SteamWorld Heist

SteamWorld Heist - recenze
SteamWorld Heist - recenze
07:00, 14.12.2015

Spoločnosť Image & Form našla príjemné a teplé miestečko vo svete indie hier a to do takej miery, že, na rozdiel od stoviek ich konkurentov, si dokáže svoj produkt pretlačiť až na exkluzívne systémy v akomsi limitovanom obchodnom modeli. Ich prvá malá-veľká hra menom SteamWorld Dig z roku 2013 štartovala cez konzolu Nintendo 3DS, aby sa nakoniec dokázala prekopať až na všetky dostupné hracie systémy súčasnosti. Klasická akčná adventúrka s jednoduchým konceptom ťaženia surovín vo svete robotov jednoducho brnkla na tú správnu strunu v hlave hráčov a úspech bol na svete. O to väčší záujem sa po jeho opadnutí upieral na možné pokračovanie, ktoré sa aktuálne dnes dostáva na trh a ako inak než pre systémy 3DS. Nintendo má v tomto bode troj mesačnú časovú exkluzivitu a tak, ak nevlastníte spomínaný handheld od veľkého "N", môžete si čakanie na tú svoju vyvolenú verziu skrátiť čítaním našej obsiahlej recenzie. Nech sa páči.

Vyznavači ťahových stratégií by mali spozornieť...

Klik pro zvětšení (SteamWorld Heist - recenze)

Zmena konceptu nie je nič jednoduché, ale ak sa samotný žáner netýka nejakej ostro sledovanej a miliónmi dolárov podporenej produkcie, nastupuje o to väčšmi otvorená myseľ kreatívnych vývojárov a výsledkom je ohúrený konzument. Nie že by som projekt SteamWorld Dig považoval z koncepčného pohľadu za zlý alebo nudný, to určite nie, ale samotný potenciál zaniknutého sveta, kde jedinými obyvateľmi planét ostali mechanické bytosti, sa môže využiť aj lepšie než len na stereotypné kopanie v zemi. Pochopila to aj spoločnosť Image & Form a premenila starú fádnosť na overené a stále menšinové cestičky. TBS, alebo inak povedané Turn-based strategy, nám teda svet SteamWorld otočil o tristoosemdesiat stupňov a razom so sebou privial sviežosť a neuveriteľnú túžbu preskúmať každý kút vesmíru a získať v ňom všetky predmety. Znova teda Roboti a ich túžba získavať vzácne suroviny. A aká najväčšia vzácnosť, ktorá odjakživa symbolizovala život, by sa mohla stať hnacím motorom pre hru tohto typu? No predsa prach obyčajná voda. Pre ňu budete počas desiatich hodín nasadzovať svoj vlastný život a existenciu svojich kolegov. Ako vesmírny kovboj vyrážate na svojej hrdzavej lodi do nekonečného priestoru na lov pirátskych jednotiek a aj keď ste na začiatku len osamotený lovec odmien, po pár hodinách sa okolo vás môžu vyvinúť skutočné kamarátstva s postupne rastúcou posádkou.

Každý jeden člen vašej jednotky disponuje nielen odlišnými schopnosťami, ale aj špecifickým výzorom.

Práve pestrosť príbehov, ktoré sa v pár vetách prezentujú u každého hrateľného charakteru v hre, je opradená pôvabným humorom, ktorý ste už určite mohli zažiť v seriáli ako napríklad Futurama. Ich štvorica špeciálnych slotov je plne vo vašej réžii a práve tam môžete pripínať rôzne druhy zbraní a výzbroje, ktorú buď zakúpite u vesmírnych priekupníkov alebo ich získate počas tvrdých prestreliek kdesi medzi barelmi od oleja. SteamWorld Heist je však stále čistokrvná 2D hra a ako taká sa pre žáner TBS musí riadiť striktnými ale férovými zákonmi (ak chce dostať to správne hodnotenie nielen od nás). Na rovinu vás ubezpečujem, že nech už si zvolíte akýkoľvek z piatich stupňov náročnosti, ani raz nebudete mať pocit, že vás niekto oklamal. So svojou jednotkou sa klasickými ťahmi presúvate pomedzi prekážky a to vždy s jedným z niekoľkých cieľov: znič, obsaď alebo získaj. Každý predmet v hre je možné zničiť, a preto nemôžete kus betónu považovať za bezpečný úkryt, aspoň nie dlhodobo. Systém krytia je tu potom správne prispôsobený odlišnou stavbou robotov, čo je zase cestička späť na stratégiu v tom, akého hrdinu si do danej misie zvolíte. Niektoré je možné absolvovať až v plnom počte, a teda vo štvorici (zvlášť ide o boje s veľkými bossmi, ktoré pripomínajú kráčajúci bojler), a do iných budete musieť ísť osamotený a sám. Autori tak nechali na vás, ako pedantne chcete skúmať jednotlivé misie a či vám záleží na každom skrytom poklade, ktorý je možný ukoristiť počas jej plnenia.

Kráčajúci bojler s túžbou vás rozomlieť na šrot...

Každá z častí vesmíru je podklad na určitý druh civilizácie, ktorá ho obýva. Nájdete tu ekonomicky vyspelé základne, na ktorých si môžete nakúpiť to najlepšie s vysokohorskou prirážkou (voda je tá najvzácnejšia surovina), ako akési kolónie v rozpade, kde si za pár galónov čírej tekutiny môžete odniesť zaujímavé ba až umelecké diela. Každý z hrdinov má totiž špeciálny slot na zmenu pokrývky hlavy. Zbierať čiapky a klobúky možno znie až moc infantilne ale ja osobne som v tom našiel veľkú záľubu. Ak sa vám počas boja zapáči niečo čo má na hlave váš protivník, môžete sa mu snažiť výstrelom zložiť jeho pýchu dole a následne si ju začleniť do zbierky. Jednotlivé klobúky síce nemajú dopad na RPG strom ale sú tým trefným spestrením v prestrelkách, ktoré môže zaujať. Kto bude pristupovať k hre poctivo, môže si postupne odomknúť nové časti mapy kam sa vydať na misie a tým predĺžiť celkovú dobu hrania. Nezabúdajme, že tu je reč o indie hre s minimálnym rozpočtom, a preto sa aj hracia doba nemôže vyšplhať do prehnaných výšok. Ale aj cez túto prekážku sa u hry SteamWorld Heist dokážete zdržať pokojne celých desať hodín. Keďže 3DS verzia je navyše obdarená 3D efektom, samotný art, kde slovo Steampunk sedí ako zadok na nočníku, je rozhodne zaujímavý aj z tohto uhľa pohľadu. Hlavne pri prechode automaticky generovaným prostredím lodí a základní, kde nikdy neviete, čo na vás vyskočí za temným kútom. Ovládanie ako aj mapa je pre konzolu od Nintenda samozrejme prispôsobená dotykovej obrazovke, čo jednak šetrí čas a pridáva body ku kvalitnému ovládaniu. Opäť som mal z toho viac ako príjemný pocit.

Bola tu reč o piatich úrovniach náročnosti. Každá z nich je dostupná pred začatím misií, čo je z dobrého dôvodu napojené na RPG elementy. Ak chcete za úspech v jednej misii získať čo najviac EXP bodov, musíte ísť do najvyššieho stupňa obtiažnosti. S ním sú ale spojené aj riziká (ak nerátam väčšiu výdrž súperov a ich inteligenciu), ktoré po prehre uberajú väčšie množstvo vody a zároveň, odoberajú nahromadené skúsenosti pre jednotlivých robotov. Risk je tu teda síce veľké lákadlo, ale len pre skúsených hráčov. Niekto by mohol označiť strom vývoja hrdinov za lineárny a predvídateľný, ale mne osobne práve vyhovoval fakt, že som vedel, čo nové získam, ak si do boja zoberiem konkrétny typ robota, ktorý je už tesne pred dosiahnutím novej úrovne. SteamWorld Heist sa krásne hrá, disponuje slušnou zvukovou kulisou a jemným humorom. Za pár euro sa v ňom pre vás skĺbi prepracovaná ťahová stratégia s peknou kreslenou grafikou a návykom získaným už počas krátkeho testovania. Nenašiel som ani jednu jedinú chybičku, a preto nemám dôvod znižovať našu stupnicu hodnotenia.

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti ConQuest entertainment a.s.

Recenzovaná verzia: Nintendo 3DS
☆ TOP ☆