Final Fantasy XIV: Stormblood

Final Fantasy XIV: Stormblood - recenze
Final Fantasy XIV: Stormblood - recenze
13:01, 25.07.2017

Je to už sedem rokov, čo existencia druhej veľkej MMO zo sveta slávnej JRPG Final Fantasy nabrala reálne obrysy a keď sa dnes obzriem dozadu a zhodnotím obsah, ktorým spoločnosť Square Enix zásobovala túto masívnu online RPG, uznalo musím pokývať hlavou. Nedá sa povedať, že by sa o svoj produkt zle starali a aj keď je samozrejme reč o firme, ktorá si z historického hľadiska necháva rada a dobre všetko zaplatiť, dáva zároveň svojim skalným fanúšikom dosť dôvodov zotrvať pod patronátom ich FF produkcie. Final Fantasy XIV: A Realm Reborn bol aj mojou vstupenkou do tohto kolotoču a v podstate išlo o jednu z najviac hraných JRPG na svojho času novučkú konzolu PlayStation 4. Dnes, už tri roky od vydania, nesmieme zabudnúť na pripomenutie veľkého DLC s názvom Heavensward, ktoré u kritikov všeobecne obstálo na výbornú a rovnako tak uvítať aj najnovšiu expanziu s podtitulom Stormblood. Práve na toto rozšírenie si dnes posvietime našou hrubou a zlatom lemovanou lupou a pokúsime sa tak jednak osláviť dlhovekosť celej tejto IP, ktorá je životaschopná aj mimo klasických dielov, zároveň vám ale aj prípadne odporučiť investíciu do čerstvého obsahu. Stojí teda Stormblood za to a nie je radšej lepšie už definitívne zabudnúť na archaické MMO zážitky?

Square Enix sa poučil z rokov minulých a konečne vydáva takmer dokonalý online obsah, ktorý vás z technického pohľadu nedonúti vyskočiť cez zatvorené okno.

Klik pro zvětšení (Final Fantasy XIV: Stormblood - recenze)

Noviniek tu je dostatok a tak začnime pekne od tých najzásadnejších. Konečne bude možné si ovlažiť telo vo vodách poblíž svojej milovanej dedinky a skúsiť tak pozvať kamaráta/kamarátku na romantické kúpanie hore bez pri západe slnka. Podstatným dôvodom, prečo sa vrátiť k akejkoľvek MMO, pre väčšinu z vás je samozrejme obsah. V tomto prípade nové oblasti na skúmanie, nové zbrane, úlohy, dungeon lokácie a triedy schopností. Všetky tieto prvky napĺňa aj Stormblood a oživuje tak jednoznačne najlepšiu online zábavu zo sveta Final Fantasy. Príbeh nás zaveje do mesta Ala Mhigo z oblasti Garlean Empire, ktoré priam pulzuje možnosťami a slušnými dejovými linkami. V tomto bode musím priznať, že scenár pre akúkoľvek MMO vo mne skôr vyvolával reflex smiechu, avšak v prípade tejto expanzie sa nič také nedostavilo. Stormblood je hodný slovného pojmu "fantastický" a musí uspokojiť každého nadšenca celej IP. Na rozdiel od minulých prídavkov má dej svoje ústredné ťaháky, ktoré nútia hráčov neprestávať riešiť jeden quest za druhým a potrebu vedieť, čo sa bude diať ďalej. Toto je veľké zelené plus, ktoré sa objaví aj v záverečnom čísle. Treba však jasne pripomenúť, že moje nadšenie patrí pod hlavné misie a všetko bočné naopak vôbec nevychádza zo zavedeného a nudného MMO trendu (zabitie monštra, aby ste dostali XY materiálu, a naopak).

V prvom odseku som naznačil plnú kapsu obsahu a za tým si aj stojím. Budete bežať po trávnatých plochách The Azim Steppe a skúmať nekonečné hlbiny Ruby Sea, čiže priestor na prejavenie dobrodružných pudov je na mieste. Čo ma zarazilo, je totálna zmena technickej stránky u nových miest voči starším. Všetko vyzerá rapídne lepšie od textúr až po hĺbku detailov a to aj na pomery MMO všeobecne. Je vidieť ako Square Enix tlačil na svoje interné štúdiá, aby priniesli svieži vietor do zatuchnutých pixelov, čo je viac ako pozitívne a kvitujem to s nadšením. Pohľad z nebeských výšin si nič nezadá so zábavou pod morskou hladinou, kde premiérovo môžete skúsiť aj pár minihier. Autori citeľne zjednodušili začlenenie vývojových tried, čo malo samozrejme dopad aj na schému ovládania. Mne osobne to nevadí, ale viem si predstaviť ako to môže zásadne vraziť klin do komfortu starých FF harcovníkov, ktorí sa u tejto online hry odbavujú od jej vydania. Hold nie každá zmena dokáže vyhovieť potrebám všetkým a to neplatí všeobecne len u videohier. Zmenou prešiel aj strop levelu na jeden charakter. Ten sa posunul z maximálneho čísla 60 na úroveň 70, čo rovnako vyvolalo pár nežiaducich pocitov. Jednak sa stále bojíte, že vás slabší level pošle na kolená vďaka PVP hrozbám a rovnako sa možno až bezhlavo ženiete za lovom EXP a túžbe dostať sa čo najrýchlejšie na maximálnu úroveň.

Stormblood v mnohých smeroch prináša nostalgiu a zábavu podfarbenú citovou vlnou spomienok na regulárne časti tejto série. Stretnete legendárnych bossov, ktorí majú nový kabát, ale jasne odkazujú na vaše detstvo. Toto DLC vlieva nádej do budúcnosti s ohľadom na otázku, či majú MMO vôbec nejaký zmysel. Z môjho pohľadu áno, pokiaľ sa vývojári zamerajú viac na detaily a nebudú prehnane bazírovať na veľkých mapách s chabou technickou stránkou.

90%
Podarený prídavok, aký vás donúti znova spustiť základnú hru