Stifled

Stifled - recenze
Stifled - recenze
15:05, 19.01.2018

Osud pôvodne čistého VR projektu menom Stifled som sledoval svojho času dosť bedlivo. Jednak sa mi veľmi pozdával jeho ,síce jednoduchý ale zato v zásade originálny, nápad spojenia echo zvukov s vyobrazením grafiky (odrazy zvuku od predmetov zanechávajú na krátku dobu ich reálne obrysy) a potom išlo o horor, čo ja v zásade milujem a nikdy neodmietam. Je síce pravda, že som sa takto spálil, a nie je tomu až tak dávno, počas testovania hry Perception, ale vtedy nešlo o virtuálnu realitu a vždy treba veriť v druhé šance, akokoľvek Stifled nemá so spomínaným projektom Perception nič spoločné. Nebudeme sa tu ale motať na mieste a poďme rovno na vec.

Nápad s meraním okolitých zvukov je geniálny, má to však svoje pro aj proti.

Klik pro zvětšení (Stifled - recenze)

Tento horor z prvej osoby nie je v zásade ničím komplikovaným. Samotný príbeh sleduje osud dvoch milencov, ktorých séria nešťastných, ale ľudským rukopisom podporených, udalostí privedie takpovediac na kraj zúfalstva a práve to riešenie, aké sa rozhodnú v danej chvíli zvoliť, si prežijete s nimi. Nemôžem logicky povedať viac, aby nedošlo k prezradeniu nosných pilierov príbehu, ale stačí, ak znova zopakujem, že dejová linka vás neposadí hlboko do kresla, ostatne to ani nebol evidentne zámer vývojárov. Stifled je nezávislý projekt, ktorého kvality sledovala nielen moja maličkosť ale aj SONY a práve vďaka ich iniciatíve a podpore sa titul objavil exkluzívne (nie však natrvalo) na konzole PlayStation 4. Ako indie hra musela zaujať niečím, čo sa doteraz bežne v hrách nenachádzalo a to rozhodne Stifled dokázal. V prvom odstavci som spomínal odozvu zvukov na zobrazovanie predmetov, či čiastočné načrtnutie okolia. Tento aspekt v hrateľnosti má viazanosť na tvorenie hluku, čo má zase priamu linku na mikrofón u PSVR alebo samotného ovládaču.

Ak nevlastníte PlayStation VR, nemusíte smútiť. Hru si môžete užiť aj bez tohto zariadenia.

Klik pro zvětšení (Stifled - recenze)

Predstavte si nasledujúcu situáciu. Testujete projekt s podivným názvom Stifled a sedíte v obývačke pokojne a nerušene na gauči. Na hlave máte helmu a tá vám do očí prenáša situáciu, kde sa v čiernobielom obraze plazíte po palube zatopenej lode snažiac sa nerobiť hluk a neprilákať tak krvilačných duchov (to je polovica vašej náplne v hrateľnosti). V tomto momente vám do izby vkročí manželka, v jednej ruke si nesie tanier jedla, v druhej niečo na pitie a suverénne sa usadí hneď vedľa vás. Tento jej akt vyvolá len menšie echo vlny, z ktorých sa vám v hre zobrazí len nepatrné upozornenie, že ak nechcete zomrieť skutočne násilnou smrťou, bolo by lepšie obmedziť okolité rušenie. Pokrčíte teda ramenami a idete ďalej. O pár sekúnd na to si žena cez notebook pustí na plné gule neznámu časť z Game of Thrones a vám neostáva nič iné než počkať na nápis Game Over a skúsiť to odznova. Tento príbeh, čo napísal sám život, je alfou a omegou hry Stifled. Autori totižto dávajú, ak si to nastavíte, šancu každému, kto berie hranie trošku ináč než hrubý priemer. Počas hororu sa človek bojí a tak nielen zhlboka dýcha ale často produkuje aj iné zvuky. Práve preto autorom prišlo rozumné prepojiť snímanie okolia s hrou tak, aby každý nečakaný zvuk mohol zmeniť vývoj v hre. Aby toto fungovalo, je nutné si jednak zabezpečiť dokonalé ticho (poslať ženu do spálne) alebo jednoducho v nastaveniach vypnúť mikrofón a ochudobniť sa tak o 50% celkovej atmosféry tejto hry.

Hádanky nemajú v sebe príliš veľkú hĺbku, ale zato ponúkajú oddych od vypätých momentov v takmer dokonalej tme.

Klik pro zvětšení (Stifled - recenze)

Simulátor kráčania sa teda nekoná, aj keď situácie mimo nejakej akcie, kde sa snažíte prešmyknúť okolo spomínaných duchov, by sa dali prirovnať k chodeniu bez zmyslu a zbieraniu dokumentov. Tak či onak je Stifled titulom jedinečným. Jeho grafická stránka je tak jednoduchá až sa stáva originálnou a zaujímavou. Menšia dĺžka v tomto prípade nebola vôbec na škodu, aj keď by som si vedel predstaviť úplne inú omáčku na spájanie dejových liniek v samotnom závere. Pri testovaní VR verzie som nepociťoval nijaké problémy okolo obligátnej nevoľnosti a dokonca nebolo nutné mať nastavenú ani sekvenčnú kameru (sekanie pri otáčaní). Kto nemá VR helmu k svojej PS4, nemusí mať strach. Stifled mu pobeží aj bez nej a to je určite motiváciou hlavne pre milovníkov hororu s blokom voči VR. Hra od Gattai Games patrí rozhodne do tejto kategórie, aj keď je veľmi dôležité, aké nastavenie si zvolíte ešte pred jej spustením. Snímanie hluku totižto skutočne dotvára obrovský kus atmosféry a to pri akčných momentoch, kedy sa snažíte zastaviť dych, len aby sa vám podarilo uniknúť zo spárov smrti. Toto boli situácie, kedy som musel uznanlivo kývnuť hlavou.

V závere si to teda zhrnieme. Kto má rád menšie výzvy spojené s kontrolou svojho vlastného tela, toto je presne ten titul, ktorý preverí jeho rokmi skúšané schopnosti. Kto potom vyhľadáva každý horor vo VR v ako tak slušnom spracovaní, neurobí rovnako so Stifled krok vedľa, pokiaľ ostane verný jeho hlavnej myšlienke a princípu. Pre všetkých ostatných ide o polovičatú nezaujímavosť, čo dúfam vyplynulo aj z textu vyššie a čoho dôkazom sú aj recenzie z celého sveta. Kam sa zaradíte vy doma?

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Gattai Games

Klik pro zvětšení (Stifled - recenze)

Recenzovaná verze: PlayStation 4 (PSVR)