Syberia III

Syberia III - recenze
Syberia III - recenze
19:17, 26.04.2017

Belgický umelec a herný vývojár Benoît Sokal sa už navždy zapísal do análov interaktívnej zábavy ako tvorca populárnej série Syberia. Tá po boku štúdia Anuman brázdi sféru adventúr už od roku 2002 a dodnes je práve táto IP hrdo vystavovaná ako príklad vzorovej práce pre každého, kto by mal chuť skočiť do veľkého game biznisu s vlastnými nápadmi. Spomínaný autor však dlho bojoval v snahe presadiť a dokončiť tretiu časť svojho životného diela, čoho dôkazom je fakt, že Syberia III bola z jeho úst ohlásená ešte v roku 2009. Vtedy sa plánovala publikovať vo verziách pre PC a PlayStation 3, avšak produkcia a určité finančné problémy natiahli práce o celé roky, čo vyústilo do sérií odkladov a rušení už hotovej práce. Vývojári sa jeden čas dokonca snažili získať podporu od spoločnosti SONY, avšak nakoniec to nebolo nutné a sám Benoît presadil svoju húževnatú povahu a dotiahol všetko do zdarného konca. Tretia Syberia sa tak definitívne usadila na scéne a opäť zamiešala karty žánru, na aký by sa nikdy nemalo zabúdať a aký by sme nemali nechať zomrieť v prachu dejín. To mu, bohužiaľ, stále hrozí.

Na ramenách našej bývalej právničky opäť spočinul nejeden srdcervúci osud.

Klik pro zvětšení (Syberia III - recenze)

Presne tak! Pôvabná kráska menom Kate Walker je ústrednou osobnosťou aj tretej časti jej vlastného dobrodružstva a už od úvodu presvedčuje každého naokolo, že má stále srdce na pravom mieste. Po kritických udalostiach v hre Syberia II sa Kate ocitá sama v nemilosrdnej severskej divočine a na pokraji síl upadá do bezvedomia, zatiaľ čo jej čerstvá snehová pokrývka, vločku po vločke, stavia mohylu v znamení ľadovej smrti. Našťastie je jej bezvládne telo v poslednej chvíli objavené kočovným národom Youkolov, ktorí migrujú nemilosrdnou prírodou sprevádzaní impozantnými snežnými pštrosmi. Práve tie sú defacto alfou a omegou celého príbehu a motivácie našej Kate, ktorá sa snaží pomôcť zachovať tradície spomínaných nomádov a zároveň dať príučku totalitnému politickému zriadeniu, ktoré opäť zastupuje onú stranu zla v tejto precízne vytvarovanej klasike. Kto pozná históriu Syberie tak dobre vie, že oblasti kde sa odohrávala väčšina častí jednotlivých dielov je parafrázou práve na Rusko a jeho obrovskú rozlohu plnú miest kam ľudská noha nevkročila. Inak to nie je ani v trojke a celá atmosféra je navyše jemne podfarbená steampunkom, čo dodáva hraniu osobitosť.

Logické časti majúce za cieľ potrápiť vaše mozgové závity sú rozumne vyvážené.

Nová Syberia bola tvorená nielen pre PC ale aj pre súčasné konzole (dokonca sa máme dočkať verzie pre Nintendo Switch) a čo je zaujímavé, tak ovládanie ako keby autori viac tlačili do jednoduchšej a prirodzenejšej podoby. Interakcia s okolím (rozhovory, zbieranie predmetov, náhľad, kombinovanie) je aj preto uspôsobená klasickému ovládaču a práve v kombinácii s ním som si testovanie tejto záležitosti užil na maximálnu možnú mieru (dušu konzolistu v sebe jednoducho nezapriem). U adventúrky tohto razenia sa samozrejme všetko stavia na originálnom príbehu a náročnejších hádankách, ktoré majú natiahnuť vaše logické vlohy ako strunu na gitare.

Čiastočne statická kamera narobí veľa problémov a bude vás jednoducho otravovať.

Toto sa rovnako podarilo a štruktúra puzzle je chytro rozdelená do prechodu od jednoduchších až po tie náročnejšie momenty, kedy si zúfalo človek vzdychne a chytí sa za hlavu. Nastavenie umožňuje jednoduché indície ale aj ich úplnú elimináciu, čím si prídu na svoje pamätníci rovnako tak aj nováčikovia. Aj keď príbeh počíta s pár udalosťami z dielov minulých, netreba sa báť jeho nepochopenia. Celková hracia doba sa tak ako u starších dielov môže z širšieho hľadiska pohybovať v horizonte od desať pod dvanásť hodín, avšak opäť je to samozrejme individuálna vec, ktorej určite nepomáha absencia nejakých postranných misií.

Zase tá technická stránka. Koľkokrát ja ešte musím zraziť body práve za nedostatočné doladenie?

Dajme si teda krátku rekapituláciu toho, čo mi tretí zárez do tohto populárneho univerza dal. Benoît Sokal znova raz stvoril pútavý príbeh, ktorý sa nesnaží o nejaké skratky v hrateľnosti a vyžaduje plnú pozornosť, ktorú odmení sladkým pocitom z dobre odvedenej práce vo filmovom duchu. Po príbehu som bol rovnako potešený chytrým HUD zobrazovaním, ktoré ruka v ruke s ovládaním tlačí pozitíva smerom hore. K tomu taktiež môžeme prihodiť príjemný soundtrack (aj keď tu dominuje hlavne jedna podarená a náhodou aj titulná skladba) a inteligentne poskladané hádanky, ktorých riešenie nie je bizarným výtvorom šialených kombinácií ešte šialenejších predmetov. Syberia III je teda dospelá adventúrka, ktorá si ide zase raz to svoje a fungovalo by jej to pokojne aj na sto percent (teda aspoň z môjho pohľadu), keby nebolo jasne vidieť jej zub času. Ten spočíva v kompletnej post produkcii a teda fázy, kedy si mal niekto dať tú prácu a odstrániť z jej útrob dosť nepríjemné technické kazy. Začína to posunutým zvukom, nepresným časovaním hudby, pokračuje to seknutím o neviditeľné steny či dokonca nemožnosťou spustiť rôzne mechanizmy. Animácie a gestá sú u postáv jasným dôkazom faktu, že táto hra sa rodila s veľkými problémami a rovnako celkové grafické pojatie určite nedosahuje súčasných štandardov.

Hru podobného razenia dnes už len ťažko nájdete a za to si zaslúži minimálne rešpekt.

Práve technickú stránku budú musieť autori doladiť hodnou dávkou opráv, čo im moc nesedí ku cti, keďže dlhoročný vývoj tejto hry mal byť ukončený oveľa dôstojnejším výsledkom. Je tu teda rada prekážok, ktoré dokážu pokaziť chuť z inak dobre namiešanej porcie adventúrky, čo však nemusí byť úplne trvalé. Za zmienku stoja prehnane dlhé nahrávacie časy ako aj statická kamera s automatickým prepínaním, ako ju poznáme z prvých častí série Resident Evil. Aj preto som sa rozhodol, že Kate nebudem počítať jej nedokonalé a zdĺhavé pohyby pri behu a oveľa viac docením ten čas trápenia s jej detektívnou povahou a podmanivo napísaný scenár vrátane dialógov. Tak isto by som rád poďakoval bezchybnej lokalizácii do českého jazyka, ktorá na rozdiel od iných technických parametrov u hry Syberia III fungovala na jedničku. Záverečné resumé nech sa nesie v duchu príjemných pocitov.

Pokiaľ ste milovali prvé dve časti tejto IP, tak nemáte prečo váhať aj keď to nieje po technickej stránke žiadna hitparáda a do trojky skočte po hlave. Ten, kto nikdy nemal možnosť skúsiť osobité čaro tvorby pána Sokala a vždy mal pocit, že žáner klasických adventúr už nemá v dnešnej dobe šancu zaujať, by rovnako mal bežať do obchodu. Nová Syberia je ušitá síce starou ihlou a sem tam je to na výsledku aj poznať, avšak v súčasnosti by ste jej len márne hľadali nejakú konkurenciu. Je to jednoducho vyzretá klasika od veteránov a zo srdca. To srdce je mechanické a nájsť ten správny kľúč na jeho spustenie bude vyžadovať váš dôvtip. Máte na to?

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Comgad

70%
Nádherná adventúrka, ktorej vypadalo pár zubov, no stále vás môže pekne pohryznúť