7 Days to Die

7 Days to Die - recenze
7 Days to Die - recenze
09:15, 11.07.2016

Tak schválně, kdo z vás si pamatuje na to, že titul 7 Days to Die od vývojářů ze studia The Fun Pimps vyšel před necelými třemi lety na PC? Dobrovolně se přiznám, že jsem o této hře poprvé něco zaslechl v podstatě před pár měsíci, když jsem spatřil hezký trailer na verzi pro PlayStation 4. Pochopitelně se v něm nevyskytovaly záběry ze hry, ale krásné filmové animace. Obecně mě jeho ztvárnění relativně navnadilo na to, abych se o tuto hru začal zajímat a přál si ji minimálně vyzkoušet.

Proto jsem byl potěšen, když mi Dan (šéfredaktor) před pár dny zaklepal na dveře právě s onou verzí hry na recenzi. A tak bez dlouhého protahování se pojďme podívat, jestli mé očekávání způsobené hezky připraveným trailerem bylo opodstatněné, nebo jsem jen podlehl malé, ale účinné marketingové kampani. Je pravda, že za ty roky jsem se už naučil, že na trailery není radno dát a je potřeba si počkat až na finální produkt, který dostaneme k dispozici. Proto jsem k tomu přistupoval s chladnou hlavou.

Klik pro zvětšení (7 Days to Die - recenze)

Dokonale vybraný žánrový mix nebo nevybalancovaný chaos?

No, po několika odehraných hodinách se spíše přikláním k druhé odpovědi. Přitom myšlenka je dobrá, protože 7 Days to Die v sobě kombinuje několik osvědčených žánrů. Když se to ale neudělá "šetrně", nemusí to dopadnout dobře.

V první řadě je hra bojem o přežití ve stylu, řekněme, Don't Starve. K tomu můžete přihodit craftování a lá Minecraft, zombie záležitost ve stylu The Walking Dead a v neposlední řadě explorativní titul z pohledu první osoby známý z novodobých Falloutů. A poslední ingrediencí je budování své vlastní obranné pevnosti. Vznikne tak solidní koktejl, po jehož ochutnání mi chuť trochu zhořkla - pro jeho nedotaženost do konce.

Vše možná pramení z toho, že jsem nevěděl, co se ode mě očekává – jak příběhově, tak z pohledu pochopení herních mechanik. Žádné zasvěcení nebo pomocný tutoriál během kampaně zde totiž zkrátka nebyly. A vzhledem k velkému množství možností, které vám hra nabízí, jste hozeni do vody a musíte se naučit sami plavat. Po několika hodinách si uvědomíte, že se „topíte“ a váš boj o přežití chcete vzdát, protože vám chybí jakákoliv motivace, proč byste měli pokračovat dál. Tedy krom motivu peněz už investovaných do hry.

Úkol zní jasně: přežít sedm dní

Ano, přesně tohle by napovídal i samotný název hry - 7 Days to Die. Ocitnout se na pustém, ale nikterak rozlehlém místě, postupně si osvojit zbraně a vybavení pro přežití, vybudovat nedobytnou pevnost a přežít závěrečný nájezd hordy zombíků, kteří otestují moji připravenost. Zato vše by se mohly získávat body a porovnávat se v žebříčcích apod. Těch možností je spousta.

Vývojáři si vybrali jinou cestu. Opakuji to zas a znova. Jediný úkol je přežít. Každých sedm dní se na vás sice vyhrne horda nenasycených zombií, ale po jejich poražení se jede dál. A dalších sedm dní řešíte hledání materiálů pro craftování, vylepšujete svůj nalezený příbytek, prozkoumáváte okolí, a to se točí neustále dokola, dokud nezemřete.

Smrt je řešena několika možnostmi – v zásadě záleží na nastavení na počátku hry. Takže můžete klidně přijít o některé nebo většinu nalezených věcí, probudit se na posteli svého obydlí, a směle pokračovat dále v tom samém.

Obří svět se špetkou štěstí k přežití

To, za co mohu autory trochu pochválit, je velikost herní plochy, která je během každé hry úplně jiná, protože je procedurálně náhodně generovaná při každém spuštění. Tady bych s chválou ale skončil. Velikost herní plochy sebou nese i zodpovědnost za náplň, lépe řečeno herní obsah, který nám vývojáři poskytnou.

A v tomhle je vše žalostné. Ve své podstatě za pár (herních) dní pochopíte, že narazíte pouze na několik zón, jež se neustále opakují - tedy krom zelených luk, zasněžených krajin nebo rozpadlých částí měst nepotkáte vůbec nic jiného. Nejhorší je, že vše vypadá naprosto stejně, a je lehké se ve světě ztratit - nebo spíše se začít velmi brzy nudit.

Co by nám mohlo pomoci (tedy aspoň v orientaci) je mapa. Ta zde je, a dá se s ní i pracovat a spolehnout se na ni. S mapou a obecně herním rozhraním souvisí totálně odfláknutý přechod interface z PC na konzole. Řekl bych, že nad tím autoři snad ani chvíli nepřemýšleli. Hlavně, aby to fungovalo, ale nějaká intuitivnost zde totálně chybí.

Pojďme zpět k velikosti procedurálně vygenerovaného světa. Ta vám může přihodit i nejeden problém. A tady nekritizuji, jen to konstatuji. Vše záleží de facto i na štěstí, kde se ocitnete vy a nějaké ty pořádné zásoby. Můžete na ně narazit hned nebo po dnech cesty. S tím souvisí třeba i fakt, že ve hře se střídá denní a noční cyklus. Já se v noci nijak neposunul, protože v mém vygenerovaném světě byla louč snad k nesehnání, a bez ní mě neproniknutelná tma trochu limitovala v nočním průzkumu.

A co grafické provedení?

Směle můžeme pokračovat ve věcech, které se úplně nepovedly. Tak co tu máme dále v pořadí.. Co třeba grafická stránka věci? No, teda pane jo. Vážně o tom chcete alespoň slyšet? Protože vidět to asi fakt nebudete chtít…

To je snad asi tou nejhorší věcí, co v 7 Days to Die je. Přesněji řečeno, hra vypadá jako za dob her pro PlayStation 2. Ano, nikoliv PlayStation 3 ale rovnou DVA. Jo, tehdá by to byl rozumný grafický průměr, z kterého bychom nebyli paf, ale neměli bychom žádný důvod jej nějak hanit. Ale je rok 2016 a technologie tvůrcům umožňuje dělat zázraky, menším studiím alespoň průměrně koukatelné věci. Co dokresluje, nebojím se říct, ohavné ztvárnění jsou příšerné poklesy zobrazovací frekvence a spousta bugů, které celý tento zmar podtrhávají.

Tak pojďme sumírovat

Jak je patrné, 7 Days to Die je dalším příkladem, že povedený trailer nedělá příjemně hratelnou hru. Hrál jsem spoustu her, které se mi svým grafickým ztvárněním nelíbily, ale měly příběh. Hrál jsem spousty her, kterým chyběl příběh, ale měly dokonalou hratelnost. Hrál jsem spousty her, kterým chybělo to či ono, ale byly zábavné. Bohužel u 7 Days to Die to nezachraňuje ani zábavnost. A to nemluvím o možnosti kooperace on-line, kdy je téměř nemožné si hru zahrát s více hráči kvůli problémům se servery.

Ale pojďme to zakončit trochu optimisticky. Pokud překousnete vše výše zmíněné, dostanete do rukou nekompromisní titul, který vás donutí přežít a umožní rozvinout vaší craftovací fantazii na maximum. Takže, pokud máte rádi tento žánr, mohli byste po tomto titulu sáhnout. Ale dát za krabicovou verzi okolo 1300 korun mi přijde fakt hodně.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti The Telltale Publishing

(@_@;)
30%