Yo-Kai Watch

Yo-Kai Watch - recenze
Yo-Kai Watch - recenze
15:00, 20.04.2016

Svet plný pragmatických názorov a vedecky doložených faktov sa už odnepamäti rád opúšťal v spirituálnej sfére možných príčin zdanlivo nevysvetliteľných udalostí. Nech už patríte medzi tú alebo onú sortu ľudí, v každom z nás je chuť veriť na bytosti z inej sféry, než ktorú denno denne zažívame v tradičnom pojatí slova "život". Duchovia, mimozemšťania, viera v niečo nadpozemské, viera že dokážete vyplniť daňové priznanie bez fľašky tvrdého alkoholu a tak ďalej a tak podobne. Špecifický prístup voči tomu nášmu európskemu hľadaniu nadpozemského majú v tomto ponímaní rovnako aj Japonci. Japonsko je plné fantastických príbehov, ktoré sa spájajú s ich kultúrou a folklórom a rozhodne by sme medzi tie známejšie a aktuálne mohli zaradiť takzvaných Yo-Kai. Pod nimi si pokojne predstavte niečo ako duchov, ktorých nemôžete za určitých okolností vidieť, ale ktorí sú schopní mať kontrolu nad vašim konaním. Tieto čarovné bytosti, ktoré by sme z pohľadu nášho zázemia mohli zaradiť do kategórie medzi vodníkov, víly a slušných politikov, sa stali ústrednou témou pre Mangu a animované seriály, čo logicky muselo vyústiť aj do videoherného spracovania. Toho sa ujala známa a kvalitou sprevádzaná firma Level-5, ktorá exkluzívne pre Nintendo 3DS prináša, tri roky od vydania na domácej pôde, lokalizovanú hru Yo-Kai Watch pre európsky trh. Stojí za to podľahnúť tejto mánii na plné obrátky? Alebo môžete pokojne ďalej ostať u svojho milovaného Pokémona?

Hodinky, s ktorými môžete loviť spirituálne bytosti, kúpite len v Japonsku...

Klik pro zvětšení (Yo-Kai Watch - recenze)

Ono takto suverénne prirovnať Yo-Kai Watch ku konkurenčnému lovu chrobákov (Pokémon) možno na niekoho bude pôsobiť prvoplánovo, avšak má to svoje opodstatnenie, ktoré vám rád objasním. Príbeh našej hry sa totižto začína celkom ako už spomínaný protiklad. Ocitáte sa v úlohe mladého a sympatického chlapca menom Nate (v originálnom znení dostal meno Keita), ktorého spolužiaci tak trocha odsúvajú na bok v súvislosti s jeho malou snahou loviť sieťkou hmyz a uchovávať ho pre ukojenie zberateľskej vášne. Náš Nate sa tak jedného večera rozhodne definitívne postaviť svojmu okoliu a vyráža do zakázaného lesa v snahe ukoristiť tie najlepšie kúsky a pochváliť sa s nimi na druhý deň v škole. Pri pátraní objavuje záhadný automat s kapsulami. Jednu nervózne otvorí a vypustí tak svojho nového priateľa menom Whisper. Ten je zástupcom práve bytostí Yo-Kai a ochotne mu vysvetlí všetko to, čo sa deje v normálnom svete a o čom náš Nate nemal šancu ani len tušiť. Venuje mu hodinky schopné uchovať ulovené bytosti a navrhne mu úžasné dobrodružstvo, ktoré prevyšuje nejaké zbieranie múch a kobyliek pri plazení sa bahnom. Práve tu začína zaujímavý a originálne spracovaný koncept akčnej adventúrky, ktorej najväčšie lákadlo spočíva v pozbieraní všetkých Yo-Kai (je ich tu cez 200 kusov!) na obrovskej rozlohe šarmantného a rodného mestečka nášho mladého chlapca.

Hlavný príbeh vás zabaví na viac ako dvadsať hodín!

Veľké mesto rozdelené na niekoľko častí si hráč postupne odkrýva v závislosti na plnení hlavných bodov príbehu. Ten sa samozrejme točí okolo samotných "duchov", ale je rovnako podopieraný rôznymi ľudskými osudmi, ktoré ani len netušia, že ich konanie je práve ovládané niečím nadpozemským. Nate teda aj pomocou svojich hodiniek (tie sa počas hrania budú dať vylepšovať, aby ste boli schopní odhaliť a uloviť aj tých najsilnejších Yo-kai) skenuje okolie a hľadá nové kúsky do svojej zbierky. V tomto smere je interakcia vrámci Nintendo 3DS na vysokej úrovni, keďže hráč má možnosť nazerať do odpadkových košov, pod autá, na elektrické stĺpy, do krabíc, pod vodu, na stromy a tak ďalej. Toho, kam strčiť svoj nos, je v tejto hre neuveriteľné množstvo a to platí aj pre zbieraný materiál. Každý Yo-kai má svoj špecifický level, ktorý sa počas boja zvyšuje a za určitých okolností tak môže dosiahnuť akúsi evolúciu (zase ten Pokémon...). Čím skúsenejší je, o to väčšou silou a energiou disponuje. Získavanie nových kamarátov je pritom úplne jednoduché. Akonáhle ho objavíte a porazíte v akomsi napoly ťahovom súboji práve na štýl vreckových monštier, môže vám samotná príšerka ponúknuť priateľstvo a ak ho prijmete, je váš už navždy. Pomenujete si ho podľa seba a dokonca je možné ho zdieľať cez funkciu StreetPass, čo je u Nintenda 3DS stále využívaná vec.

Úspešné súboje sú zmesou taktiky a správne zvolených skupín

A aké vlastne sú? Akčný segment je tu zastúpený vždy štýlom 3 vs 3 alebo 3 vs 1. Hráč má k dispozícii 6 základných bojovníkov, ktorých si môže ľubovoľne točiť priamo počas akcie bez toho, aby sa hra nejako komplikovala. Ono točenie je vlastne veľkým taktickým medzníkom medzi hráčmi, ktorí chcú hrať Yo-Kai Watch suverénnym štýlom, alebo tých, ktorí len skúšajú prežiť. Preto tak ako u klasických ťahových RPG hier, kde potrebujete mať v skupine niekoho, kto dáva energiu tomu zranenému, tak aj tu musíte správne zložiť svoju kompániu, aby bola schopná zdolať aj najväčších súperov v hre, ktorí vás tu rozhodne čakajú. Boj sa pauzuje automaticky vždy pri otáčaní svojich hrdinov alebo pri rozdeľovaní item predmetov. Každý Yo-Kai je schopný využiť špeciálny útok, ktorému predchádza zručnosť samotného hráča. Keďže hru je plne možné ovládať len cez dotykové pero, aj tu nastupujú menšie minihry, pri ktorých stereotypne a dookola triafate do terča alebo točíte s kolesom v čo najväčšej rýchlosti. Z počiatku sa toto spestrenie síce javí ako zábavné, ale po pár hodinách vás začne skôr otravovať a nudiť. Toto sa však našťastie nedá povedať o bojoch ako takých a to hlavne vďaka pestrosti vašich súperov, a teda potencionálnych kamarátov. Ich štýl je osobitý a po grafickej stránke viac ako atraktívny, čo sa dá jasne vyčítať aj z obrázkov v recenzii.

Najväčším nepriateľom hry môže byť práve stereotyp

Hudobná stránka ako aj útržky z anime seriálu, ktoré hráč dostáva ako odmenu za plnenie postranných misií, je príjemným spestrením lovenia a štylizuje Yo-Kai Watch do pozitívnej formy. Originálne bytosti a ich počet sú zase hnacím motorom faktu, že ak sa vám hra zapáči, jednoducho jej podľahnete a budete chcieť poznať všetko to, čo ponúka a nie je toho vôbec málo. Na druhú stranu však absencia multiplayer schémy môže u podobnej hry trocha zavážiť v jej neprospech, keďže sa tu úplne núkajú akési súboje v online 6 vs 6, ktoré by hru zase povýšili na inú úroveň. Aj cez tento fakt som s ňou strávil krásnu a dlhú dobu a už teraz sa teším na prípadné lokalizovanie dvojky, ktorá by mohla v priebehu budúceho roka doraziť aj k našim brehom. Šťastný lov všetkým majiteľom handheldu Nintendo 3DS, kúpou tejto hry nič nepokazíte.

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti ConQuest entertainment a.s.

Recenzovaná verzia: Nintendo 3DS
85%