Warhammer: The End Times - Vermintide

Warhammer: The End Times - Vermintide - recenze
06:50, 14.10.2016

Když jsme s naším šéfredaktorem Danem vloni v létě zavítali v rámci Gamescomu do jednoho z hotelů nedaleko výstaviště v Kolíně nad Rýnem, abychom se sešli s vývojáři ze studia Fatshark Games, příliš jsme ještě netušili, co se na nás chystá. Tenkrát jsme vyrazili otestovat nový titul z jejich dílny s názvem Warhammer: The End Times Vermintide. Jednou z mých prvních otázek, kterou jsem položil sympatickému švédovi byla ta, jestli hru chystají vydat i na současné konzole. Odpověď zněla v tom smyslu, že nikdy neříkej nikdy. Na PC vyšel tento Warhammer vloni v říjnu a dnes tu již konečně máme konzolovou verzi, které se tak konečně můžeme podívat na drápky.

Klik pro zvětšení (Warhammer: The End Times - Vermintide - recenze)

Nic pro slabé nátury

Vývojáři se tentokrát rozhodli pojmout univerzum Warhammeru v žánru poctivé a řádné rubačky, ve které hlavní roli hraje kooperace. Tento fakt je již sám o sobě příslibem něčeho velkého, jelikož kooperativních her není nikdy dost. Brutality si v tomto titulu užijete vskutku do sytosti. Vaším všudypřítomným nepřítelem jsou totiž Skaveni, odporná krysí stvoření, které budete muset kosit po stovkách.

Samotný děj se odehrává v prostředí města Ubersreik a jeho okolí, takže kromě středověké atmosféry na vás čekají i tajemné bažiny, jeskyně a tábory krysích nepřátel. Jednotlivé lokace jsou velice dobře a detailně zpracované, takže se nikde nebudete cítit příliš bezpečně. Potloukat se jimi však nebude sami.

Bylo nás pět, teď už jen čtyři

Ano, na vaší pouti budete mít po svém boku tři další postavy, které může řídit umělá inteligence nebo budou ovládány živými hráči. Zde se tedy dostáváme k nosnému hratelnostnímu prvku, jelikož spolupráce této hře dává vskutku parádní rozměr. Vybírat můžete celkem z pěti rozdílných charakterů. Máme tu Lovce čarodějnic, vybaveného dlouhým mečem a dvěma pistolemi, které může posléze vyměnit za kuše. Tomu zdatně sekunduje Hraničář, který vládne dvěma nožíky a lukem, pro který využívá různé typy šípů. Také můžete zvolit Trpaslíka se sekyrou a štítem, který se však může vzdát štítu a čapnout do rukou nějakou tu obouruční ničivou zbraň. Sekundárně využívá pistole, takže se jeví jako velice univerzální postava. Zástupkyní něžného pohlaví je Čarodějka se svou holí, díky které může krysáky usmažit v plamenech, případně je taktéž dorazit mečem, který lze postupem hrou i značně modifikovat. Rozhodně tedy bude také platnou členkou týmu, kupříkladu i díky fireballům, které může vrhat. Posledním pánem na holení je Císařský voják, který v základu disponuje obouručním kladivem, kterým dokáže drtit kosti na počkání.

Jak se to tedy hraje?

Každá z map, která lze zvolit, má předem dané úkoly, které je nutno splnit pro spatření kýženého závěrečného nápisu "Victorious". Budete tak vyhazovat do vzduchu všemožné důmyslné mechanismy, odvážet sudy se střelným prachem, vybíjet krysí tábory a tak dále. Během plnění těchto úkolů se budete neustále utkávat s hordami krys všemožných typů. Ano, rozhodně nelze hře upřít snaha o širší variabilitu jednotlivých nepřátel. Základním krysákům stačí ubalit jednu dobře mířenou na hlavu a buch, už se kutálí po zemi. Oproti tomu na vás budou útočit také silnější monstra, se kterými to už taková legrace nebude. Obrněná krysa si zaslouží ran o poznání více a až si další protivník proti vám rozloží svůj kulomet, chvílemi bude atmosféra tak hutná, až se bude dát krájet. Případně vám také může pod nohy přistát jedovatá bomba, která vašemu zdraví také příliš nepřidá. Občas se zjeví také krysí obr, a v těchto momentech to již chce pořádnou nálož, aby jste se nestali jeho chutnou svačinkou. Do toho všeho si představte všudypřítomné nabíhající základní krysí jednotky a máte tak hrubou představu o celé hře. To samo o sobě nezní nijak neotřepaně, nicméně vězte, že je to skutečně obrovská zábava. Po každém úspěšně dokončeném levelu dostanete navíc k dispozici kostky, díky kterým si můžete "vyházet" lepší vybavení, takže RPG prvky jsou zde také k nalezením. Vylepšení poté lze aplikovat na své vybavení v hospodě u Červeného měsíce, která slouží jako vaše centrála, ze které se vydáváte na své toulky.

Poslední zůstává

V předchozím odstavci jsem se zmínil o herní náplni, týkající se základního režimu Adventure. Hra však nabízí ještě jeden způsob hraní, a to v režimu Last Stand. Tento je v podstatě klasickou hordou, ve které jste nuceni likvidovat postupně nabíhající vlny nepřátel. Po každém úspěšně dokončeném kole se vám otevřou některé z truhel, ve kterých můžete dočerpat zásoby, nabrat lektvary či bomby a vrhnout se do dalšího víru boje. S jednotlivými vlnami samozřejmě graduje obtížnost, takže vyšší levely dají zabrat skutečně každému. Do obou ze zmíněných režimů se lze dostat z již avizovaného hostince. Stačí jen zvolit herní mód, provést jednoduchá nastavení, zda chcete hrát sami, s kamarády či s náhodnými hráči a je to. Lze volit ze 3 obtížností, přičemž ta nejvyšší již vyžaduje solidní souhru všech zúčastněných.

Jak to zní a vypadá?

V tomto ohledu hra vypadá vskutku skvěle. V jednotlivých lokacích lze vysledovat spoustu detailů, které skvěle dokreslují ponurou atmosféru, které skvěle napomáhá i ozvučení. Hudba graduje ve správných okamžicích, řinčení zbraní je též solidně provedeno a jednotlivé výkřiky a skřeky vám budou neustále připomínat, že jste si pro vaši návštěvu rozhodně nevybrali příliš pohostinné místo. Jednotlivé postavy jsou také velmi dobře a detailně zpracovány, jejich animace působí vskutku uvěřitelně, zkrátka to nejsou žádní roboti. Bez debaty se tak jedná o jeden z těch lepších audiovizuálů, které jsou na videoherním trhu v současné době k vidění. Navíc se vše hýbe svižně bez nějakých extrémních záseků či propadů, což je také jistě pozitivní fakt. Jakmile se důkladně sžijete s ovládáním, které může alespoň ze začátku působit poměrně toporně, již vás nic nezastaví. Zpracování se tak také rozhodně nemá za co stydět a hře rozhodně ostudu nedělá.

Koop řežba, a to my můžeme

Shrnout by se dal titul Warhammer: The End Times - Vermintide v podstatě pár slovy. Hledáte kvalitní kousek, který si zahrajete ideálně s vašimi přáteli? Temná středověká atmosféra je vaším oblíbeným tématem? Skočte po novém konzolovém Warhammerem všemi deseti. Osobně se nemohu dočkat, kdy se konečně sejdeme ve čtyřech s přáteli a nakopeme těm hnusákům pěkně jejich ošklivá pozadí i s jejich ocásky. Dočkal jsem se po dlouhé době totiž konečně kooperativní hry, která si určitě zaslouží hráčskou pozornost. Menším škraloupkem byl fakt, že prozatím nebylo příliš aktivních hráčů, takže, ač na výbornou fungující matchmaking, neměl zkrátka koho připojit. Nicméně je fajn, že hru můžete rozehrát sólo a postupně jsou vám dohazováni vaši živí spolubojovníci, kteří se ihned plynule zapojí do akce. Jedná se zkrátka o velice povedený titul, který by neměl chybět ve sbírce žádného fandy žánru.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Fatshark Games

85%
Jeden z nejpovedenějších koop titulů na současných konzolích. Tahle hra vás prostě bude bavit a navíc to dokáže i v singlu!