Grand Kingdom

Grand Kingdom - recenze
Grand Kingdom - recenze
06:20, 30.06.2016

Koncom minulého roka sa japonský trh dočkal nového dôkazu v otázke, či môže žáner 2D v segmente JRPG zažiť ešte dnes nejaký ten originálny kúsok, ktorý by nemusel bezprostredne ťažiť zo slávy dielov minulých. Samotný dôkaz bol pozitívneho charakteru, keďže práve aktuálny projekt Grand Kingdom reprezentuje novú IP bez nejakej tradície, ktorá by ho vopred predurčovala k prehnanému porovnávaniu a možno neoprávnenej kritike. Dnes, trištvrte roka od vydania na domácej pôde, sa spoločnosť NIS America odhodlala s touto zaujímavou značkou vycestovať aj za hranice a opäť exkluzívne pre systém PS4 a PSVita. Prvá menovaná verzia nakoniec skončila v mojich rukách a ak patríte medzi pátračov po zlatých klenotoch dávno skončenej éry hier rokov deväťdesiatych, nasledujúci text by vám mohol jednak pripomenúť zabudnuté detstvo, ale čo je dôležitejšie, presvedčiť vás definitívne v otázke, ktorú som nastolil svojou úvodnou vetou.

Vojna je jediná vec, ktorej majú obyvatelia kontinentu Resonail nadbytok.

Klik pro zvětšení (Grand Kingdom - recenze)

Od prvej hodinky s Grand Kingdom som možno čakal viac bojovania a menej textu, avšak je logické, že tam, kde iné hry môžu budovať nejakú atmosféru pomocou prepracovaných videoukážok s efektnou muzikou, sa striktne pojatá 2D hra, kde je dej prezentovaný jednoduchými efektami pod textovou bublinou, bude snažiť najprv dostať do duše svojho pozorovateľa hutnou výpravnou časťou. Mapa kontinentu Resonail vás privíta piatimi frakciami, ktoré medzi sebou bojujú o nadvládu a neštítia sa použiť rôzne fígle hodné románov podobných Game of Thrones. Každá z frakcií má svoje vlastné vojská, nájomných žoldnierov, prekvitajúci obchod a v neposlednej rade špeciálnych remeselníkov zameraných na materiály potrebné pre vedenie vojny. Ona vojna je slovo, ktoré pri hraní tejto hry budete počúvať a čítať asi najviac. Vašou ústrednou úlohou je zhostiť sa veliteľa nájomných vojakov, ktorých rady postupne rozširujete a za získané financie v rámci plnenia misií aj následne zveľaďujete. Grand Kingdom by sa konceptom dal síce kategorizovať ako ťahová 2D RPG, avšak jeho ponuka a možnosti tento strohý opis presahujú o niekoľko tried ďalej. Čo všetko je teda v nej obsiahnuté?

Vývojári sa nechali inšpirovať súčasným trendom mobilných hier.

Základným kameňom a argumentom prečo sa pustiť do tohto neortodoxného dobrodružstva je určite boj ako taký. Ten je založený na troch 2D linkách, presnejšie koľajniciach, na ktoré hra automaticky umiestni vašu a súperovu jednotku s ohľadom na vami nastavenú stratégiu rozmiestnenia bojovníkov. Každý krok vykonaný na bojisku sa ráta do akejsi aktívnej čiary pohybu a treba ho vopred zvážiť a takticky naplánovať tak, aby ste získali prevahu a vysporiadali sa s protivníkom čo najrýchlejšie. Postavy a hrdinovia sa od seba odlišujú zameraním na povolania, kde sa od seba logicky odlišujú prostriedkami a schopnosťami. A práve tu nastupuje dôvtip veliteľa, teda vás, v rámci poskladania ideálnej družiny, ktorej nechýba podpora zdravotníka či čarodeja zo zadných radov. Samotná akcia sa potom sústredí na jednoduché stláčanie dvoch-troch tlačidiel, na ktoré si veliteľ jednoducho naprogramuje špecifické útoky, pre každú postavu zvlášť. Môj opis sa vám môže zdať braný trocha zoširoka a tak vás radšej odkážem na prezentáciu samotných súbojov vo videu nižšie.

Aj keď realizácia bojov môže vyzerať dosť banálne a stroho, nie je jednoduché odhadnúť ako sa zachová váš protivník a čo presne spraví.

Najímanie žoldnierov, vyzbrojovanie, prideľovanie skúsenostných bodov, to sú všetko herné prvky typické pre žáner Japonských ale aj klasických RPG, avšak ani zďaleka to v prípade tejto hry neuzatvára jej širokú paletu možností. Príbehová kniha rozdelená do dvanástich kapitol je len zahrievacím kolom pre skutočné ponorenie sa do čistokrvného návyku so značkou Grand Kingdom, ktorý pramení z bojov a predchádza pedantnej príprave na ne. Ako vodca a osobnosť totižto nebudete svoj um preukazovať len v prašných prostrediach bojiska. Koncept hry vás zatiahne aj do rýdzej politiky a tak sa z akčnej RPG razom stane klasická mobilná hra počítajúc s časovou osou a chuťou ju zapnúť aj nasledujúci deň. Hráč v koži veliteľa môže uzatvárať pakty s päticou frakcií a zároveň pomôcť protistrane nejakým vojenským trikom či nečakaným úskokom. Online funkcia hry je prepojená s každodennými odmenami v rámci aktivity. Môžete stavať katapulty a delá z materiálov nazbieraných počas singl režimu a následne pomocou nich naplánovať a aj spustiť inváziu z jednej časti mapy do druhej. Toto všetko sa realizuje na už spomínanom časovom základe, ktorý poznáte z vaše obľúbenej farmy alebo inej mobilnej kratochvíle. Ako vidíte a čítate, tak Grand Kingdom disponuje neprebernými možnosťami ako sa zabaviť mimo už tak podarených bojov a ako vás donútiť ju zapnúť aj na ďalší deň.

Ponuka nových žoldnierov na trhu sa neustále mení a je na vás, či si vytvoríte viac družín alebo ostanete len u osvedčenej istoty.

Hlavná dejová linka neoplýva v rámci pestrosti a náplne nejakou veľkou komplexnosťou. Z väčšej časti bude v nich od vás vyžadovaný postup z bodu A do bodu B (po ceste sa čo najefektívnejšie vysporiadať s nepriateľmi a nevstúpiť do pasce) a to všetko vo vopred stanovenom počte ťahov v rámci bojového poľa. Paradoxne oveľa zaujímavejšie a originálnejšie sú náplne postranných misií. V nich sa ako veliteľ po boku svojej družiny zúčastníte ochrany konvoju, budete doručovať zdravotnícke zásoby do predných línií, okrádať bohatých či pomáhať chudobným. Toto všetko je navyše rozširované formou DLC expanzií, ktoré NIS plánuje vydávať v pravidelných intervaloch. V úvode som spomínal slovo vojna, ktoré je v hre skutočným stavebným materiálom v každom smere. Koncept vám umožňuje si vytvoriť viac skupín bojovníkov naraz a do bojov posielať vždy len to zoskupenie, ktoré aktuálne chcete zlepšiť a vytrénovať bez toho, aby ste sa ich súbojov aktívne zúčastnili (opäť sme u tej časovej a automatickej osy konceptu).

Prostredia, v ktorých sa nielen bojuje ale aj konverzuje, sú vždy pestré a čarovne znázornené.

Dostávame sa na záver našej recenzie a v nej už tradične nesmiem zabudnúť na technickú stránku a art všeobecne. Z obrázkov a priložených videí si spravíte jasný obraz o tom, ako je na tom umelecký art hry. Keďže ten svojou nenáročnosťou nezaťažuje prehnane konzolu, nedochádza teda k žiadnym technickým nedostatkom a ostáva už len otázka, či vám osobne podobný art neprekáža. Niekto od hier tohto typu vyžaduje epické videá a orchestrálnu muziku, čoho sa u Grand Kingdom nedočkáte ani náhodou. Hra vám to však vynahradí hrateľnostou a širokou škálou možností ako si ju užívať a doceniť tak jej nesporné kvality. Konečné číslo by som rád posunul ešte vyššie, avšak slabý soundtrack a krátka hlavná dejová linka tento môj zámer čiastočne blokujú. Aj napriek tomu je však dúfam z textu vyššie jasné badať, že pre vyznávačov ťahových akčných RPG je tento titul povinnosť!

...hudba je v tomto prípade veľkým mínusom...

Ako pomyselnú bodku za článkom by som chcel nechať doznieť úvodnú mnou vyslovenú myšlienku. 2D žáner v poslednej dobe zažíva skutočne akúsi zlatú obrodu a o to viac by sme si to mali ceniť v konfrontácii s tak nákladnými miliónovými AAA projektami, ktoré vo výsledku často zlyhajú a narazia na stenu prehnanej modernizácie tam, kde to nie je vyžadované. Grand Kingdom je projekt, ktorý by sa nadnesene dal označiť ako hra za pár korún a aj napriek tomu dokáže zaujať a ohúriť radou nápadov, ktoré si nesú so sebou punc starej a novej školy. Podporujme hry tohto typu, inak nám tu ostanú len naleštené vraky bez duše a palivo pre rastúcu generáciu hráčov bez znalosti videohernej histórie.

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti NIS America, Inc.

Recenzovaná verzia: PS4
90%