Get Even

Get Even - recenze
Get Even - recenze
15:00, 21.06.2017

Sú projekty, ktoré už od svojho ohlásenia budia pozornosť médií a vždy, keď príde akákoľvek reč v kuloároch medzi novinármi a padne názov danej hry, nejedno ucho sa ide stoporiť od samotného vzrušenia. Niečo podobné však ani náhodou nezažila nová poľská produkcia spoločnosti The Farm 51, ktorá naopak išla druhou cestou a to takmer totálneho mediálneho embarga a nezáujmu. Akčný FPS thriller Get Even sa totižto ohlásil ešte v roku 2014, aby sme začiatkom tohto aktuálneho ani len poriadne netušili, či sa na ňom ešte pracuje a kedy sa ho vôbec dočkáme. Našťastie pre nás hráčov však platila druhá varianta a silné finančné zázemie japonského Bandai Namco Entertainment podržalo spletitosť vývoja nad akýmkoľvek sklamaním, čoho výsledkom sú moje dokorán otvorené ústa.

Po dlhej dobe sa mi v rukách ocitla opäť originalita obrovských rozmerov, ktorú odsúdiť na základe faktu, že nejde primárne o AAA produkciu, by bolo hriechom zrovnateľným s krádežou invalidného vozíčku.

Klik pro zvětšení (Get Even - recenze)

Nie, v mojich očiach nie je Get Even tou úplne troj "A" záležitosťou, čo konzumentovi napovie už jeho pevná cena. Každopádne väčšina obsahu, ktorá sa skrýva v spletitosti interakcie tohto komplikovaného, často až filmového zážitku, kričí pravý opak. Začneme troška netradične technickou stránkou, čo má svoj dôvod už pri pohľade na náš prvý obrázok. Poliaci sa rozhodli si od svojich krajanov zo spoločnosti Better Reality zakúpiť technológiu zvanú Thorskan, čím dokázali do svojho diela dostať nielen fotorealistickú grafiku pomocou 3D skenovania skutočných interiérov a exteriérov, ale zároveň aj ten správny pocit z prežívania niečoho, čo je schopné sa dotknúť samotného hráča. Tento aspekt je u Get Even nesmierne dôležitý, keďže to, čo chýba tejto hre po stránke nejakých akčne ladených šokujúcich efektov a výbuchov za sprievodu realistického pohybu postáv, si vynahrádza šialene komplikovaným ale o to viac návykovým príbehom. Počas necelých desiatich hodín sa vám bude na obrazovke odohrávať vaša vlastná Matrix trilógia, z ktorej si Get Even s prehľadom vytrie spodok podrážok už len pre ten fakt, že budete plným účastníkom deja.

...what is real?

Klik pro zvětšení (Get Even - recenze)

Ústrednou postavou je súkromný vyšetrovateľ menom Black, ktorého si najímajú VIP osobnosti z rôznych dôvodov a nie vždy na základe nejakých legálnych pohnútok. Black si však pre peniaze rád zašpiní ruky, aj keď jeho aktuálna práca sa javí byť ako niečo až prekvapivo správne. Tento anglický veterán sa vydáva na záchranu mladej slečny, ktorá sa stala terčom násilného únosu. Koncept Get Even vám už od úvodu začne postupne odkrývať menšie či väčšie črepiny poznania, ako to ja rád volám, ale umne si to najdôležitejšie necháva logicky na záver. Aj preto zpočiatku neviete presne prečo máte robiť to, čo robíte a s týmto pocitom sa to hodinu od hodiny bude len zhoršovať. Aby sme si to ujasnili a zároveň neprezradili nejaké dôležité fakty, tak vám môžem povedať, že celá hra sa v podstate rozdeľuje na dve veľké polovice. Tá prvá núti spomínaného hrdinu zbierať stovky indícií a postupne si ich pripínať na stenu akéhosi neuveriteľne zamotaného prípadu (stačí nájsť danú stopu a automaticky sa vám uloží do inventára) a tá druhá naopak ponúka cesty ako sa dopátrať šťastnému koncu a hlavne pochopeniu. Pretože túžba pochopiť, čo sa v tomto bizarnom sci-fi príbehu odohráva, je ako hlad narkomana po sladkom vpichu novej ihly. Musíte to mať a musíte to hrať.

Je to FPS? Je to adventúra? Je to Walking Simulator? Je to snáď Stealth akcia?

Klik pro zvětšení (Get Even - recenze)

Pri testovaní tejto originality ma veľakrát napadlo, že v podstate sledujem akúsi evolúciu rôznych konceptov. Get Even nie je striktná FPS, ale aj napriek tomu budete v nej používať rôzne zbrane a nimi likvidovať protivníkov (nie doslova, keďže všetko je tu skôr ladené do akejsi počítačovej simulácie a nezabíjate reálnych ľudí, ale len skutočné spomienky na nich). Get Even nie je nijaká logická adventúra, ale aj cez toto všetko musíte neustále riešiť nejaké hádanky a dávať svojmu detektívnemu umu poriadne zabrať, aby ste boli schopní pochopiť. Get Even takisto nie je simulátor chodenia, aj keď polovicu času strávite prechádzkou bez väčšej interakcie či nejakých prekážok, ktoré by snáď mali priniesť nápis Game Over. Get Even nie je stealth akcia, ktorá by vás nútila sa zakrádať pomedzi tmavé kúty a škrtiť vojakov za zvuku priduseného revu, ale aj toto tu môžete vykonávať. Z tohto môjho konštatovania by ste mohli byť viac múdrejší než len pri spomínanom fakte, že Get Even je nejaký herný thriller z prvej osoby, kde je toľko proklamované pochopenie postavené na perfektnej znalosti anglického či iného cudzieho jazyka. Je to jednoducho zmes rôznych žánrov, umne poskladaná ako puzzle do jedného celku. Kto by to bol povedal, že to bude tak pekne fungovať.

Moderná technológia prináša unikátnu zbraň schopnú nepozorovane zabíjať.

Klik pro zvětšení (Get Even - recenze)

Arzenál, alebo presnejšie povedané jeho jedna dôležitá časť, je samostatnou kapitolou dôvodu, prečo som sa do tejto hry bez škatuľky tak zamiloval. Dostane sa vám do rúk prototyp adaptéra na akúkoľvek strelnú zbraň, ktorý v spojení so špeciálnym mobilným telefónom dokáže posielať guľky z mŕtveho uhla. Pomocou tepelného navádzania tak môžete likvidovať protivníkov bez toho, aby vás vôbec registrovali a tu je už samozrejme veľký priestor na rôzne herné mechaniky a variácie hrania. Osobne som si u Get Even vyskúšal nielen tiché plazenie ale aj plnú akčnú jazdu a v podstate nemám nejakého favorita, čo trefne zapadá aj do špecifikácie celého titulu. Umelá inteligencia sa správa na priemernej vlne logiky, čím samozrejme hra sem tam stvorí vtipnú a nechcenú situáciu, ale to je práve to odobratie jedného "A" zo svätej trojice. Určite tomu nepomáha dosť toporný pohyb postáv a ich animácií, čo je dôvod prečo musím zraziť pár bodov dole. Naopak veľkým plusom je atmosféra a rôznorodosť prostredí, ktoré musíte navštíviť počas prechodom cez spomienky záhadných osôb na pozadí príbehu (toto nechcem špecifikovať z dôvodu prezrádzania dôležitých častí deja).

O dabing sa postarali profesionálny herci a chrbát im kryje dokonale namiešaný soundtrack nielen od Štrasburgskej filharmónie.

Klik pro zvětšení (Get Even - recenze)

Onen mobilný telefón bude vlastne vaša predĺžená ruka. Okrem funkcie pri streľbe sa vám hodí na zbieranie stôp, fotodokumentáciu, poteší určite aplikácia UV lampy a samozrejme aj na prijímanie správ a telefonovanie. Práve zopár úvodných hodín, ktoré hráč strávi skúmaním schátranej psychiatrickej liečebne, bude značne navodzovať hororovú a temnú atmosféru, čím sa z Get Even stáva o to väčší guláš žánrov a celkovo unikát. Ak vám teraz k tomu všetkému ešte prihodím fakt, že časť hry ráta dokonca s dopadom vašich rozhodnutí a môžete tak aktívne meniť zopár dôležitých udalostí, asi sa opäť chytíte za hlavu, čo z toho ešte vypadne. Záverom chcem vyzdvihnúť dospelo poskladaný scenár, ktorému živí herci pridali veľký kus dôvery a pocitu, že skutočne niečo vyšetrujete a po niečom pátrate. City u tejto nepredvídateľnej záležitosti hrajú tiež veľkú rolu a ak by rozpočet firmy The Farm 51 umožňoval viac investovať do animácií a efektov, mali by sme tu game blockbuster roku 2017. Avšak aj napriek tomu sa stále jedná o unikátny zážitok, ktorý by ste si nemali nechať odplávať. Vrelo odporúčam vyraziť na tento virtuálny trip, nebudete ľutovať.

Klik pro zvětšení (Get Even - recenze)

Klik pro zvětšení (Get Even - recenze)

91%