskej popularity, akú má Skyrim vo svete. Preto sa nečudujem nadšeniu kolegov aj v spojení s týmto portom. VR určite otvorilo tretie oko nejednému fanatikovi a ten si doslova užíva ten technicky nedokonalý výlet do krajiny za siedmimi obrátenými žalúdkami, ja však medzi nich evidentne patriť nebudem. Uznávam kvality originálu a tomu samozrejme neváham udeliť vysokú známku, táto recenzia sa však zamerala len na VR port a jeho technické opodstatnenie. V tomto ohľade musím zvesiť hlavu a smutne oznámiť, že Skyrim VR je naozaj najhoršou cestou ako si túto populárnu RPG užiť. Dobre viete, že som v recenzii na Resident Evil 7 neváhal hre udeliť maximálne číslo práve vďaka VR. Ale to bol projekt na úplne inom technickom základe, s oveľa menšou mapou a rovnako menšími nápormi na zobrazenie okolia. Bol podstate bez chybičky a mohol som v jeho svete žiť a existovať dlhé hodiny bez pocitu zlosti. Skyrim VR sa v mojich očiach stal úplným opakom a preto si za nasledujúcim číslom musím stáť.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 PRO (PSVR)
51%
Niektoré hry jednoducho nie sú vhodné na VR experimenty