Eve: Valkyrie

Eve: Valkyrie - recenze
Eve: Valkyrie - recenze
08:26, 29.10.2016

Recenzovať a testovať pre vás hry z virtuálnej reality sa mne osobne začína čoraz viac spájať s negatívnymi myšlienkami. Nie snáď len pre zrejmý fakt, že niekomu je z používania tej či onej helmy nepríjemne po fyzickej stránke (je to stále veľmi individuálna vec a aj ja mám v rámci tohto problému odlišné reakcie než moje okolie), ale skôr čo do nejakého komplexného názoru na danú hru, ktorý musím logicky v závere vyvodiť a vyniesť na svetlo sveta. Priznám sa hneď takto úvodom k recenzii na prvú veľkú značku pre Playstation VR od spoločnosti CCP Games. Rôzne koncepty prinášajú v spojení s PSVR rôznu vlnu nápadov a v snahe nedehonestovať ich originalitu, musím opatrne a s citom voliť finálne cifry. Eve: Valkyrie je presne ten kategorický príklad mojej rozpoltenosti a netýka sa to čisto len tejto vesmírnej akcie, ktorej populárne online univerzum slávi už trinásty úspešný rok na trhu, ale môže za to rozhodne aj marketing a prístup k zákazníkovi.

V podtitule Valkyrie nehľadajte žiadnu vesmírnu simuláciu, toto je čistokrvná arkáda!

Klik pro zvětšení (Eve: Valkyrie - recenze)

Nadviažem rýchlo na poslednú vetu v úvodnom odseku. Kúpou VR periférie Oculus Rift by ste boli automaticky obdarení zadarmo plnou verziou hry Eve: Valkyrie, avšak tento projekt vo verzii pre Playstation 4/PSVR (teda testovanej verzie) sa na trh dostáva za cenu plnohodnotnej AAA záležitosti, čo v očiach konzumenta môže okamžite evokovať dojem, že ide o hru, pri ktorej môžete stráviť desiatky hodín a dostane sa vám plnohodnotné dobrodružstvo adekvátne k danej sume. Tento úsudok by bol však chybný. Eve: Valkyrie je klasická vesmírna akcia z prvej osoby, ktorá primárne zaujme striktne len multiplayer schémou a aj keď disponuje akýmsi jemným príbehom, ten dokážete sfúknuť ako sviečku behom hodinky a osobne by som ho prirovnal skôr k širšiemu návodu ako sa naplno oboznámiť s ovládaním vesmírnych lodí. Dizajn ako aj názvy plavidiel či planét, ktoré sa mihnú vo vašom zornom poli, sú odkazom na spomínané univerzum EVE Online, čím sa vývojári evidentne snažili utešiť svoju početnú komunitu platiacich MMO členov a zároveň, samozrejme, nechceli jeden názov trieštiť na dva svety.

Po tom ako po prvý raz opustíte dok a začnete obdivovať krásy vesmíru naokolo, dostaví sa skutočný wow efekt.

Uvedomujem si, že to, čo tu teraz odznelo, môže v sebe z väčšej časti niesť negatívne prvky, avšak aj napriek zrejmým výhradám, ktoré som uviedol, sa hranie Valkyrie v mojom prípade stretlo s príjemnými zážitkami. Po technickej stránke a prevedeniu otvoreného priestoru, po ktorom sa budete preháňať v detailne spracovanom plavidle plnom svietiacej techniky, prichádza môj aplauz smerom k autorom. Grafická stránka je na vysokej úrovni a po tom ako po prvý krát opustíte svoju materskú základňu a urobíte 360 stupňový obrat ponad realisticky vyzerajúcu planétu podobnú Zemi, zaručujem vám takzvaný efekt otvorených úst. Prehľadnosť toho, čo sa deje okolo vás, určite pramení aj z dokonale fungujúceho pozorovacieho uhla PSVR, čo je základným kameňom pre váš prípadný úspech počas online bitiek. Valkyrie nie je žiadna vesmírna simulácia so zložitým ovládaním, ktorú by ste si museli vštepovať pod kožu mesiace, aby sa dostavil nejaký reálny úspech. Bavíme sa tu o kvalitnej arkáde, ktorej ovládanie pochopíte okamžite, a tak rýchlo ako prejdete tutorial, sa môžete rovno pustiť do jedného z troch multiplayer režimov, čo je ale na takúto hru asi dosť strohý počet.

Tie naše mikrotransakcie a choroba, čo sme chytili u MMO.

Masívne online projekty sú často platené výhradne z odhodlania hráčov do nich dodatočne sypať milióny kreditov a tento efekt akéhosi post zárobku by sa rozhodne nemal objavovať v hrách tipu Eve: Valkyrie. Aj napriek môjmu povzdychnutiu tu však môžete, a ak chcete dominovať v rebríčkoch na prvých miestach, aj musíte využiť nákup špeciálnych predmetov za EVE kredity. Čaká vás určité zvýhodnenie voči súperom. Môžete nakupovať nové plavidlá, špeciálne zbrane či obranné štíty a kto si rád upravuje vzhľad svojich lietajúcich miláčikov, môže nasypať pár eur aj do vizuálnej stránky lodí. Denne sa online režim aktualizuje na základe unikátnych výziev a váš charakter (či už žena alebo muž) nesmie zaspať na vavrínoch a zbierať čo najviac EXP bodov úspešným likvidovaním súperiacich bojovníkov. Team Deathmatch pre 16 online hráčov je režim, ktorý som ja osobne testoval asi najviac a musím povedať, že sa mi viacmenej darilo. Môže za to určite aj intuitívna a jednoduchá manipulácia s loďou, ktorú ste v priebehu sekundy schopní obrátiť smerom, ktorý potrebujete. Okrem primárnych a základných samopalov po stranách plavidla, môžete využívať aj navádzané rakety a voči nim máte zároveň obranný systém vypúšťania akýchsi falošných stôp, ktoré majú zviesť z cesty súperove strely vyslané vašim smerom. Taktika je základ, ale z počiatku vám určite bude online hranie pripadať skôr ako jeden veľký chaos.

Toto je presne príklad hry s výborným potenciálom ale neúplným spracovaním.

Nasadíte si helmu, dáte kvalitné slúchadlá a máte pocit, že ste naozaj niekde na obežnej dráhe nad našou planétou. Všetko vyzerá skutočne aj vďaka krásnemu zvuku, avšak obsah a ponuka vôbec nezodpovedá cenovke. Ak by sa Eve: Valkyrie predávala aspoň o polovicu lacnejšie už na štarte, mohli by sme sa baviť o adekvátnom produkte. Avšak to sa už nestane. Kto hľadá slušnú online porciu vesmírnej akcie pre svoju novú VR hračku, tak je EVE určite potencionálnym kandidátom. Treba si však uvedomiť, že v hre nemôžete stráviť hodiny bez toho, aby vás nebolela hlava alebo vám neprišlo nevoľno. Sekundárne nakupovanie vybavenia môže takisto odradiť kdekoho a tu zase platí, že aj keď je príjemné sa sem tam zahrať na vesmírneho kovboja a urobiť pár obratov cez horizont, nie je to natoľko trvácne, aby ste za to museli vyvaliť sumu ako za inú top produkciu. Pri prezretí posledného čísla sa odkážem na moje úvodné vety.

Recenzovaná verze: PS4 (VR)
60%
Krásna ale obsahom prázdna vesmírna akcia