Submerged

Submerged - recenze
Submerged - recenze
15:03, 14.08.2015

Prázdniny jsou za polovičkou, videoherní výstava Gamescom nám pomalu skončila, a tak nám zbývá jen několik málo dnů, abychom si mohli užít trochu toho tepla. Školáci mohou své poslední dny před startem školy využít k návštěvě babičky a dědečka, které neviděli od Vánoc, pracující mohou využít nějaký ten last-minute, aby navštívili nějaký ten „cizokraj“. Pařani mohou třeba zkusit dohrát potřetí Zaklínače 3: Divoký hon nebo vyzkoušet novou akčně-explorativní adventuru Submerged od vývojářů ze studia Uppercut Games.

Toto herní studio bylo založeno v roce 2011 třemi zkušenými vývojářskými veterány, kteří stáli u zrodu takových velkých her jako je Bioshock 1 a 2 nebo XCOM. Důvodem, proč se pravděpodobně seskupili v novém a opravdu malém studiu, byl asi fakt, že už chtěli pracovat na menších projektech, mít je plně pod kontrolou a nebýt jen jednou ze součástí obrovského kolosu. Na svém kontě mají už tři mobilní tituly, z nichž můžeme zmínit relativně úspěšnou a hezky vypadající sérii akčního sci-fi Epoch 1 a 2. Nyní si vzali už trošku větší sousto a rozhodli se udělat hru pro více platforem – PC, PlayStation 4 a Xbox One, která využívá ke svému chodu Unreal engine 4. Tak se pojďme podívat, jak Uppercut Games využili potenciál tohoto enginu a hlavně, jak se Submerged hraje a co nám nabízí.

Klik pro zvětšení (Submerged - recenze)

Klik pro zvětšení (Submerged - recenze)

Nelehké připlutí

Jak jsem zmiňoval, Submerger je akční ale spíše „prozkoumávací“ adventura z pohledu třetí osoby. Ústředními postavami jsou sourozenci Miku a Taku. Hned na začátku se ocitnou oba dva v motorovém člunu a plují k zatopenému chátrajícímu městu. Aby vše nebylo tak jednoduché, malý chlapec Taku je velmi vážně zraněn, takže jej jeho starší sestra Miku musí odnést v náručí do přístřeší a začít hledat léky, jídlo a mnoho dalšího, aby zachránila nejen sebe ale i mladšího brášku. A zde začíná boj o přežití.

Doposud to vypadá na velmi poutavý a emocemi nabitý příběh. Zcela logicky jsem se ptal: Co se sakra stalo, že jste se tu ocitli? Proč je Taku zraněn? Proč je toto město zaplaveno? Kde to jsem? Proč mi nikdo nic nesdělí?

Klik pro zvětšení (Submerged - recenze)

Ale rychle - a to opravdu velmi rychle - jsem se tohoto pocitu vtažením do hry zbavil, když jsem pochopil, že zde nepadne snad ani jedna souvislá věta a vše si musím odvodit z ikonických kartiček, které vypadají jako z pradávných jeskynních nákresů lovců mamutů. A to je pravda. Přesně takto vám je vyprávěn příběh toho, co se stalo sourozencům, a co se událo v tomto městě.

Je to celkem škoda, protože námět a zasazení má velký potenciál, ale autoři je vůbec nevyužili. Minimálně kdyby tvůrci přidali nějaké ty cat scény vysvětlující veškeré pozadí toho, proč se zde sourozenci ocitli, jsem si jist, že by mé brzké vystřízlivění nemuselo nastat nebo nenastalo tak brzo.

Klik pro zvětšení (Submerged - recenze)

Klik pro zvětšení (Submerged - recenze)

Rozkoukávání se po okolí

Submerged se odehrává v otevřeném světě zatopeného města, takže Miku k jeho průzkumu využívá motorový člun. Když to řeknu úplně zjednodušeně: cílem hry je najít deset budov, na které je potřeba vylézt a sebrat bednu se zásobami. Samozřejmě můžete sbírat i další vedlejší věci k prozrazení toho, co se stalo ve městě, takže minimalistický sběratelský prvek ve hře nechybí - ohodnocený nějakou tou trofejí. A to je, co se týče herního obsahu, vše.

Mé brzké vystřízlivění z příběhu jde pravděpodobně ruku v ruce se samotnou hratelností hry. Po nasednutí do lodi, která se se svým „jízdním modelem“ vůbec jako loď nechová (i když jí můžete postupně upgradovat nalezením různých součástí, tak se nic výrazného nemění). Po připlutí k první budově se náplň celého vašeho snažení změní v nalezení cesty vzhůru po různých římsách, okapech, rourách, atd.. Po zdárném nalezení cesty vzhůru a otevření vytoužené bedny se zásobami už nemusíte naštěstí absolvovat cestu zpět, ale jste automaticky vrácení k vašemu dočasnému příbytku, kam jste uložili bratříčka.

Klik pro zvětšení (Submerged - recenze)

No a hned na to můžete vyrazit hledat další budovu, kde se nachází další bedna se zásobami. K nalezení takovýchto budov vám pomůže dalekohled, díky němuž se vám po zahlédnutí správné bedny vše označí na mapě, a pak už nezbývá nic jiného než připlout k budově a šplhat. Také musím zmínit, že díky faktu, že ve hře nemůžete umřít, nemůžete z žádné římsy spadnout, čímž se hra stává o to jednodušší. Neříkám, že bych byl zastáncem her, kde se umírá na každém kroku, pokud to nemá nějaké opodstatnění, ale zase takto jednoduchý průchod hrou bych opravdu nečekal.

Co vám vaše putování zatopeným městem aspoň trochu zpříjemňuje, je střídání dne a noci a dynamické počasí. Není to úplně nejlepším způsobem ztvárněno, ale na poměry dané hry bych řekl, že to patří k tomu lepšímu, co může tento titul nabídnout.

Klik pro zvětšení (Submerged - recenze)

Klik pro zvětšení (Submerged - recenze)

Pořádně se rozhlédnout a zaposlouchat je základ, nebo ne?

Nový Unreal engine 4 má zajišťovat kvalitní grafickou stránku věci jednotlivých titulů, takže se to čekalo i od Submerged. Ale opak je pravdou. Je to dáno především velmi nízkou kvalitou textur, což se projevuje téměř na každém kroku. Navíc mírné poklesy frekvence zobrazení a občasné zaseknutí přidávají na neoptimalizovanosti. Bohužel musím konstatovat, že hra vypadá, jako kdyby vznikla v minulé dekádě. I animací je zde opravdu jako šafránu, a když už se nějaké dočkáme, jsou velmi stereotypní a takové jednotvárné. Vše si vysvětluji pravděpodobně velmi nízkým rozpočtem, který měli tvůrci k dispozici.

Co však na titulu mohu absolutně vyzdvihnout, je hudební doprovod, o který se postaral Jeff Van Dyck. Můžete jej znát například z vytvoření hudby k Alien: Isolation nebo série Total War, za které obdržel nejedno ocenění. Autorovi se opravdu povedlo docílit toho, aby hudba navodila pocit maximálně autentického zážitku z daného okamžiku a situace, ve které se malí sourozenci ocitli. Škoda jen, že vše ostatní tak šeredně pokulhává.

Klik pro zvětšení (Submerged - recenze)

Klik pro zvětšení (Submerged - recenze)

Hotovo, odplouváme

Pokud bych měl tuto hru nějakým způsobem velmi rychle shrnout, tak vězte, že za přibližně 400 Kč obdržíte maximálně tři hodiny herní zábavy, z čehož se budete opravdu bavit maximálně půl hodiny, než zjistíte, že vám hra nemá moc co nabídnout. A to nemluvím o nějaké znovuhratelnosti, která se zde samozřejmě nekoná. Fakt mě neláká sebrat deset beden rozmístěných po mapě několikrát dokola.

Osobně si myslím, že kdyby hra zůstala ve vývoji ještě nějaký ten měsíc, možná bychom se dočkali mnohem propracovanějšího produktu. Myšlenka toho, že starší sestra se má postarat o svého zraněného bratříčka v zatopeném a polorozpadlém městě, se mi líbí. Jen je škoda, že tato myšlenka nebyla dotažena do konce a původní potenciál byl naprosto zabit.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Uppercut Games

Klik pro zvětšení (Submerged - recenze)

56%